پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خط ۴۲ اینچ گاز رسانی دامغان-کیاسر-ساری یک تیرو چند نشان

1

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، عملیات لوله کشی ۴۲اینچ گاز رسانی دامغان – کیاسر – ساری به طول ۱۷۰ کیلومتر با سرمایه گذاری هزار میلیارد تومان یکی از طرح های راهبردی حوزه تامین انرژی در استان مازندران است که به همت دولت یازدهم با پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۰درصد در حال انجام است.

از سه سال پیش تاکنون تمام همت و تلاش دولت تدبیر و امید در اجرایی شدن طرح خط انتقال گاز دامغان- کیاسر – ساری معطوف شده است و امروز پس از حدود ۲ماه از قطع شدن واردات گاز شرکت ترکمن گاز و پشت سر گذاشتن سرمای زمستان ۹۵، می توان گفت که تا قبل از آغاز زمستان آینده ،با جریان گاز در این خط لوله ، مشکل افت و یا قطعی گاز برای مشترکان استان مازندران پایان می یابد.

با دستور صریح وزیر نفت و با پیگیری جدی مدیران شرکت ملی گاز ایران ،اعتبار کامل و مورد نیاز برای اتمام این طرح تامین شده است و اکنون لوله های مورد نیاز به منطقه حمل و چندین پیمانکار مشغول کار هستند.

حدود ۲برابر شدن ظرفیت تامین گاز طبیعی مازندران

در حال حاضر متوسط روزانه مصرف گاز در استان مازندران ۲۲تا ۲۶میلیون متر مکعب است که این مقدار مصرف در اوج روزهای سرد فصل زمستان که دمای هوای استان ۵تا ۱۴درجه سانتی گراد زیر صفر شد به حدود ۳۰ میلیون مترمکعب رسید.

با همت بلند مردم و مدیریت صحیح و جهادی دولت برغم توقف واردات روزانه حدود ۱۰میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان از طریق ایستگاه دشت شاد گرگان ، مشکلی در تامین مشترکان گاز خانگی مازندران در ۲ ماه اخیر بوجود نیامده است.

به طور یقین عملیاتی شدن طرح دامغان – ساری ،نه تنها وابستگی به گاز ترکمنستان قطع می شود ، حتی نیاز گاز از طریق لوله های گرگان و رشت نیز کم خواهد شدو مازاد مصرف گاز در استان مازندران زمینه ای برای تامین سوخت واحدهای بزرگ صنعتی و تولیدی است.

با جریان روزانه ۴۰میلیون متر مکعب گاز در خط لوله ۴۲اینچ دامغان – ساری، علاوه بر اینکه کارخانه های سیمان، صنایع چوب و کاغذ و نیروگاه نکا که نیاز مصرف روزانه این سه کارخانه ۱۳میلیون متر مکعب است ،برای همیشه برطرف می شود، گاز مورد نیاز برای یک واحد پتروشیمی نیز تامین می شود.

این بدان معنی است که از زمستان سال آینده نه تنها پایداری گاز برای مشترکان خانگی تضمین می شود، بلکه واحد های صنعتی و تولیدی مازندران که در زمان افت فشار به سوخت جایگزین فسیلی از جمله گازوئیل شیفت می شدند ،دیگر از سوخت گران قیمت و آلوده کننده زیست محیطی استفاده نخواهند کرد.

بر اساس آمار شرکت گاز مازندران ۷۰درصد گاز مصرفی در استان برای مشترکان خانگی و ۳۰ درصد برای واحد های صنعتی و تولیدی است.

برخورداری ۲ شهر کیاسر و فریم و ۱۶۰ روستای چهاردانگه و دودانگه از نعمت گاز

از آنجاییکه بیشتر روستاهای ۲ بخش چهار دانگه و دو دانگه جنوب ساری در حاشیه و دل جنگل ها ساکن هستند و همچنان علاوه بر سوخت فسیلی از بخاری های چوبی برای تامین انرژی گرمایی و پخت و پز استفاده می کنند، با اجرای طرح خط ۴۲اینچ دامغان – ساری که از کنار این بخش ها عبور می کند ،این روستاها از نعمت گاز برخوردار می شوند.

با توجه به اینکه استفاده از چوب به عنوان سوخت به سلامت مردم و محیط زیست لطمه جدی می زند و بهره وری چوب بسیار پایین‌تر از منابع دیگر انرژی است، یکی از مزیت های اجرای این پروژه در این مناطق مقوله حفاظت زیست محیطی به ویژه جلوگیری از پیامدهای منفی جنگل زدایی ،فرسایش خاک و کاهش قدرت باروری زمین را به دنبال دارد.

بخشداران دو دانگه و چهار دانگه عبور خط لوله ۴۲اینچ گاز از این منطقه و برخورداری روستاییان از گاز طبیعی را یکی از طرح های مهم دولت در خدمت رسانی به مردم و حفاظت از محیط زیست عنوان کردند.

آنان گفتند: صرفه جویی در مصرف سوخت فسیلی و حفاظت از محیط زیست و از همه مهمتر کم شدن مشکلات مردم در تهیه چوب یا نفت و گازوئیل ، از مزیت های اجرای این طرح برای روستائیان این ۲ بخش است.

