پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دامداری که فضولات دامی را به رودخانه‌ای در شهرستان نور می‌ریزد

0

در برخی روستاهای مازندران که دامداری به روش سنتی هنوز پابرجا است جمع آوری فضولات حیوانی به شیوه های غیربهداشتی و غلط صورت می گیرد که خود علاوه بر ایجاد منظره نامناسب و بوی نامطلوب، محل مناسب برای رشد حشرات، آلودگی و همچنین شیوع انواع بیماری های عفونی، پوستی و انگلی خواهد بود.

در پی انتشار عکسی در فضای مجازی مبنی بر رهاسازی فضولات دامی توسط صاحبان دام در رودخانه روستای عباسای شهرستان نور، امیدرضا تونی، رئیس  اداره حفاظت محیط زیست نور در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: تهدید علیه بهداشت عمومی براساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می شود و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند به حبس تا یک‌سال محکوم خواهند شد.

وی گفت: دامداری کنار رودخانه واقع در روستای عباسا که به صورت سنتی مشغول به فعالیت است و به جای مدیریت کردن فضولات دامی آن ها را در رودخانه رها می کرد که همین امر باعث آلوده کردن آب رودخانه و همچنین بهداشت عمومی شد.

تونی  تصریح کرد: طی گزارشاتی که  از این دامداری به محیط زیست ارسال شد، سازمان محیط زیست با دادن اخطار کتبی و گرفتن تعهد، دامدار را وادار به آوردن بیل میکانیکی برای تخلیه و پاکسازی رودخانه کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نور با اشاره به اینکه اداره جهاد کشاورزی برای صدور مجوز دامداری به شیوه سنتی نیازی به استعلام از اداره حفاظت محیط زیست ندارد، تصریح کرد: فضولات دامی به دلیل نبود عناصر شیمیایی و قابلیت تجزیه پذیری در محیط می تواند بهترین گزینه برای کوددهی مزارع باشد و به جای این که دامداران این فضولات را در رودخانه ها رها کنند می توانند در توسعه کشاورزی ارگانیک از آن استفاده بهینه ای ببرند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.