پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

داد تولیدکنندگان گل مازندران از واردات بی‌رویه گُل درآمده

0

یک تولیدکننده گل و گیاه گفت: هماهنگ نبودن در صادرات و واردات بی رویه که عموما بخش بیشتر آن قاچاق بوده کل تولیدکنندگان استان را در تولید گیاه جدید و توزیع در بازار دچار دردسر کرده است.

محمد رضا عباسپور، ساکن روستای “وازیک” از بخش مرکزی محمودآباد و فعال در تولید گل و گیاه در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه از سال ۷۰ تا به امروز در کنار کشاورزی به پرورش گل و گیاه مشغول هستم، اظهار کرد: دغدغه مهم ما تولیدکنندگان گل و گیاه، پراکندگی صدور مجوز و سلیقه گرایی در صدور مجوز توسط جهاد کشاورزی در دوره های قبل بوده است.

وی تصریح کرد: سلیقه گرایی در صدور مجوزها باعث ایجاد مراکز متعددی برای صدور پروانه شده که برای تولیدکنندگان دردسرهای زیادی به وجود آورده است.

این تولیدکننده گل و گیاه خاطرنشان کرد: در مازندران بیشتر گل های شاخه بریده پرورش پیدا می‌کرد اما در ۴ تا ۵ سال به دلیل مقرون به صرفه بودن پرورش گل های گلدانی و آپارتمانی این نوع گیاهان رواج بیشتری پیدا کرد.

عباسپور با بیان اینکه در کارهای کشاورزی درآمد زیادی حاصل نمی‌شود و ۹۰ درصد کار به علاقه شخص بر می‌گردد، تصریح کرد: اگر شخصی به پرورش و تکثیر انواع گل و گیاه علاقه مند باشد، قطعا درآمد حاصل می شود.

وی  در مورد کارآفرینی در این حوزه گفت:  ۵ نفر به طور مستقیم با بیمه در گلخانه مشغول کار هستند و برای حضور در نمایشگاه ها ۳ نفر به این تعداد اضافه می‌شود که برای عرضه گل‌ها کمک میکنند.

این فعال گل و گیاه با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم تولید را در کشور رونق دهیم، باید آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم، افزود: این کار یعنی تولیدکنندگان تصمیم نهایی را خودشان بگیرند؛ اگر بخش دیگری در بخش ما وارد کند، نمی تواند کار را تخصصی اجرا کرده و در نهایت این غیر تخصصی صادر کردن پروانه ها باعث می‌شود تولیدکننده‌ای که به تازگی وارد عرصه گل و گیاه شده است و هم تولیدکنندگان باسابقه ضرر کنند.

این فعال اقتصادی گل و گیاه با بیان اینکه متاسفانه زمین‌های ما در مازندران در مقیاس های چند هکتاری برای ویلا سازی خریده می‌شود و چون مجوز برای ساخت و ساز داده نمی‌شود، زمین ها بلااستفاده می‌ماند، گفت: متاسفانه هنوز قوانینی حکم فرماست که به راحتی نمی‌توان اراضی غیر گلخانه‌ای را زیر کشت گل و گیاه برد.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.