پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خودروهای سرقت شده خود را در حالت خاموش ردیابی کنید!

0

یک جوان مازندرانی موفق به ساخت سامانه ردیاب خودرویی شده که می‌تواند موقعیت اتومبیل‌های سرقتی را در حالت خاموش نیز مکان‌یابی کند.

مهدی خلج در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اختراع طرح خود در زمینه نرم افزار و سخت افزار سامانه مکان‌یابی خودرو اظهارکرد: از سال 95 شروع به کار بر روی سامانه های کنترل ردیابی خودرو و انسانی کردم که پس از تلاش بسیار موفق به ساخت و آماده سازی  نرم افزار و سخت افزار این سامانه ردیابی که روی خودرو و انسان کاربرد دارد شدم.

وی با بیان اینکه این سامانه به نوعی مکان یاب یا همان جی پی اس است، افزود: وظیفه این سامانه مانیتورینگ خودرو بوده که سامانه ناوگان را کنترل می کند و بر روی خودروهای شخصی و دولتی قابل نصب است.

سازنده سیستم کنترل و ردیابی خودرو با اشاره به اینکه با  کمک این سیستم می توان خودرو سرقت شده را موقعیت یابی کرد، یادآورشد: در واقع با این سیستم دزدگیر خودرو را می توان از راه دور مدیریت کرد و باید گفت سیستم های دزدگیر فعلی تنها از یک فاصله مشخصی عمل می کنند اما این سیستم به دوری و نزدیکی و فاصله خودرو کاری ندارد و از هرجایی قابلیت استفاده دارد.

خلج ادامه داد: از مزیت های این سیستم این است که قابل دیدن نیست و کسی نمی تواند مطلع شود که بر روی خودرو نصب شده یا خیر، بنابراین صاحب خودرو از هرجایی می تواند اتومبیل خود را خاموش کند و تا زمانی که فرمان ندهد روشن نشود.

وی با بیان اینکه آماده سازی این سیستم تقریبا یک سال و نیم به طول انجامید ،خاطرنشان کرد: طی این مدت نرم افزار و سخت افزار باید تست  می شد تا به پایداری برسد.

کارشناس ارشد هوش مصنوعی و استاد دانشگاه های نوشهر و چالوس با اشاره به اینکه این طرح در مرکز رشد واحدهای فناور نوشهر در سال 96 مورد داوری و پذیرش قرار گرفت، یادآور شد: در ابتدا ساخت هر دستگاه دارای هزینه ای بالغ بر  4 تا 5 میلیون تومان بود تا عیب یابی شود و در حال حاضر که عیب یابی شده  و همه مراحل را پشت سر گذاشته است برای تولید بی شک هزینه کمتری خواهد داشت.

خلج با بیان اینکه با معرفی این طرح به مرکز رشد تسهیلاتی نیز دریافت شد، افزود: با توجه به افزایش قیمت ارز و وارد کردن قطعات  نمونه داخلی این سیستم از نمونه خارجی گران‌تر درمی‌آید زیرا نمی توانیم تعداد انبوه خریداری کنیم.

وی عدم قابلیت اجرای معافیت مالیاتی را از نگرانی های عمده شرکت خود و مشکلات بر سراه تولید دانست و گفت: برخلاف آنچه که در ابتدا گفته شد که طرح های تحت پوشش پارک  علم و فناوری از پرداخت مالیات معاف هستند این قانون مربوط به گذشته است و اکنون اجرا نمی شود.

سازنده سیستم کنترل و ردیابی خودرو قانع نشدن ادارات دولتی را برای نصب این سیستم از دیگر نگرانی ها عنوان کرد و یادآور شد:متاسفانه برای نصب این سیستم  قانع کردن اداراتی که خودرو در اختیار دارند سخت است و از آنجایی که افراد با خودروی اداری رفت و آمد دارند برای آن ها کنترل از راه دور قابل قبول نیست و به همین دلیل ترجیح می دهند این سیستم را نصب نکنند.

خلج ادامه داد: برای نصب این سیستم نیاز به تائیدیه استانداری بود که دریافت این تائیدیه بیش از یک سال به طول انجامید و این اطمینان داده شد که سرور این سیستم در خود اداره باقی می ماند و کسی به آن دسترسی ندارد.

وی شرکت در نمایشگاه های مختلف کشور را از دیگر مزایای تحت پوشش قرار گرفتن پارک علم و فناوری و مرکز رشد دانست و گفت: اما متاسفانه فضایی که به شرکت هایی همچون این شرکت داده می شود کوچک بوده و کافی نیست.

این استاد دانشگاه در حوزه هوش مصنوعی به دیگر طرح‌های اختراع شده خود اشاره کرد و کفت: سامانه کنترل تردد افراد یکی از دیگر از ایده هایی بوده که موفق به طراحی آن شدم و به این نحو است که بر روی کارت تردد افراد مهمان در مجموعه ها و ادارات نصب می شود و از طریق آن می‌توان متوجه شد که افرادی که وارد می شوند در کجاها تردد دارند.

خلج با بیان اینکه این طرح هنوز تجاری سازی نشده است و هزینه اولیه زیادی داشته است، افزود: این طرح با توجه به اینکه نو و جدید است در مراحل نهایی قرار دارد و پس از پایان کار برای نصب بر روی هر کارت حدود 200 تا 300 هزار تومان هزینه دربردارد.

وی با ابراز تاسف از اینکه در خصوص هوش مصنوعی در ایران آنچنان که باید و شاید کار نشده است، تاکید کرد: استعداد و طرح های زیادی در این زمینه وجود دارد که متاسفانه از آن حمایت لازم صورت نمی گیرد و همین موضوع باعث می شود بسیاری از طرح ها و ایده ها در مراحل مرحله نمونه باقی بماند و به تجاری سازی نرسد.

این مخترع  با بیان اینکه بخش دولتی به عنوان بزرگترین حامی حمایت خود را دریغ می کند، تصریح کرد: بخش خصوصی هم تا طرح اجرا شده را نبیند سرمایه گذاری نمی کند واین بزرگ‌ترین چالش تولیدکنندگان است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.