پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دولت زمینه ی اقتصادی شدن کشاورزی را فراهم کند

حجت الاسلام تیموری: یکی از مهمترین راه های درآمد مردم منطقه کشاورزی و دامپروری است. امیدواریم با حضور محققین در بخش کشاورزی زمینه کشت و کار اقتصادی در منطقه فراهم گردد. چرا که معتقدیم کشاورزی به شیوه فعلی صرفه ی اقتصادی ندارد و روز به روز از تعداد کشاورزان منطقه کم شده و همه به سمت مصرف گرایی پیش می رویم.

4

 

emam-jomae-1روحانی 65 ساله اهل مازندران، اشرف البلاد، روستای یانه سر، جوان مبارز پیش از انقلاب که چندین بار در اثر افشاگری هایش توسط رژیم شاه زندانی و تبعید شد. دبیر بازنشسته ی آموزش و پرورش امروز و مبلغ دینی که در سال های ابتدای جنگ تحت لشگر ظفرمند 77 خراسان راهی جبهه های حق علیه باطل شد. او علاوه بر آموزش و پرورش در آموزش عالی هم دارای سوابقی ارزنده است، تدریس در دانشگاه های آزاد بندرگز و پیام نور از آن جمله است. ساده حرف می زند و خودمانی، اهل تشریفات نیست ما را با یک تماس به حضور پذیرفت و خودش از ما پذیرایی کرد. حرف های ناگفته بسیار داشت که صلاح در رسانه ی شدنش ندانست. در یک روز تعطیل و مبارک، روز 12 فروردین خدمت شان در دفتر کارش رسیدیم. دفتری که به هیچ عنوان برازنده یک مسئول نیست، اما خودش عنوان می کند همین مقدار را هم با آبرو جمع آوری کردم. او می گوید: حداکثر 200 هزار تومان بابت نماز جمعه حقوق می گیرد و این میزان برای همه ی امامان جمعه است. علاقه مند به مطالعه کتب مذهبی است و بیشتر اوقات امورات مربوط به نماز جمعه را از طریق فرزندش پیگیری می کند. با امام جمعه ی چهاردانگه سر ساختمان نیمه کاره اش هم حاضر شدیم، جایی که قرار است هم دفتر کارش باشد هم منزلش. اما برای آشنایی شما با دیدگاه ها حضرت حجت الاسلام یوسف علی تیموری و ارزیابی عملکرد 2 سال 3 ماهه ایشان گفتگوی ما با ایشان را بخوانید.


 

حاج آقا ممنون که وقت گذاشتید و ما را به حضور پذیرفتید.

در ابتدا خدمت شما روز با برکت جمهوری اسلامی را تبریک می گویم و خرسندم در این روز مبارک پاسخگوی سوالات شما عزیز خبرنگار هستم. امیدوارم در این فرصت بتوانیم نقاط قوت و ضعف منطقه را به سمع و نظر مردم و مسئولین و کسانی که شاید به دلیل بعد مسافت امکان حضور در این بخش از مازندران را ندارند برسانیم. امیدوارم با یادآوری توانایی ها و استعدادهای منطقه مسئولین بیشتر با آن آشنا شده و برای بهره گیری از آن برنامه ریزی کنند و از سوی دیگر نقاط ضعفی هم وجود دارد که باید در سایه همت و تلاش مردم و مسئولین بر آن فائق آییم.

 

منطقه محرومی را برای فعالیت تان انتخاب کردید، کمی از شروع کارتان در چهاردانگه بگویید؟

ابتدا باید بگویم من منطقه را بی هیچ عنوان محروم نمی دانم. منطقه ای غنی که متاسفانه بهره ی لازم از آن برده نشد. ثروت منطقه به فعلیت در نیامد. اگر محور توسعه را نیروی انسانی قلمداد کنیم  منطقه سرشار از استعدادهای جوان و پر انرژی است. منتهی اشکال کار متفرق بودن این نیروی بالقوه است. متاسفانه افراد در چهاردانگه منسجم نیستند و به تعبیری دستشان به هم نمی رسد و این در حالی است که در سایر نقاط کشور از این افراد در مناصب کلیدی استفاده می شود. ولی منطقه خودشان از وجودشان بی بهره است.

