پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

راهيابي همزمان مستند پاپلی به سه جشنواره معتبر خارجي

1

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری چهاردانگه، فيلم مستند سينمايي پاپلي به كارگرداني مهدي زمانپور كياسري هنرمند چهاردانگه ای به سه جشنواره معتبر خارجي به صورت همزمان راه يافت.

جشنواره فيلم مستند داكسا(DOXA) كانادا، جشنواره فيلم مستند تي ار تي(TRT) تركيه و جشنواره فيلم سان لايت آلمان( Sun Light) آلمان سه جشنورا هفیلم مستند معتبر دنیاست که مهدی زمانپور کیاسری خالق اثر تحسین شده مشتی اسماعیل و پاپلی به آن راه یافته است.

جشنواره فيلم مستند DOXA (داكسا) كه در سال ١٩٩٨ شروع بكار كرده فقط مستندهايي  را كه از خلاقيت برخوردارند و نوآوري دارند انتخاب كرده و براي مردمان كشورش نمايش مي دهد از ٤ تا ١٤ مي 2017 ، 14 الی 24 اردیبهشت 1396 در شهر ونكوور کانادا برگزار مي گردد.

جشنواره فيلم مستند TRT در تاريخ ١٠ تا ١٥ مي ، 20 الی 25 اردیبهشت 1396 در استامبول و برگزاري جشنواره فيلم SUN LIGHT آلمان نيز در ماه جولاي ( تیرماه ) خواهد بود.

اين فيلم تنها فيلم ايراني راه يافته به اين  سه جشنواره معتبر جهانی است.

عوامل ديگر فيلم پاپلي:

تهيه كننده: سميه زراعتكار و مهدي زمانپوركياسري

تصويربرداران؛ حسن سيدي پريشان و داوود رحماني

تدوينگر؛ مهدي حسيني وند

صداگذار؛ حسين مهدوي

صدابردار: محمد صادق قاهري و حسين نيكزاد

ترجمه تحت الفظي نقد و خلاصه موضوع كه هيات انتخاب جشنواره DOXA  كانادا براي فيلم پاپلي نوشتند (در سايت جشنواره امده) به شرح ذيل است:

زندگي بغرنج و پيچيده يك خانواده درعين شكوه و عظمت،  قلب فیلم زمانپور كياسريست.پاپلي داستان زینب است یک دختر جوان سرکش و تسخيرناپذير. خانواده اي در ايران كه براي امور روزمره خود به مزرعه اي كه دور از روستايشان هست مي روند.

هنگامی که زینب تنها هفت ماه داشت پدرش فلج شد. او ٢٥ سال پيش از بالاي درخت افتاد و با آسیب دیدگی شديد قطع نخاع شد. زینب و مادرش اشتراکا مراقبت از پدرش را انجام ميدهند؛ کمک به همه چیز، از قطع ناخن پا، توالت  و وزنه بلند کردن وي. خانواده بخشي از زمان را به شوخی میپردازند و غرق ميشوند در لذت های کوچک. از غذاهاي خانگي لذت ميبرند و براي آن وقت صرف ميكنند.

از یازده فرزند بالغ، همه ازدواج كردند و دختر آخر زینب در خانه با پدر و مادرش مانده است. انها نگران هستند كه بعداز ازدواج او، تنها ميشوند بهمين خاطر ازدواج براي زينب، جذابیت کمی دارد. زينب ميگويد هنگامی که خواستگاران می آیند به انها می گویم كه پدر و مادرم بايد با من زندگی كنند و انها هم ميروند و پشت سرشان را نگاه نميكنند، زينب پس از گفتن اين جمله می خندد.  براي زینب، سرگرمي با اسب، هیزم اوردن و آهسته دويدن ، در اين شرايط خاص بهتر از زندگی زناشویی شده است، یعنی آزادی در عين قدرت و دلربايي.

این فیلم با ديدن مناظر جهان طبیعی آکنده از زيبايي  با حرکت چمن و سرسبزی و رنگهايي که با فصل تغییر ميكنند لذت بخش است. صداي آبشار و باد كه تكان ميدهد درختان و چمن را و صوت طبيعت كه خيلي خوب احساس ميشود. نتیجه اين كار، یک پرتره غنی است که با ظرافت نشان می دهد كه چگونه، صبر، وفاداری، فداکاری و شادی بهترین ابزار برای مقابله با چالش های زندگی می باشد.

فيلم قبلي مهدي زمانپور كياسري نيز به نام مشتي اسماعيل كه به زندگي يك پير مرد نابينا پرداخت و  سراسر اميد بود توانست در مخاطبين دنيا نفوذ پيدا كند و تاثير بگذارد. فيلم مشتي اسماعيل توانست بيش از ٣٠ تنديس از جشنواره هاي معتبر داخلي و خارجي كسب كند.

1 نظر
  1. اصغری می گوید

    بسیار عالی. امیدوارم هر چه زودتر خبر کسب مقام این مستند رو به ما خوانندگان سایت چهاردانگه بدهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.