پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دعوت به همکاری از اهالی چهاردانگه و دودانگه برای حفاظت از آخرین گوزن ها

3

به گزارش پایگاه خبری چهادانگه، گاوبانگ یا به مازندرانی ( گو چمر ، گو لر ) فریادهای قلمرو طلبی گوزن نر برای تشکیل حرمسرا و تولید مثل است. اواخر تابستان و اوایل پائیز گوزن های نر با نعره زدن یکدیگر را به مبارزه می طلبند.و این موقعیت آسیب پذیری برای این گونه ی جانوری است.

با نزدیک شدن به فصل گاوبانگی ( گو چمر ، گو لر ) گروه زیست محیطی چکاد شهرستان ساری که اکثرا تشکیل شده از بومیان طبیعت دوست چهاردانگه و دودانگه بوده و تمام تلاش خود را در طول سال برای حفظ گونه های جانوری پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه و پارک ملی کیاسر می نمایند اطلاعیه ای را برای سهیم کردن بومیان و اهالی بخش های دودانگه و چهاردانگه برای شرکت در این برنامه ی حفاظتی منتش کردند.

در این اطلاعیه آمده است:

دعوت به همکاری از اهالی محترم منطقه چهاردانگه و دودانگه برای حفاظت از آخرین گوزن ها

– بومیان منطقه که خود حافظان اصلی محیط زیست هستند ؛ در این ایام از تردد به ارتفاعات و نقاط حساس خودداری کنند.
– در صورت مشاهده گروه های طبیعتگردی و افراد متفرقه ، محترمانه دلیل حساسیت و عدم رفتن به ارتفاعات در این ایام را برایشان بازگو کنید.
– چنانچه به هر تیم یا گروهی مشکوک شده موضوع را به اطلاع محیط زیست برسانید.
« بومیان منطقه ، بهترین حافظان هستن »
با تشکر گروه چکاد…

چهاردانگه:
اداره کیاسر: 011-33422448 – 011-33423200
پاسگاه بندبن: 011-33637351 – پاسگاه سعید آباد: 011-33637316

دودانگه:
سرمحیطبانی محمدآباد: 011-33623360 – آقای شهمیر 09118126345
محیط بانی سنگده: 011-33653824 – آقای اصغری 09112529345

 

 

3 نظرات
  1. شاهين می گوید

    باسلام و خسته نباشي
    بسيار كار خوبي است، در ضمن گوزن ها فقط از گردشگرها رم نمي كنند بلكه از بچه هاي چكاد كه خيلي بالا ميرن و عكس ميگيرن رم ميكنند، پس اول خودمون هم رعايت كنيم و به اونها نزديك نشيم.
    …………………………………………………………
    پایگاه خبری چهاردانگه: دوست عزیز ممنونیم برای اظهار لطف و نظر شما، کار گروه چکاد در واقع نا امن کردن منطقه برای شکارچیان و سودجویان است. چون در فصل گاوبانگی گوزن ها بدون در نظر گرفتن امنیت خودشان و از روی غریزه برای تولید مثل در منطقه و قلمرو خود رفت و آمد می کنند این موضوع شرایط را برای سودجویان و شکارچیان آسان می کند. وظیفه ی گروه چکاد جلوگیری از این گونه اقدامات سودجویانه ی شکارچیان است. موضوع رم کردن گوزن ها نیست. موضوع جلوگیری از انقراض نسل آنها و کشتارشان توسط شکارچیان است. با تشکر.

    1. شاهين می گوید

      پايگاه خبري عزيز: اونجا كه طبيعتگرد نبايد بره ؟؟؟؟
      لطفاً متن رو دوباره بخونيد!!!! گوزن ها با بوي انسان هم رم ميكنن و در اثر اينكار از محل هاي امن كه به تشخيص و تجربه خود گوزن پيدا مي كنه ، به محل هاي نا امن پايين دست و خطر ناك ميره و ضمناً محيط زيست با انسان معني پيدا ميكنه.

      1. علی می گوید

        درسته که هیچ کاری بدون ایراد و اشتباه نیست ولی این گروه بومی با توجه به شناختی که از جغرافیای منطقه و رفتار گوزن داره ، میدونه چه زمانی از شبانه روز کجا باید باشه یا نباشه
        اینو کاملا میشه از دستاورد این سالهاشون فهمید
        و اینکه اگه تو نقطه های مورد نظر و از قبل تعیین شده این جمع قابل اعتماد بومی یا محیط بانان حضور نداشته باشن باعث بوجود امدن مواردی چون دام غیر مجاز که اکثرا از سمت فولاد محله وارد منطقه میشن که نتیجه از بین رفتن ارامش وحوشه
        و اینکه برای کنترل یک منطقه وسیع با نیروی کم باید یه حد وسطی در نظر گرفت
        اگه رو ارامش یک منطقه و با وحوش درست رفتار بشه ، اتفاقی که تو منطقه پرور افتاده برا این منطقه هم می افته همانطور که در بعضی از نقاط افتاده که امکان نام بردنش وجود نداره.
        امیدوارم همه با نشان دادن توان فردی و جلب اعتماد محیط زیست به جمعشان بپیوندیم که حاصل آن پوشش نقاط بیشتر از پارک ملی و دیگر نقاط حساس چهاردانگه می باشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.