 

پس به نظر شما این یک چالش اساسی است؟

بله این مسئله یکی از مهمترین چالشهای پیش روست. دلیل آن هم عدم وجود زمینه لازم برای بروز این توانایی هاست. اشتغال و بالطبع اقتصاد منطقه ضعیف است. مردم مجبور به مهاجرت به شهر می شوند و کمبود جمعیت هم مشکلاتی را بوجود آورده، برای مثال همین پزشکان متخصصی که از توانایی هایشان در جای دیگر استفاده می کنند چون از حداقل امکانات درمانی و بهداشتی در زادگاهشان بی بهره اند رغبتی برای ادامه فعالیشان در منطقه ندارند. این ها حداقل امکانات رفاهی را هم در منطقه ندارند!

 

 

خوب حاج آقای تیموری از برپایی نماز وحدت آفرین جمعه در چهاردانگه بعد از قریب 23 سال بفرمایید، از وضعیت حال حاضر راضی هستید؟

رضایت که مردم باید بگویند چقدر راضی هستند. ما از عمق جانمان به دنبال استحکام وحدت بین مردم بودیم. من در دوره ی امام جمعه مرحوم حجت الاسلام مهدوی، زمانی که طلبه جوانی بودم برای تبلیغ امور دینی به منطقه ی شما آمده بودم. من آگاه بودم از وضعیت منطقه و تلاش کردیم نهال نوپای نماز جمعه را در چهاردانگه غرس کنیم و دیگران بعد از ما با آبیاریی که می کنند این درخت مثمر ثمر شود.

 

ما روز اولی که اینجا وارد منطقه شدیم یک دفتر برای مراجعه مردم نداشتیم. منزلی که به کمک بخشدار تهیه کرده بودیم اتاقی را خالی کردیم و تا 6 ماه در منزلمان پذیرای مراجعین بودیم. سپس بعد از مدتی مکان فعلی را در اختیار گرفتیم و با زحمت فراوان تجهیزات به ظاهر ساده ی که می بینید را فراهم کردیم.

 

شنیدیم ساختمان جدیدی را هم در دست احداث دارید؟

بله با کمک شهردار کیاسر زمینی تهیه و در سه طبقه مشغول ساخت بنائی هستیم که هم دفتر و هم منزل امام جمعه در آن قرار خواهد داشت. بخش عمده ای از اعتبار اولیه ساخت این بنا را شورای سیاستگزاری ائمه جمعه متقبل شده مقداری هم از راه های مختلف تهیه کردیم، البته قول های هم به ما دادند که هنوز محقق نشده است. انشاالله با تکمیل این بنا بعد از ما مشکلات امام جمعه بعدی کمتر خواهد بود.

 

emam-jomae-3 emam-jomae-4

 

چقدر در جذب اهالی منطقه موفق بودید؟

به نسبت شهرهای پرجمعیت تر از نماز جمعه ی کیاسر استقبال خوبی می شود. کیاسر و اهالی چهاردانگه مردمان مومنی دارد که همواره به نماز اهمیت می دهند. این هنر دین ماست نه اینکه ما هنرمند باشیم. اما در عین حال تلاش هایی در این زمینه صورت گرفته است. نمونه ی این فعالیت ها ، ما هر ماه یک شب در یک مساجد یا حسینیه حاضر می شویم و با دعوت رسمی از هیات امنا و معتمدین محلی مشکلات را طرح می کنیم و برای حل آن تصمیم گیری می کنیم. اگر لازم باشد در خطبه نماز جمعه موضوعات را عنوان می کنیم و انصافا در یکی دو مورد هم مشکلات مردم مرتفع شد.

 

اما توقع ما از مردم مشارکت بیشتر در این اجتماعات است چرا که معتقدیم هر چقدر بیشتر مردم در این امور مشارکت کنند دست آدم بازتر است و مسئولین وقتی ببینند مردم در کمال بی تفاوتی به سر می برند شاید انگیزه خدمت رسانی اشان کمتر شود ولی برعکس جامعه با نشاط و پرسشگر مسئولان را هم به کار و تلاش بیشتر وا می دارد.

 

با حضور شما شاهد تجمعات خوبی در چهاردانگه بودیم.

بله همانظور که مستحضرید در مناسبت های گوناگون از جمله راهپیمایی های روز قدس و 22 بهمن و یکی دو بار در محکومیت هتک حرمت به ساحت نبی مکرم اسلام و تشیع پیکر شهید گمنام مردم استقبال خوبی کردند. علیرغم اینکه بعضی از ایام وضعیت جوی مساعد نبود ولی این مردم همواره به نظام و آرمان های آن پایبندند.

