پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

حجامت ابزار کمکی برای جلوگیری از آلرژی بهاره در برخی افراد و نه همه!

0

دستیار طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: حجامت ابزار کمکی برای جلوگیری از آلرژی بهاره در برخی افراد است و همه نمی توانند از این نسخه تجویزی استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، روزهای پایانی زمستان همیشه با انتظار بهار همراه است و اوایل هر بهار نیز هوای دلنشین بهاری زیبایی‌های این فصل را دو چندان می‌کند، اما همین آب و هوا و عطر و بوی متفاوت بهار برای بسیاری افراد دردسرساز می‌شود، افرادی که آلرژی‌های فصلی را تجربه می‌کنند، روزهای اوایل بهار و گاهی اواخر تابستان را با آبریزش بینی، خارش چشم، سرفه و عطسه سر می‌کنند.

*محرک‌های داخلی عامل اصلی آلرژی‌های بهاره

«سمیه ذاکری» دستیار طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل در گفت‌وگو با ایسنا یادآور می‌شود: از نظر حکمای طب ایرانی طبیعت فصل بهار موجب به حرکت در آمدن مواد و اخلاطی است که در فصل زمستان راکد بودند.

وی افزود: طبیعت سرد زمستان موجب از جوشش افتادن مواد و اخلاط می‌شود اما همین که زمزمه نزدیک شدن بهار از راه می‌رسد حرارت لطیفی که در طبیعت این فصل گنجانده شده موجب انبساط و جوشش و به حرکت درآمدن مواد و اخلاط چهارگانه می‌شود.

ذاکری گفت: این حرکت و جوشش خود موجب بروز بیماری‌ها و شکایاتی است که اختصاص به این فصل دارد، آلرژی، خون‌دماغ، آبریزش بینی، عطسه‌های مکرر، کهیر و خارش‌های پوستی، دمل‌ها و حملات فشار خون و بعضاً سکته‌های قلبی.

دستیار طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: عموماً آلرژی‌های بهاره به صورت سرخی و خارش و التهاب چشم‌ها،  آبریزش رقیق و گاهی همراه با سوزش مختصر از بینی و عطسه بروز پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: برخی این وقایع را به حساسیت‌های ناشی از گرده گل‌ها و گیاهان نسبت می‌دهند اما واقعیت این است که این معضل بیشتر از آن که جنبه اثرپذیری از محرک‌های بیرونی داشته باشد ناشی از محرک‌های داخلی است.

*پاکسازی بدن بهترین تدبیر برای پیشگیری از بیماری‌های بهاره

ذاکری یادآور شد: بهترین تدابیر پیشگیری از بیماری‌های بهاره این است که اواخر سال تقریباً یک تا دو هفته آخر اسفندماه آغاز به یک سری پاکسازی‌ها کنیم.

وی گفت: در واقع با این پاکسازی‌ها از بار حجم اخلاط منجمد و انباشته و غلیظ زمستانه بر بدن کاسته شده و جلوی برون‌ریزی‌های بهاره گرفته خواهد شد.

دستیار طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: بهترین و در دسترس‌ترین راه برای پیشگیری از امراض بهاره، ایجاد اسهال ملایم جهت انحراف اخلاط به سمت روده‌ها است.

وی افزود: مصرف آش سبزیجات می‌تواند بهترین گزینه باشد، بهتر است در این آش‌ها از گوشت کمتر و از سبزیجات بیشتری استفاده شود.

ذاکری خاطرنشان کرد: استفاده از سبزی گشنیز در این آش به‌علت طبیعت قابضی که دارد موجب کاهش جوشش اخلاط می‌شود  هم‌چنین استفاده از جوپرک ، آلو بخارا و میوه تمر هندی به‌عنوان چاشنی آش می‌توان بسیار مثمرثمر باشد.

*حجامت برای همه توصیه نمی‌شود

دستیار طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: برخی اطبا استفاده از حجامت را توصیه می‌کنند، در واقع خونگیری هم روش مناسبی برای کاهش حجم و جوشش خون است البته باید حتماً زیر نظر پزشک متخصص طب سنتی و در صورت صلاحدید انجام شود.

وی تصریح کرد: درست است که احادیث متعددی در خصوص خواص حجامت فصل بهار وجود دارد اما بهتر است بدانیم که این روایات و احادیث مخاطب عام نداشتند.

ذاکری خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که طب سنتی ایرانی نگاهی منحصر به فرد به بیماران و اشخاص دارد و برای هر فرد بسته به مزاج و طبیعت، آب و هوای منطقه‌ای که زندگی می‌کند تجویزات متنوعی دارد.

دستیار طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل یادآور شد: برای همین  برخی افراد نه تنها از حجامت بهار بهره‌ای نمی‌برند بلکه چه بسا برایشان مضر هم خواهد بود پس حجامت به‌عنوان ابزار کمکی برای جلوگیری از آلرژی بهاره در برخی افراد و نه همه! توصیه می‌شود.

* رژیم غذایی ناصحیح در ایام نوروز یکی از عوامل محرک آلرژی

وی گفت: از طرفی یکی از عوامل محرک و تشدید آلرژی بهاره که موجب مقاومت‌های درمانی نیز می‌شود رژیم غذایی ناصحیح در ایام نوروز است.

ذاکری خاطرنشان کرد: مصرف آجیل و تنقلات خصوصاً شورمزه، شکلات و شیرینی و قهوه و نسکافه، همگی موجب افزایش تولد خلط دَم و افزایش جوشش و غلیان خون می‌شوند.

دستیار طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل  تصریح کرد: از نظر حکمای طب ایرانی مصرف اغذیه با طعم شیرین موجب افزایش حرارت و جوشش خون می‌شود و افراد مبتلا به آلرژی بهاره بهتر است این نکته را مد نظر داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از عناب خشک یا دم کرده روزانه در ایام عود آلرژی برای پیشگیری از عود توصیه می‌شود.

*در فصل بهار کمتر گوشت قرمز مصرف شود

دستیار طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: از نظر حکمای طب ایرانی موقع غلیان اخلاط در زمان تغیر فصل از زمستان به بهار باید در مصرف گوشت کمی احتیاط کرد، چون گوشت قرمز خصوصا مولد خون و کمک‌کننده به جوشش اخلاط است.

وی یادآور شد: بهتر است حتماً کباب‌های تعطیلات نوروز را با پاشیدن مقداری سماق قهوه‌ای اصل روی آن اصلاح کنید، چون ترشی و حالت گس و قبض سماق موجب تعدیل عوارض مصرف گوشت در بهار است.

* دمنوش عناب و تخم گشنیز بهترین راهکار برای رفع خواب‌آلودگی بهاره

ذاکری یادآورشد: از معضلات دیگر این فصل خواب‌آلودگی و احساس کسالت در اوایل بهار است که این به انبساط اخلاط و به قول معروف جا باز کردن اخلاط که موجب احساس سنگینی است باز می‌گردد.

دستیار طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: برخی به اشتباه برای جبران این حالت از قهوه و نسکافه استفاده می‌کنند که خود محرک جوشش و هم زدن اخلاط است بهترین تدبیر برای برطرف کردن این معضل نیز دمنوش عناب و تخم گشنیز و پرهیز از مصرف شیرینجات است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.