پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

“دماوند” از مازندران می رود؟!/ شهردار رینه:تهرانی ها در تلاشند تا مدیریت دماوند را از مازندران بگیرند

ماد یا سمبل یکی از مهمترین ابزار شناسایی برای ملت ها است که از این راه فرهنگ، مفاخر و تاریخ خود را به دیگران می شناسانند.

کشور ما به سبب تاریخ غنی و کهنی که دارد سرشار از نمادهای اسطوره ای، حماسی ، مذهبی و تاریخی است که از این طریق وجه مشخصه ایران برای مردم دنیا شناسانده می شود.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: نماد یا سمبل یکی از مهمترین ابزار شناسایی برای ملت ها است که از این راه فرهنگ، مفاخر و تاریخ خود را به دیگران می شناسانند.

 

کشور ما به سبب تاریخ غنی و کهنی که دارد سرشار از نمادهای اسطوره ای، حماسی ، مذهبی و تاریخی است که از این طریق وجه مشخصه ایران برای مردم دنیا شناسانده می شود.

 

همین روال برای استانها هم حاکم است. همه استانها و شهرستانهای کشورمان از یک مکان یا چهره تاریخی ، مذهبی ، علمی یا اسطوره ای به عنوان نماد در جهت معرفی خود به دیگران استفاده می کنند.

 

یکی ازشهرستان های مهم مازندران که دارای نمادها و سمبل های فراوان و قابل ارائه است شهرستان آمل و بخش لاریجان می باشد که نمادهای بسیاری را در خود جای داده است .

 

از جمله مهمترین نمادهای مازندران و لاریجان قله باشکوه دماوند به عنوان بام ایران و بلندترین قله کشور است که سمبل ایستادگی و عظمت کشورمان محسوب می شود و بسیاری از کشورهای دیگر ، ایران را با این نماد می شناسند.

 

به سبب برخی باورهای نادرست و تقسیمات کشوری غیر کارشناسانه تعدادی از شهرها و روستاهای اطراف این قله با شکوه به استان تهران واگذار شد.

 

استان تهران که خود منشعب از مازندران و بخشی از فرهنگ طبرستان بزرگ می باشد پس از اینکه به عنوان پایتخت در سلسله قاجار معرفی شد بسیاری از مفاخر و سمبل های مازندران را به نام خود سند زده است.

 

تهرانی ها برای رسیدن به اهداف خود هر از چند گاهی شروع به گسترش قلمرو خود می کنند و با ضمیمه کردن بخش هایی از موقعیت جغرافیایی مازندران به تهران در صدد هستند تا سهم بیشتری از نمادهای ملی مازندران را از سرزمین مادری جدا کنند. در چند سال گذشته تلاش مضاعف اهالی پایتخت برای اداره کردن گدوک، امام زاده هاشم و همچنین تثبیت مالکیت بر قله دماوند بسیار چشمگیر بود تا جایی که بارها این موضوعات به تیتر یک رسانه ها تبدیل شد وحتی در شبکه های خبری رسانه ملی هم “عمدا” قله دماوند را بخشی از استان تهران معرفی کردند.

 

اکنون خبر می رسد که شورای شهر و شهرداری رینه در هفته گذشته از تکاپوی فدراسیون کوهنوردی و برخی دیگر از ادارات تهرانی در جهت اعمال نفوذ بر سیاسیون در راستای سلب مالکیت شهرداری رینه و مسئولان مازندران از قله دماوند دست به کار شدند و کوشش می کنند تا قله دماوند را هم مانند سَد لار از کنترل مازندران خارج کنند.

 

متاسفانه نماینده آمل و مسئولان استانداری مازندران تا به حال موضع قوی در این باره اتخاذ نکردند و همین مسئله سبب شده است تا طمع پایتخت نشینان بیش از پیش شود.

 

مشکل تعدی همسایه ها به قلمرو مازندران تنها مختص به لاریجان نیست بلکه قلمرو مازندران در سوادکوه ، چهاردانگه و گلوگاه هم علاوه بر تهرانی ها به وسیله سمنانی ها و گلستانی ها در معرض تهدید قرار دارد.

 

امیدواریم تا نمایندگان مازندران و مسئولان استانی در مورد حفظ تمامیت ارضی و پاسداری از نمادهای مازندران بیش از پیش بکوشند  و از هویت دینی و تاریخی طبرستان حراست نمایند./وارش نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.