پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران به وظیفه خود در قبال پسماند عمل نمی‌کنند

0

پایگاه خبری چهاردانگه: حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، در ارتباط با معضل زباله در استان با بیان اینکه همه روز در ارتباط حل مشکل زباله در استان مباحث مطرح می‌شود، اظهار کرد: مشکل زباله باید به صورت عملیاتی در برنامه کاری قرار گیرد چرا که برخی از ارگان‌ها همکاری مناسب در این ارتباط ندارند که ما این ارگان‌ها را به دستگاه قضایی معرفی می‌کنیم و نشست‌های متعددی با مجموعه استانداری و شهرداری در این ارتباط برگزار می‌شود.

وی در ارتباط با زباله عفونی مطب‌ها در مرکز استان مازندران، بیان کرد: براساس ماده 36 آئین‌نامه اجرایی پسماند وظیفه بررسی، پیگیری و گزارش پسماندها برعهده دانشگاه علوم پزشکی است، محیط زیست ناظر عالی قانون است.

ابراهیمی‌کارنامی یادآور شد: در حال حاضر محیط زیست وارد گود بررسی وضعیت پسماند در استان شد، در حالی که خودشان در این زمینه موظف به پیگیری بوده و باید در این ارتباط پاسخگو باشند.

وی با اعلام اینکه در روزهای اخیر این مکاتبات در ارتباط با ساماندهی پسماند در دانشگاه علوم پزشکی تا حدودی شروع شد، گفت: به نظر می‌رسد تذکرات ارائه شده تا حدودی موثر بوده و در بین متولیان دانشگاه دغدغه‌های در این ارتباط ایجاد شد.

مدیرکل محیط زیست مازندران خاطر نشان کرد: در حوزه پسماند مطب‌ها باید متولیان دانشگاه علوم پزشکی استان پاسخگو باشند و دلیل اینکه چرا این حوزه در این مدت توجه نشده است باید مورد واکاوی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: از روزی که وارد استان شدیم، عدم پیگیری در زمینه پسماند را در دستور کار قرار دادیم و به صورت جدی در این بخش دغدغه داریم.

ابراهیمی‌کارنامی با اعلام اینکه با هر فردی که نسبت به اجرای ماده هفت قانون پسماند پایبند نباشد برخورد می‌شود، افزود:  در حفظ شان پزشکان و اقدامات آنها بحثی وجود ندارد ولی نباید در قبال آن دغدغه‌های زیست محیطی به کلی فراموش شود.

وی با اعلام اینکه طرف اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در حوزه پسماند دو دانشگاه علوم پزشکی ساری و بابل هست، گفت: اعتقادی به برخورد با قوه  قهریه نداریم، اما به صورت ناچار در این حوزه باید وارد شویم.

ابراهیمی‌کارنامی در پاسخ به این سؤوال که زباله‌های استان در محل دفن پسماند به صورت اصولی امحاء نمی‌شود، افزود: در هیچ جای استان پسماند به صورت اصولی دفن نمی‌شود، اقداماتی در این زمینه انجام شد ولی منجر به ساماندهی مناسب زباله نشده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست مازندران خاطر نشان کرد: اگر در محل دفن زباله شیرابه‌ها به صورت اصولی تصفیه شود، مخاطرات زیست محیطی آن به شدت کاهش پیدا می‌کند، در هیچ جای استان اقدامی برای دفن مناسب زباله انجام نشده است.

وی با اعلام اینکه پیگیری قضایی در این ارتباط انجام دادیم، افزود: افرادی که در این زمینه کم‌کاری داشتند به دادگاه معرفی شدند.

مدیرکل محیط زیست مازندران یادآور شد: بیشتر شهرداران استان به دلیل عدم ساماندهی مناسب پسماند به دادگاه معرفی شدند، برای تعدادی از آنها حکم صادر شده و برخی دیگر در مرحله رسیدگی است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر از شوراها اسلامی منتخب مردم درخواست داریم که اولویت اصلی خویش را در مدیریت پسماند بکار ببرند.

ابراهیمی با اعلام اینکه در حال حاضر اولویت بسیاری از مسؤولان شهری حفظ محیط زیست و دفن مناسب پسماند نیست، گفت: به عنوان یک شهروند در این بخش دغدغه‌ای وجود ندارد و حل معظل زباله مازندران نیاز به اقدام جهادی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.