پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دانش آموزان باید از نزدیک با محیط کسب و کار آشنا شوند

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، محمد اسلامی امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش مازندران اظهار داشت: اوفات فراغت از موضوعات مهم بوده که در بحث غنی‌سازی اوقات فراغت باید کارشناسانه به این امر توجه شود.

وی افزود: فرهنگ بومی در شهرهای مختلف متفاوت بوده که شناسایی و شکوفایی استعداد وظیفه ما بوده باید بینیم چه میزان اثرگذار باشیم.سبک زندگی در حال تغییر است با زندگی مدرن فرهنگ زندگی اسلامی را فراموش نکنیم.

اسلامی ادامه داد: دانش آموزان باید از نزدیک با محیط کسب و کار آشنا شوند و احساس مسئولیت‌پذیری را در فرزندان به وجود آوریم.

رئیس شورای آموزش و پرورش مازندران گفت:ظرفیت علمی و فناوری نفیسی دراستان داریم که باید دانش آموزان را با این فضا آشنا کنیم و عدم آگاهی را کاهش دهیم و بدانیم این امر نیازمند کار خلاقانه است.

اسلامی خاطرنشان کرد: از اقدامات و فعالیت‌های کلیشه ای خودداری کنیم و همچنین رفتار زیست محیطی را به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم. بحث خانه و مدرسه از اهمیت فراوانی برخوردار بوده که اولیا و مربیان باید بداین امر توجه داشته باشند.

وی افزود: قانون ستیزی برای ما ارزش نشود بلکه قانون‌پذیری ارزش شود و بحث مربوط به مهارت را به طور جدی پیگیر باشیم. بسیاری از فارغ التحصیلان مهارت عملی ندارند که برای کارآفرین شدن باید از فضای جامعه مانند اصناف درست استفاده کنیم.

استاندار مازندران افزود: از ظرفیت همه نهادها و ارگان‌های فرهنگی در پایگاه اوقات فراغت استفاده کنیم و همه در خدمت آموزش و پرورش باشیم زیرا سرمایه‌های اجتماعی جامعه درخدمت این نهاد است.

اسلامی گفت: پرورش و تربیت نقش مهمی در آینده دانش آموزان دارد که باید حواسمان باشد و نباید بگذاریم مباحث فساد اخلاقی و اعتیاد در مدارس ما رخنه کند که در این راستا همه مسئول هستیم.

توسعه طرح حیاط پویا

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نیز در این نشست گفت: آموزش و پرورش از نهادهای مهمی بوده که نقش مهمی در تربیت نسل آینده دارند.

عسگری نیکزاد افزود: برگزاری همایش رویداد کارآفرینی، سلسله نشست تخصصی نسیم قرآنی، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از اقدامات مناسب نهاد تعلیم و تربیت است.

وی بیان کرد: اجرای جشنواره جابر ابن حیان که 150 هزار دانش آموز شرکت کردند و توسعه طرح حیاط پویا در45 درصد مدارس با اولویت مدارس ابتدایی در دستور کار است.

نیکزاد گفت: مهم‌ترین چالش آموزش وپرورش در سال جاری، استقرار پایه دوازدهم بوده و هنرستان‌های دو ساله، سه ساله می‌شوند که از ابتدا باید سازو کار این کار دیده می‌شد اما متاسفانه نشد.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: کمبود فضا در کلاس درس و کارگاه‌ها از دیگر مشکلات آموزش و پرورش است, 258 کلاس درس و 20 هزار متر فضای کارگاه آموزشی کم داریم و در این فضا نیروی متخصص و ماهر کم داریم.

این مسئول فرهنگی ادامه داد: تجهیزات هنرستان‌ها کهنه و فرسوده است و برخی از تجهیزات با توجه به رشته‌ها به روز نیست که دنیا به سمت اقتصاد بی وزن و تکنولوژی می‌رود.

نیکزاد خاطرنشان کرد: انباشت مطالبات بازنشستگان از دیگر مشکلات دستگاه تعلیم و تربیت بوده که بیش از480 میلیارد تومان انباشت بدهی بازنشستگان است.

وی گفت: یکی از راه‌های جبران کمبود نیروها شیفت در گردش شدن مدارس است تا از معلمان بیشتر استفاده شود.از دیگر مشکلات سهم بری بسیار ناچیز آموزش و پرورش از اعتبارات استانی در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه فرهنگی است که نیازمند توجه است.

وی گفت: بیش از550 هزار دانش آموز در استان مشغول تحصیل و 49هزار شاغلان هستند. دستگاه‌های که مرتبط با اوقات فراغت هستند با آموزش و پرورش همگرا باشند تا برنامه ریزی‌ها را با مشکل مواجه نکند.

وجود دو هزار مدرسه فاقد مربی در استان

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش مازندران نیز گفت: فرهنگ یک مبنا و نیاز است که به اهمیت دستگاه تعلیم و تربیت مربوط است که در حوزه فعالیت فرهنگی، استراتژی تسهیل، تعدیل، تقویت و هدایت دردستور کار قرار دارد.

حسین شعبانی افزود: با گذراندن اوقات فراغت جوانان، می‌توان جامعه را شناخت که در هدایت نقش معلم و مربی مهم است. آموزش و پرورش دستگاه عظیم نیروی انسانی است که مفهوم تربیتی باید پیوست فرهنگی داشته باشد و آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهد و شامل علم، فهم وهنر باشد.

وی بیان کرد: حمایت از کالای ایرانی تنها به خرید نیست بلکه فرهنگ‌سازی است که باید به این امر توجه شود. دو هزار مدرسه فاقد مربی و مشاوره در بخش اوقات فراغت بوده که متاسفانه تبدیل فرهنگ کار به فرهنگ تنبلی،گرایش دانش آموزان به فعالیت انفعالی با استفاده از دنیای مجازی از آسیب‌های این ایام است که تلاش داریم با برنامه‌ریزی برای خانواده و دانش آموز در غنی‌سازی اوقات فراغت گام برداریم.

شعبانی گفت: بیشتر چالش ما درمناطق محروم بوده که استقبال دانش آموزان کم است. همزمانی با اسکان مسافران در ایام تابستان، عدم صدور گواهینامه معتبر، محدودیت رشته‌ها، فرآیند محور نبودن برنامه‌های اوقات فراغت از مشکلات این بخش است.

 / ع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.