پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دل پُر تولیدکنندگان از کمبود شیر

0

دبیر انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران گفت: ممنوعیت واردات شیرخشک یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت شیر است.

احمد مهدی زاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه قیمت شیر برای واحدهای تولیدی کیلویی ۲۲۵۰ تا ۲۵۰۰ تومان هزینه دارد، اظهار کرد: قرار بر این بود که قیمت شیر کیلویی ۲۰۰۰ تومان باشد اما بسته به درجه کیفی تولیدی آن، گران تر از نرخ مصوب، به شرکت‌های لبنی فروخته می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت تاکنون نتوانسته قیمت شیر را برای واحدهای تولیدی به کیلویی ۲۰۰۰ تومان برساند، تصریح کرد: اخیراً در برخی برنامه‌های رسانه ملی و حتی در فضای مجازی خبرهایی مبنی بر گرانفروشی شرکت‌های لبنی منتشر شده که از اساس درست نیست.

*واحدهای لبنی گران‌فروشی نمی‌کنند

دبیر انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران در ادامه گفت: جزئیاتی که در محاسبه هزینه تولید شرکت‌های لبنی به مردم معرفی می‌شود واقعی نیست، وقتی قیمت محصولات لبنی را بر اساس شیر کیلویی ۲۰۰۰ تومان محاسبه می‌کنند نشان می‌دهد که اطلاعات درستی از هزینه تولید واحدهای لبنی ندارند.

مهدی زاده با بیان اینکه محاسبه هزینه تولید محصولات لبنی باید توسط اهل فن آن صورت گیرد، خاطرنشان کرد: نمی‌توان براساس برخی توهم‌های ذهنی نسبت به هزینه تولید واحدهای لبنی سخن گفت و آنها را متهم به گرانفروشی کرد.

دبیر انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران، نیاز واحدهای لبنی به شیر را بسیار بالا دانست و تصریح کرد: در کشور کمبود شیر داریم و ممنوعیت واردات شیر خشک نیز موجب شده تا این کمبود شدت یابد.

*  ۵۰ درصد از نیاز واحدهای لبنی به شیر در کشور تولید نمی‌شود

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد از نیاز واحدهای لبنی به شیر در کشور تولید نمی‌شود و کمبود داریم، تأکید کرد: یکی از علت‌های افزایش قیمت شیر نیز کمبود آن در داخل است.

دبیر انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران، ممنوعیت واردات شیرخشک را یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت شیر در داخل دانست و اظهار کرد: متاسفانه دولتمردان در مواجهه با مشکلات شرکت‌های لبنی تصمیم‌های درست و کارشناسی نمی‌گیرند، بیش از ۷۰ درصد هزینه تولید شرکت های لبنی مربوط به شیر است و هرگونه تغییر در قیمت آن به صورت مستقیم بر قیمت تمام شده محصولات شرکت‌های لبنی تاثیر می‌گذارد.

*افزایش هزینه تولید واحدهای تولیدی لبنی نسبت به سال گذشته

مهدی زاده با بیان اینکه هزینه تولید واحدهای تولیدی لبنی نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: افزایش هزینه تولید در حالی رقم خورده که تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی قیمت محصولات خود را  ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش داده‌اند که در بهترین حالت ممکن ۳۰ درصد ضرر می دهند.

دبیر انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران به قیمت شیر در سال گذشته اشاره کرد و گفت: واحدهای لبنی شیر را سال قبل کیلویی ۱۵۰۰ تومان می‌خریدند که امسال ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است.

وی، میانگین مصرف شیر در داخل را پایین تر از میانگین جهانی دانست و خاطرنشان کرد: به دلیل افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی، مردم مقدار این محصول را از سبد کالایشان کم کرده‌اند.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.