 

shahid-gomnam-9

 

سایر اهالی چهاردانگه چقدر در نماز جمعه مشارکت می کنند؟ شما حتما به روستاهای منطقه هم سرکشی می کنید

کمتر روستایی رو سراغ دارم که به اهالی آن سر نزده باشم. غالبا با همراهی بخشدار یا فرماندهی سپاه کیاسر و رییس کمیته امداد. اختلافات جزئی هم اگر در روستاهای باشد به اتفاق اهالی منطقه نسبت به حل آن اقدام می کنیم. مردم روستاها هم اگر امکانات رفت و آمدی باشد حتما به نماز جمعه می آیند. اما خوب بسیاری از روستاها فاصله زیادی با شهر دارند و این کار را برای آنها دشوار کرده است.

 

به نظر می رسد سعه صدرتان قدری زیاد است؟

مردم کیاسر زیاد انتقاد می کنند و کمتر نقد پذیرند، این جمله را یکی از بزرگان شهر در نشستی به من تذکر داد، حالا به نظر شما نباید با سعه ی صدر بیشتر با این مردم حرف زد. من هفته گذشته از برخی مسئولین که در ایام نوروز تلاش شبانه روزی داشتند تشکر کردم. اما مردم به صحبت های من واکنش نشان دادند.

 

چرا؟

آنها به مسئولین انتقاد داشتند، البته مردم حق دارند اما من می خواهم یک نکته ای بگویم، اگر ما زبان تشکر را نداشته باشیم و مدام انتقاد کنیم این مسئولین پرکارتر می شوند یا ممکن است دلسرد تر شوند؟! ما نباید فقط نقاط ضعف را بگوییم چرا که انگیزه خدمت را به این شکل از بین می بریم و این باعث ایجاد جوی ناسالم در فضای مدیریتی در منطقه شده، افراد بومی که هستند هم با توجه به شناخت از وضعیت، حاضر نیستند مسئولیتی را بپذیرند و اینگونه است که سایه محرومیت هیچگاه دست از سر ما برخواهد داشت.

 

پس یکی از مشکلات چهاردانگه شاید جوی باشد که زیاد برای کار کردن مناسب نیست؟

حدیثی دارم که می گوید: آدم باید کار خوب برادرش را ببیند. انسان باید به مثابه زنبور دنبال شیرینی ها باشد این نگاه در تعالیم دینی ما آمده است. باید مسئولین ما هم خوبی این مردم را ببینند این نیست که ما فقط از مردم توقع داشته باشیم به مسئولین احترام بگذارند و این موضوع مثبت اندیشی دو طرفه است.

 

نکته ی دیگری که نباید از نظر دور بداریم این است که خدمت در این منطقه اصلا قابل مقایسه با مناطق دشت مازندران نیست. چهاردانگه از نظر وسعت بزرگترین بخش استان محسوب می شود با راه های خاکی و بعضا صعب العبور! چه کسی می تواند ادعا کند که می تواند به همه جا به یک میزان سرکشی کند؟ بخشدار، نیروی انتظامی یا کمیته امداد؟ واقعا باید به این مسئولین دست مریزاد گفت، هر کسی به اندازه توانش دارد زحمت می کشد، لذا ما باید زمینه را برای فعالیت مدیران بومی فراهم کنیم.

 

مهمترین مشکلات چهاردانگه از نظر امام جمعه؟

مشکل اصلی اشتغال جوانان است که اگر به اشتغال توجه کنیم زمینه مهاجرت معکوس را هم فراهم کردیم. یکی دیگر مشکل بهداشتی و درمانی است. تنها شهری هستیم که داخل شهر مطب نداریم!. داروخانه کیاسر متاسفانه از نظر دارویی کمبودهای اساسی دارد. در بحث اورژانس راننده مجرب نداریم، آمبولانس هم مجهز نیست، البته چند روز پیش مسئولین قول هایی دادند انشاالله شاهد عملیاتی شدن آن باشیم. مساله زباله هم که چندین ساله شده و نگرانی مردم را تشدید کرده، مردم معتقدند اگر این زباله حتی جلویش گرفته شود سال های سال گرفتاری های ناشی از آلودگی آب های زیر زمینی ادامه خواهد داشت. حمل زباله جاده را ناامن کرده و شیرابه هم لغزندگی را برای خودروهای عبوری ایجاد کرده است. ما تذکر دادیم تا این موضوع به معظلی اجتماعی تبدیل نشود و جلوی آن را بگیرند. البته قول های دادند که تا سال دیگر زباله سوز ساری به بهره برداری برسد و این مشکل دست از سر چهاردانگه بردارد.

