پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

حجتی: هزینه تولید محصولات کشاورزی در ایران بالا است

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آمل، محمود حجتی امروز در حاشیه بازدید از مراکز کشاورزی آمل در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کشت برنج در کشور و اغلب محصولات کشاورزی، نبود زنجیره تولید و برندسازی است، اظهار داشت: نگاه مرکز بین المللی تجارت برنج در زمینه برندسازی و تامین زنجیره تولید ارزشمند بوده و باید برندسازی محصولات کشاورزی با توجه به کیفیت محصولات صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه دولت به کمک کشاورزان آمده و در این زمینه تلاش بیشتری دارد، افزود: باید تلاش کنیم محصولات با کمترین فاصله از مزرعه تا سفره مردم قرار گیرد و احیا مصرف کنندگان در این چرخه در مواجه با افزایش قیمت قرار نگیرند.

حجتی با بیان اینکه باید هزینه تولید محصولات کشاورزی کاهش یابد، تصریح کرد: به ویژه در محصول برنج با افزایش مکانیزاسیون کاهش هزینه تولید، امکان رقابت بیشتر را فراهم می کند و با تامین به موقع ابزار کشت و برداشت می توان در عرصه کاهش قیمت تمام شده گام های مهمی برداشت.

وی به توزیع ابزار برداشت و کمباین‌های نشاکار و دروکار در کشور اشاره کرد و گفت: در این زمینه تلاش می‌کنیم با ارز 4200 تومانی در این حوزه از کشاورزان حمایت کنیم.

وزیرجهاد کشاورزی با بیان اینکه باید به دو مقوله تجهیز و نوسازی آببندان‌ها به عنوان میراث کشاورزی در این مناطق اهتمام کند، ادامه داد: دولت نیز مصمم است باید اعتباراتی برای تجهیز و نوسازی آببندان‌ها اختصاص یابد.

حجتی گفت: در گذشته آبا و اجداد ما با آببندان‌ها اقدامات خوبی در حوزه کشاورزی انجام داده که در این حوزه باید از تجربه گذشته استفاده شود.آببندان‌ها باید لایروبی شده، گل و لای آنهابرداشته و دیواره بندی شوند همچنین عمق آببندان‌ها برای ذخیره آب بیشتر افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه در استان‌های شمالی، تجهیز و نوسازی شالیکوبی‌ها را مدنظر داریم تا میزان هدررفت محصول کشاورزی در این حوزه کاهش یابد، بیان کرد: در زمینه مشکل آب، نمی‌گوییم آب نداریم بلکه آب وجود دارد اما به هدر می‌رود، اگر آببندان‌ها تجهیز شوند و منابع تامین آب جدید راه اندازی کنیم در این بخش موفق خواهیم شد با کمترین آب بیشترین محصول را تولید کنیم.

وی با بیان اینکه در استان‌های شمالی نباید کشت برنج به یک بار بسنده شود بلکه باید تراکم کشت ایجاد شود، تصریح کرد: در کشورهایی مانند تایلند از زمین‌ها پنج بار برنج برداشت می‌کنند، با یک بار کشت نمی‌توان در عرصه ملی و جهانی رقابت کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی به توسعه دامپروری در مازندران اشهر کرد و گفت: اصلاح نژادها در وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار قرار دارد، نژادهای بومی اصلاح شده و نژادهای جدیدی به صنعت دامپروری تزریق شده است که زادودلد بیشتر و وزن لاشه بیشتری دارند.

حجتی، درباره تغییر کاربری اراضی کشاورزی، آن را مختص به استان‌های شمالی ندانست و گفت: در ساخت  وساز در زمین‌های کشاورزی، سر مردم محلی بی کلاه می‌ماند و برای نسل آینده سرمایه ای باقی نمی ماند. همه باید تلاش کرده و از کشاورزی حمایت کنیم تا کشاورز بتوانند توانمند شده و از طریق فروش زمین امرارمعاش نکنند.

 /م

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.