سید محمد حسین سلطانی بخشدار چهاردانگه با بیان اینکه جریان گاز در خط لوله دامغان ساری و گاز شدار شدن بیش از ۱۰۰هزار واحد مسکونی این بخش انقلابی در حفاظت از عرصه های طبیعی و جنگلی محسوب می شود، گفت: با گاز دار شدن شهروندان کیاسر و بیش از ۹۵روستای این بخش ،استفاده از سوخت فسیلی به ویژه چوب و هیزم جنگلی از بین می رود.

وی اضافه کرد: هر چند دولت فرآرده های سوخت نفت و گازوئیل گران قیمت را به مقدار مورد نیاز در اختیار روستاییان قرار می دهد، اما بیشتر روستائیان همچنان از سوخت چوب رایگان استفاده می کنندکه باید این واقعیت را باور کنیم که این ضربه زدن به محیط زیست و جنگل است.

وی تصریح کرد: به پشتوانه عملیاتی شدن و عبور خط ۴۲ا ینچ دامغان – ساری از این بخش در حال حاضر شرکت گاز مازندران چندین پیمانکار را برای لوله گذاری در روستاها انتخاب و مشغول به کار هستند.

صرفه جویی روزانه ۱۳میلیون لیتر فرآورده های سوختی در سه کارخانه بزرگ مازندران

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ناحیه ساری اجرای پروژه خط ۴۲اینچ را در صرفه جویی سوخت های فسیلی قابل توجه دانست و گفت: فقط روزانه در توزیع و مصرف ۱۳میلیون لیتر نفت کوره و گازوئیل در سه کارخانه سیمان کیاسر، صنایع چوب و کاغذ و نیروگاه نکا صرفه جویی می شود.

حسینعلی طالبی افزود: همچنین با اجرایی شدن خط دامغان – ساری و گاز دار شدن واحد های مسکونی و تولیدی و صنعتی ۳بخش دودانگه، چهاردانگه و کلیجانروستاق سالانه از مصرف ۷۴میلیون لیتر فرآورده های نفتی به ارزش حدود ۱۹میلیارد تومان صرفه جویی می شود.

وی خاطر نشان کرد: با گاز دار شدن این مناطق خسارت های زیست محیطی که در اثر حمل و نقل و برداشت چوب از جنگل وارد می شده نیز از بین می رود.

جریان گاز در خط ۴۲اینچ دامغان – ساری تا قبل از زمستان ۹۶

محمد اسماعیل ابراهیم زاده مدیر عامل شرکت گاز مازندران از خط ۴۲ اینچ گازرسانی دامغان- کیاسر – ساری به عنوان طرح راهبردی گازرسانی در استان نام برد و گفت: عملیات اجرایی آن در دولت یازدهم دردستور کار قرار گرفت.

وی طول اجرای این پروژه را حدود ۱۷۰ کیلومتر با یکهزار میلیارد تومان اعتبار دانست و گفت: تاکنون عملیات اجرایی در۱۰۰ کیلومتر مسیر انجام شده است.

ابراهیم زاده گفت :با اتمام عملیات خط انتقال ۴۲اینج دامغان، ساری دغدغه مدیران و مردم استان مازندران در افت و قطعی گاز از بیان می رود.

وی با بیان اینکه اکنون تمام لوله های مورد نیاز اجرای این طرح به منطقه حمل شده است، اظهار داشت: به طور یقین با پیگیری شخص وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران ، این طرح تا قبل از زمستان سال ۹۶ به بهره برداری می رسد.

ابراهیم زاده ظرفیت جریان روزانه گاز از طریق خط ۴۲اینچ دامغان- ساری را ۴۰میلیون متر مکعب دانست و گفت: با وارد شدن این مقدار گاز ، انرژی گاز تمام مشترکان خانگی ، صنعتی و تولیدی استان در طول سال حتی در سردترین روزها بدون مشکل تامین و تضمین است.

مدیر عامل شرکت گاز مازندران با بیان اینکه با پشتیبانی این طرح ۳۰۰میلیارد تومان اعتباربرای گاز رسانی به روستاهای مازندران امسال تعریف شده است، گفت: اکنون لوله گذاری گاز و ایجاد علمک با حضور بیش از ۲۵پیمکانکار در شهرهای کیاسر، فریم و ۱۶۰ روستای ۲ بخش دو دانگه ، چهار دانگه ساری و ۱۵۱روستای هزار جریب نکا و بهشهر در حال انجام است.

طبق آمار ۹۹ درصد از شهرها و حدود ۹۰ درصد از روستاهای استان مازندران گاز دارند و تا پایان سال ۹۷ طبق برنامه مصوب سفر رئیس جمهوری به این استان تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار مازندران که ۶۵۰ روستا برآورد شده است نیز از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

استان مازندران ۲۲ شهرستان ، سه هزار روستا و سه میلیون و۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

 

1 نظر
  1. رضا می گوید

    سلام تمام این حرفها شعار و دروغ و سرکاری مردم است کجاست عمل کجاست عمل

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.