 

به طور مشخص پیشنهاد شما برای کمتر شدن این مشکلات چیست؟

من در مقطعی پیشنهاد دادم که منطقه به صورت ویژه شهرستان شود. اگر این اتفاق بیافتد بودجه شهرستان به منطقه اختصاص پیدا می کند. ادارات مستقر می شوند، بیمارستان مجهز می شود و بیمار دیالیزی مجبور نیست تمام زندگی اش را بفروشد برود شهر تا هفته دو بار دیالیز انجام دهد. مشکلات منطقه زیاد است و من تنها یک مثالی می زنم. هفته قبل دختر خانمی می گفت: به خاطر مشکلات درمانی مادرش، درسش را در دانشگاه رها کرده و برای ادامه درمان راهی شهر شد. اینهاست که ما گاهی اوقات می گوییم به منطقه محروم ما توجه بیشتری کنید. شاید یکی از دلایل این انتقاد مردم از مسئولین همین شرایط سخت و امکانات کم است که ما همواره تاکید کردیم حق با مردم است و نمایندگان و مسئولین نسبت به دغدغه مردم مسئولانه تر عمل کنند.

 

emam-jomae-2

 

من از صحبت شما اینطور استنباط می کنم این شرایط سخت باعث شده بسیاری از اهالی چهاردانگه به سمت مرکز استان مهاجرت کرده و غالبا در جنوب شهر مستقر شدند، اینکه به چهاردانگه کم توجهی می کنند شاید به خاطر جمعیت کم و پراکندگی آن است این در صورتی است این جمعیت در جنوب شهرساری مستقر شده و به خاطر نبود امکانات، اینها مجبور به ترک خانه و کاشانه شان شدند.

جانا سخن از زبان ما می گویی. بله همین مردمی که در راهبند و اطراف مستقر شدند همواره در انتخابات مشارکت گسترده ای داشته و بعضا سرنوشت انتخابات را نیز رقم می زنند!

 

پس نمایندگان باید یک فکر اساسی برای رضایت این مردم بکنند؟

انشاالله که نمایندگان هم تلاششان را می کنند و ما به همه مسئولین استانی هم می گوییم این مردم فهیم و نجیب را قدر بدانید.

 

شما ظاهرا در ایام دهه فجر گلایه کردید که هیچ پروژه ی مهمی در منطقه برای بهره برداری نداشتید و دست تان در این زمینه خالی بود

بله من این نکته را در نماز جمعه هم تذکر دادم تنها یک مدرسه آن هم با مشارکت خیرین در منطقه گرماب افتتاح شد. این در حالی است که سال های گذشته باید کارها انجام می شده و الان مردم ثمره اش را می دیدند.

 

خوب از این مباحث کمی فاصله بگیریم ، شما به توانایی های نیروی انسانی منطقه اشاره کردید آیا این به تنهایی برای توسعه کافی است؟

نیروی انسانی بخش مهمی از محور توسعه است، اما چهاردانگه از نظر مواهب خدادادی نیز برخوردار است و نمی شود اسم محروم را در این مورد هم بکار برد. از انواع معدن ذغال سنگ ، سیلیس گرفته تا انواع گیاهان دارویی. البته در بخش معادن بعضا موانعی وجود دارد که انتظار ما از دستگاه های نظیر منابع طبیعی و محیط زیست این است که بیشتر همکاری کنند تا سرمایه گذار برای کار رغبت نشان دهد.

 

در بخش مناظر طبیعی هم این بخش سرآمد تمامی بخش های شهرستان ساری است از جاده جنگلی زیبا تا چشمه های آب معدنی و آب بندان های زیبا که همگی فرصت سرمایه گذاری در بخش گردشگری را فراهم آورده است. در خصوص امنیت اجتماعی در امکان گردشگری هم می شود با مشارکت مردم و بسیج فضای مناسبی ایجاد کرد.

