پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

داروی بیماران خاص مازندران هم هست و هم نیست!

0

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران معتقد است کمبودی برای تامین داروی بیماران خاص و سرطانی در این استان به طور کلی وجود ندارد اما واقعی نبودن سهمیه‌بندی‌ها و افزایش جمعیت استان در برخی مواقع سال، کمبود مقطعی ایجاد می‌کند.

محمدرضا شیران در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت تأمین اقلام دارویی بیماران خاص و تأمین آن در این استان، اظهار کرد: کمبود دارو در حوزه بیماری‌های خاص در مازندران وجود ندارد اما شرکت‌های داروسازی، مراکز خصوصی را بلوکه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این مراکز خصوصی، مراکزی هستند که باید داروها را تهیه می‌کردند و در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دادند اما به دلیل بازپرداخت نشدن مالی، شرکت‌ها، این مراکز را بلوکه کرده‌اند، گفت: برای برطرف شدن این مشکل در سطح مازندران، داروها از سوی دانشگاه علوم پزشکی این استان خریداری شده و در اختیار تمامی مراکز سطح مازندران قرار گرفت و بیماران خاص در این استان به مدت ۶ ماه کمبود دارو نخواهند داشت.

سهمیه بندی‌های داروهای خاص در مازندران واقعی نیست

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه چرا برخی داروها در این استان بسیار کمیاب هستند در حالیکه بیمار به شدت به آنها نیاز دارد و آیا نمی‌توان هماهنگی‌های لازم را پیش از تأمین دارو انجام داد، تصریح کرد: مشکلی در تأمین دارو در مازندران و کشور وجود ندارد بلکه مشکل در توزیع دارو است، در واقع وزارتخانه سهمیه‌بندی داروها را انجام داده است و با توجه به اینکه این سهمیه بندی واقعی نیست باید این مشکل را برطرف کند.

کمبود شیر خشک به خاطر افزایش مسافر بود!

شیران افزود: مازندران جمعیت شناور دارد و در روزهای پایان هفته و تعطیلات موجی از جمعیت به این استان می آیند اما به دلیل سهمیه‌های از پیش تعیین شده محدود از سوی وزارتخانه این میزان دارو ناکافی است، به طوری که در مقطعی اعلام شد در غرب مازندران شیر خشک وجود ندارد اما به اندازه کافی توزیع را انجام داده بودیم که مشخص شد این امر به دلیل افزایش مسافر بوده است.

وی با اشاره به اینکه سهمیه دارو بر اساس جمعیت بومی محاسبه می‌شود، گفت: جمعیت شناور این تعادل را برهم می‌زند اما مقطعی است و به دلیل جمعیت شناور، این کمبود داروها بیشتر در غرب مازندران شایع است.

بیماران خاص و سرطانی نگران کمبود دارو نباشند

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر اینکه کمبود دارو خاص و سرطانی در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: سهمیه بندی ها به طور مساوی انجام نمی‌شود به طوری‌که در یک استان، مصرف کم و در استان دیگر مصرف بیشتر است و در این راستا با هماهنگی‌هایی که با شرکت‌ها انجام می‌شود توزیع دارو را انجام می‌دهیم اما این توزیع با تأخیر چند روزه به دلیل فرآیند فاکتورگیری است.

شیران در پاسخ به اینکه در موضوع حمایت‌های مالی بیماران صعب العلاج تاکنون چه اقداماتی انجام شده، خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ برای بیماران خاص، ام اس و سرطانی، تخفیف ۲ میلیارد ریالی دارو در نظر گرفته شد و افرادی که توانایی نداشتند، زیرپوشش قرار گرفتند.

وی در پاسخ به اینکه بیماران صعب العلاج به چه صورت در تهیه دارو و یا حتی تخفیف داروهای خود می‌توانند از تمهیدات دانشگاه علوم پزشکی بهره مند شوند، گفت: مردم برای دریافت داروها به مراکز مورد نظر مراجعه کرده و جهت دریافت دارو اقدام کنند و هیچ مشکلی برای این منظور وجود ندارد.

ممانعت بیمه از پوشش برخی داروهای پر مصرف

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مورد تمهیدات علوم پزشکی برای تهیه دارو تصریح کرد: بیمه‌ها به دلیل هزینه بالای داروهای بیماران خاص، برخی داروها را زیرپوشش قرار نمی‌دهند اما برای برخی بیماران که در تأمین داروها با مشکل پرداخت هزینه مواجه هستند از سوی دانشگاه علوم پزشکی اقداماتی انجام می‌شود.

شیران افزود: این کمک به وضعیت مالی بیمار بستگی دارد به طوری که برای برخی داروها تا ۵۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شد اما اگر بیمار شرایط از مالی مناسب برخوردار نباشد و یا بیمه تکمیلی و سهم بیمار بیش از حد باشد به صورت ویژه در تأمین دارو با آنها همکاری خواهیم کرد.

خارج شدن داروهای هزینه‌بر از لیست سازمان بیمه‌گر به دلیل صرفه نداشتن اقتصاد

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران با انتقاد از عملکرد بیمه‌ها، تصریح کرد: یکی از اشکالات موجود، خارج شدن داروهای پرمصرف هزینه‌بر از لیست سازمان بیمه‌گر به دلیل صرفه نداشتن اقتصادی است به طوری که برخی از داروهای مصرفی هیچکدام تحت پوشش بیمه‌ای نیستند.

وی در پایان گفت: بیمه برای درمان داروی فشار و قند خون که ماهانه حدود ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند سوال اینجا است چرا نباید این داروهایی که در کشور رایج است زیر پوشش بیمه‌ای قرار نگیرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.