پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

حواشی توزیع گوشت گرم در مازندران

0

در حالی‌که مسئولان از توزیع گوشت مورد نیاز مردم با قیمت مصوب دولتی در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مازندران خبر می‌دهند اما مردم این استان نسبت به اطلاع رسانی نامناسب مکان و زمان توزیع و کافی نبودن این میزان گوشت، گلایه دارند.

مسئول توزیع گوشت گرم سفید و قرمز به نرخ مصوب دولتی، برعهده کارگروه تنظیم بازار هر استان است که ریاست آن از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت سپرده شد.

مسئولان دخیل در توزیع گوشت قرمز بارها اعلام کرده‌اند که دولت به صورت مداوم گوشت گرم را با نرخ مصوب دولتی در نقاط مختلف استان توزیع کرده‌اند.

با توجه به درخواست بالای مردم برای تهیه ارزان‌تر این کالا، تاکنون اطلاع رسانی درستی از سوی نهادهای مسئول صورت نگرفته است و بسیاری از مردم از محل و نحوه توزیع گوشت گرم قرمز و سفید نرخ مصوب دولتی اطلاعی ندارند و فروشگاه‌هایی که توزیع گوشت برعهده آنها است نیز همیشه از اتمام گوشت در ساعت ابتدایی توزیع خبر می‌دهند.

علی ابراهیمی، مدیرکل پشتیبانی دام مازندران در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دولت اراده‌ای جدی برای تأمین گوشت مورد نیاز مردم با قیمت پایین‌تر از نرخ موجود در بازار دارد.

وی با بیان اینکه در مقاطع مختلف گوشت قرمز و سفید مورد نیاز مردم در فروشگاه‌های بزرگ استان توزیع می‌شود، تاکید کرد: اداره کل پشتیبانی وظیفه تأمین گوشت را دارد و وظیفه توزیع با دیگر نهادهای دولتی است. برای مثال ۹ تن گوشت گوسفندی با قیمت هر کیلوگرم ۳۷ هزار تومان در سطح یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان در روز جمعه ۲۶ بهمن ماه توزیع شده است.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: گوشت منجمد مرغ، گوساله و گوسفند بارها در بین مراکز عرضه توزیع شده است و لیست اماکنی که گوشت در اختیارشان قرار می‌گیرد به سازمان‌های نظارتی همچون صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات و بازرسی ارسال می‌شود.

پس از اینکه مدیرکل پشتیبانی دام از توزیع گوشت قرمز در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خبر داد، این موضوع از سوی ایسنا به صورت میدانی در ساری پیگیری شد.

ساعت ۱۵ روز ۲۶ بهمن ماه مردم زیادی در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای ساری تجمع کرده بودند و در حال بحث با مسئولان این فروشگاه بودند.

یکی از مراجعه کنندگان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ۸ تن گوشت وارد کرده اند که فقط ۲ تن در این فروشگاه توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه گوشت قرمز با قیمت ۳۸ هزار و پانصد تومان توزیع شده است، اظهار کرد: از ساعت ۹ صبح در فروشگاه هستیم اما تاکنون یک کیلوگرم گوشت به کسی نداده‌اند، مسئولان فروشگاه می‌گویند گوشت تا پیش از ساعت ۸ تمام شده است.

بیشتر مردمی که در فروشگاه بودند از عدم اطلاع رسانی درست و نبود مقدار کافی برای توزیع در بین مراجعه کنندگان گلایه داشتند.

فرد دیگری که در فروشگاه حضور داشت نسبت به دو پهلو بودن سخنان مسئولان این فروشگاه در ساری معترض بود، وی در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: مسئولان فروشگاه می‌گویند به ۳۰۰ نفر گوشت داده‌اند و وقتی از آنها لیست اسامی را می‌خواهیم امتناع می‌کنند.

* ضرورت به کارگیری راهکارهای درست در توزیع گوشت

مشاهده چنین حواشی اصلاً درست نیست و نباید مردم برای تهیه گوشت مورد نیاز خود در یک فروشگاه معتبر چندین ساعت معطل بمانند، هر چند این موضوع با برخی مسئولان مربوطه در جریان گذاشته شد اما آنها بر این باورند که برخی در زمان توزیع گوشت سو استفاده می‌کنند.

برای مثال تالارها و رستوران‌داران کارکنان خود را به محل عرضه فرستاده، گوشت را به قیمت دولتی خریداری کرده و با قیمت آزاد پای مشتریانشان حساب می‌کنند، برخی نیز بارها در صف توزیع قرار می‌گیرند و به حق خود قانع نیستند. متأسفانه بارها مشاهده شده که گوشت خریداری شده توسط برخی مراجعه کنندگان در بازار آزاد عرضه می‌شود.

مسئولان باید در توزیع گوشت مورد نیاز اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه چاره اندیشی کنند و راهکار بهتری را در نظر بگیرند تا زمینه برای دسترسی آنها تسهیل شود.

هر چند وزیر جهاد کشاورزی از ایجاد راهکاری برای توزیع گوشت گرم قرمز و سفید در بین اقشار نیازمند و کم درآمد جامعه خبر داده است، امیدواریم با توجه به واردات گوشت به کشور و ایجاد ساختاری درست در توزیع، شاهد مشاهده چنین صحنه‌هایی نباشیم.

گزارش از حسین زحمتکش، خبرنگار ایسنا

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.