 

بسیار خوب ظاهرا در خصوص گردشگری حرف های تازه ای دارید

من قبل از پاسخ به شما یک گلایه به مسئولین شهر بکنم اینکه چند بار بابت تابلوی ورودی به شهر تذکر دادم اما ظاهرا توجهی نشد من به دوستان گفتم در تابلوهای ورودی طوری هموطنان را هدایت کنید تا از شهر عبور کنند و از قِبَل این رفت و آمد چیزی عاید این شهر شود در ضمن یک تابلوی که نشان دهد این شهر مصلی و مسجد دارد و در آن نماز اقامه می شود در مسیر وروی و خروجی ندارد! این کار نه هزینه چندانی دارد نه خیلی پیچیده است.

 

در خصوص گردشگر در ایام تعطیلات مسافرین زیادی به کیاسر وارد می شوند ما بارها در ایام تعطیلات با هماهنگی آموزش و پرورش مکان های را در اختیار این مسافرین قرار دادیم. اما اگر بخواهیم مردم هم مشارکت کنند نیاز به هزینه بیشتر دارد، شاید مردم نگران بازگشت پولشان باشند. اگر دستگاه گردشگری در این زمینه برنامه ای دارد به ما اعلام کند ما هم با مردم درمیان بگذاریم ، مردم هم حتما استقبال می کنند.

 

همچنین من اینجا روی سخنم با کسبه و بازاریان است، مبادا جنسی را گرانتر از حد معمولش به گردشگر یا مسافر بفروشید که اینها غیر از اشکال شرعی باعث می شود مسافر نسبت به منطقه دید خوبی پیدا نکند.

 

اگر این گردشگر شاهد رفتار درست از طرف اهالی و کسبه باشد و وقتی می تواند با هزینه کم یکی دو شب اقامت داشته باشد همراه خودش پول به منطقه می آورد، سال بعد با تعداد بیشتری از اقوام می آید، کاری در شهرستان های گردشگر پذیر غرب مازندران صورت می گیرد.

 

البته من این نکته را عرض کنم مردم چهاردانگه خصوصا کیاسر از نظر آداب معاشرت و احترام به دیگران در کل مازندران شهره اند و از این بابت جای هیچ نگرانی نیست. من این را در دو سال و اندکی زندگی با این مردم به خوبی درک کردم.

 

Namaz-(1)

 

به نظر می رسد ما در این زمینه نیاز به کار فرهنگی و تربیت نیروی متخصص داریم

در این زمینه با مشارکت پایگاه های مقاومت و آموزش و پرورش و البته خود نماز جمعه و سازمان تبلیغات می شود کارهای ارزنده ای انجام داد، البته اقداماتی هم شروع شده که کافی نیست. انشاالله با مشارکت بیشتر جوانان و با برنامه ریزی بسیج کیاسر شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم. ما در نماز جمعه از جوانان در برپایی این فریضه کمک گرفتیم و انصافا جوانان با روحیه ای بالا و مشارکت جمعی یافتیم.

 

از اقدامات شایسته شما راه اندازی جلسات منظم قرائت قرآن و تفسیر آن است ظاهرا میانه شما با جوانان خوب است

ما در ابتدا که وارد کیاسر شدیم شاهد بودیم در جلسات مختلف افراد باسواد و مسن بصورت هیات های مختلف به قرائت قرآن می پردازند اما جای جوانان خالی بود ابتدا سعی کردیم با حضور در مساجد مختلف جوانان را ترغیب به شرکت در مسجد کنیم و کم کم علاقه مند به خواندن قرآن. البته همه جوانان قرآن خواندن بلد هستند اما حضور در جمع شاید در ابتدا قدری برایشان سخت بود.

 

نکته ای که اگر فکر می کنید نپرسیدیم

یکی از مهمترین راه های درآمد مردم منطقه کشاورزی و دامپروری است. امیدواریم با حضور محققین در بخش کشاورزی زمینه کشت و کار اقتصادی در منطقه فراهم گردد. چرا که معتقدیم کشاورزی به شیوه فعلی صرفه ی اقتصادی ندارد و روز به روز از تعداد کشاورزان منطقه کم شده و همه به سمت مصرف گرایی پیش می رویم. اقدام عاجل در اصلاح الگوی کشت لازم و ضروری است. امیدواریم مسئولین جهاد کشاورزی استان دست کشاورزان کیاسر را در این امر بگیرند و زمینه ی اقتصادی شدن کشاورزی را فراهم کند.

