پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

درصد ذخيره‌سازي آب‌هاي سطحي در مازندران پايين است

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، رئيس سازمان جهاد کشاورزي مازندران با اعلام اين خبر افزود: فقط در شهرهايي مانند جويبار و مياندرود به دليل اينکه در انتهاي شبکه آبرساني قرار دارد، مشکل آبرساني وجود داشت که با همکاري آب منطقه‌اي و نوبت دهي استرس در اين بخش کاهش پيدا کرده است.

حيدرپور گفت: در اين دو منطقه 300 تا 400 هکتار از اراضي خشک شد، همچنين در گلوگاه و بهشهر هم30 تا40هکتار خشکي انجام گرفته است ولي در مجموع از 213هزارسطح زيرکشت کمتر از 500هکتار دچار خشکسالي شده است.

وي دليل خشک شدن 150تا200هکتار از اراضي چهاردانگه الندان را بي توجهي در ذخيره‌سازي آب‌هاي زيرزميني دانست و گفت: در کشور ميزان ذخيره آب‌هاي سطحي40 درصد بوده اما اين ميزان در مازندران زير10 درصد است.

حيدرپور با اشاره به اينکه بيش از800قطعه آببندان با مساحت 17 هزارهکتار در مازندران وجود دارد، اظهارکرد: باتوجه به منابع عظيم ذخيره‌سازي همچون آببندان‌ها مي‌توان حجم زيادي از آب را براي روزهاي کم بارندگي مانند امسال ذخيره کرد زيرا آببندان‌ها يک سازه سنتي و تجربه‏‎‏ شده است و کشاورزان مشکل کم‌آبي محصولات خود را از اين طريق مي‌توانند برطرف کنند.

وي در خصوص قيمت تخم مرغ و افزايش قيمت مرغ اضافه کرد: به دليل بيماري آنفلوانزاي مرغي 3 مزرعه پرورش مرغ مازندران حذف شد که همين امر سبب افزايش جوجه و مرغ

شده است. قرار براين بود اين جوجه‌ها باقيمت مصوب1700تومان در اختيار اتحاديه مرغ گوشتي قرار بگيرد اما اين مصوبه اجرا نشد.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي مازندران افزود: قيمت جوجه به 2500 تا 2700تومان رسيده و همين عاملي براي افزايش قيمت مرغ‌هاي گوشتي شده است.

حيدرپور گفت: در آخرين تفاهمنامه ميان اتحاديه مرغ مادر و اتحاديه مرغ گوشتي جوجه با قيمت 1700 در يکي دو ماه آينده به اتحاديه مرغ گوشتي جهت تعادل قيمت فروخته مي‌شود.

وي تاکيد کرد: فعاليت اقتصادي يک حداقلي دارد و فعاليت‌هاي اقتصادي در باغ‌هايي جوابگو است که حداقل 5/2 هکتار باشد و نيز در زمين‌هاي زراعي حداقل 5 هکتار در زمين‌هايي کمتر از اين ميزان هيچ توجيه اقتصادي وجود ندارد.

اوافزود: 30 تا 40 درصد برنج کشور در مازندران توليد مي‌شود. همچنين 50 درصد توليد مرکبات کشور به مازندران اختصاص دارد.‏

وي در ادامه اضافه کرد: 19 کشتارگاه با ظرفيت 50درصد کار در مازندران وجود دارد که از اين تعداد 17 کشتارگاه فعال بوده و با اين حال 50 درصد مرغ توليدي مازندران به کشتارگاه‌هاي خارج استان و عموماً تهران منتقل مي‌شود که علت آن را بايد در رفتار و رويه کشتارگاه‌داران جستجو کرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.