پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خوداشتغالی گامی در جهت برطرف کردن بیکاری و رونق اقتصاد روستایی

0

مردم روستای طویر بخش مرزن‌آباد با خوداشتغالی توانستند گام‌های خوبی در جهت برطرف کردن بیکاری و کمک به اقتصاد و تولید در روستا بردارند.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، روستای طویر یکی از روستاهای کوهستانی بخش مرزن آباد چالوس است که با ایجاد مشاغل خانگی در قالب صندوق و شرکت تعاونی گام‌های خوبی را در جهت برطرف کردن بیکاری و کمک به اقتصاد و تولید برداشته است.

«مسعود قطبی»، دهیار روستای طویر در گفت‌وگویی  با خبرنگار ایسنا، در خصوص طرح خود اشتغالی در این روستا که می‌تواند الگویی برای سایر روستاها باشد، اظهار کرد: یکی از علل مهاجرت ساکنان روستا به شهرهای اطراف نداشتن اشتغال و کسب درآمد است، اما در روستا طویر اهالی ثابت کردند که با ایجاد مشاغل خانگی می‌توان هم به تولید منطقه کمک کرد و هم‌اینکه اقتصاد خانواده را چرخاند.

دهیار روستای طویر با بیان این‌که این روستا دارای حدود 500 نفر جمعیت است، افزود: نیروی انسانی یکی از سرمایه‌های اصلی در ایجاد اشتغال است و بدون نیروی انسانی کارآمد و فعال تحقق اشتغال امکان‌پذیر نیست، یکی از مشخصه‌های مثبت این روستا داشتن نیروی انسانی کارآمد است.

وی از ایجاد صندوقی متشکل از اکثر اهالی روستا از طریق جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: اعضای صندوق  با سرمایه‌گذاری هر نفر حدود 100 هزار تومان اقدامات خوبی را در خصوص کارآفرینی انجام داده‌اند.

دهیار روستای طویر خاطرنشان کرد: اعضای صندوق در فصل تابستان به دامداری و کشاورزی می‌پردازند و محصولات خود را در نقاط مختلف شهرهای چالوس و مرزن‌آباد و نیز با غرفه‌ای در پنج‌شنبه بازار مرزن‌آباد به فروش می‌رسانند.

قطبی آموزش صنایع‌دستی در رشته‌های مختلف را از دیگر اقدامات در جهت کارآفرینی دانست و یادآور شد: اعضای صندوق از طریق فنی و حرفه‌ای، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی آموزش‌های لازم را در زمینه قالی‌بافی، جاجیم‌بافی، قلاب‌بافی و سایر هنرهای دستی در کارگاه‌های معتبر می‌بینند و با دریافت گواهی مهارت و بافت محصولات مختلف به اقتصاد خانواده کمک می‌کنند.

وی تولید قارچ را از دیگر این طرح‌ها دانست و گفت: برخی اعضای صندوق آموزش تولید قارچ را از طریق کارشناسان جهاد کشاورزی دیده‌اند و دهیاری نیز با فراهم کردن امکانات به این امر کمک کرد، هم‌اکنون زمینه برای تولید قارچ فراهم شده است و کشت‌کنندگان منتظر رشد قارچ‌ها هستند تا به بازار عرضه شود.

دهیار این روستا بوم‌گردی را یکی دیگر از طرح‌های بسیار مهم در جهت اشتغال دانست و گفت: این روستا با توجه به این‌که دارای بافت قدیمی و متصل به جنگل است زمینه مناسبی برای این طرح دارد پس از هماهنگی با سازمان گردشگری به‌دنبال مجوز این بوم‌گردی هستیم.

قطبی یادآور شد: اختصاص ساختمانی مناسب برای طرح بوم‌گردی و ارائه غذاهای سنتی ومحلی در کنار فضای کاملاً سنتی و بکر، به‌دنبال آن طبیعت‌گردی و کوهنوردی از جمله اقداماتی است که در این طرح دنبال می‌شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.