 

نکته دیگر بحث دامپروری و تقویت آن در منطقه است ما معتقدیم با طرح خروج دام از جنگل ضربه ی بزرگی به دامداری در چهاردانگه که یک منطقه جنگلی است وارد شد، لذا از مسئولین تقاضا داریم در برخی سیاست ها تجدید نظر کنند.

 

در خاتمه نکته ای را عرض کنم روایت شده سعادت مرد آن است که کسبش در محلش باشد. کسی که مهاجرت می کند از این نعمت بی بهره است. پس بهتر است همه ما نسبت به زادگاهمان متعصب بوده و زمینه کار و اشتغال در آن را فراهم آوریم. درخواست ما از مسئولین نیز این بوده که زمینه را برای مهاجرات معکوس فراهم کنید.

 

گفتگو: سید روح الله شجاعی کیاسری

 

4 نظرات
  1. سعيدي می گوید

    درود و سلا بر عالم بي آلايش و فرزانه جناب حجت الاسلام حاج آقا تيموري و با تشكر از چهاردانگه نيوز و جناب سيد روح الله شجاعي – فرمايشات و توصيه هاي حاج آقا در بر گيرنده برخي مشكلات اساسي منطقه چهاردانگه و بخصوص شهر كياسر ، همراه با راهكارها براي برون رفت از معضلات است . معمولا” حاج آقا تيموري هر هفته باني مردم در مطالبه حقوق از دست رفته و محروميتهاي تحميلي هستند . و البته چقدر مفيد به فايده خواهد بود اگر مردم منطقه نيز با ايشان بيشتر همراهي كرده و انتقاد پذير باشند . خدا به ايشان عمر با عزت توام با توان خدمت عطا فرمايد .

  2. علی‌سلیمانی‌کیاسری می گوید

    بِسمِ‌ٱللّٰهِ‌ٱلرَّحمٰنِ‌ٱلرَّحیٖمِ
    سلام بر اهالی چهاردانگه‌نیوز و باتشکر از برادر شجاعی بابت این مصاحبه جالب….

    إن‌شاءاللّٰه خدا امام جمعه عزیز ما رو حفظ کنه و بر توفیقاتش بیافزاید…

    و همچنین مسؤلین محترم در عمل پاسخ مناسبی به همدلی مردم و حضورشون تو اجتماعات ملی مذهبی بدهند… و از ظرفیتهای موجود استفاده کنند.

    و امیدوارم روحانیت محترم همکاری و همفکری خودشون رو برای حضور حداکثری جوانان در مساجد بیشتر و بهتر بکنن

  3. عمادی می گوید

    با سلام
    اگر تاملی بر متن مصاحبه شود، به این نتیجه می رسیم که امام جمعه چهاردانگه هم اشرافیت کامل به مشکلات منطقه دارد و هم به عوان یک متخصص راهکارهای برون رفت از این مشکلات رو به خوبی بیان کرده است.
    با تشکر فراوان از تهیه گزارش بسیار عالی از چهاردانگه نیوز
    اما سوال اینجاست که چرا از این وجود ذیجود ایشان به نحو احسن استفاده نمی شود؟
    سایت چهاردانگه نیوز می تواند این خلاء بوجود آمده را پر کند.
    به عنوان پیشنهاد شما می توانید گزارشات متعددی از ایشان در زمینه های مختلف تهیه کنید.
    …………………………………………….
    چهاردانگه نیوز: با سلام. تاکنون و تا جایی که برای ما مقدور بوده اخبار و گزارشات در باره دیدگاه های حجت الاسلام تیموری امام جمعه محترم کیاسر را تحت پوشش خبری و گزارشی خود قرار داده ایم و یقین داریم که مسئولان محترم بخش چهاردانگه نیز از دیدگاه های ایشان بهره مند هستند.

  4. اشنا می گوید

    تهیه زمین ساخت منزل و دفتر امام جمعه را شهردار قبلی تهیه کردند
    نه این شهردار
    این واگذاری زمین در دوره قبلی شورای شهر و شهرداری اتفاق افتاد
    نوع نوشتاری اصلاح شود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.