پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جنگل‌های مازندران همنشین زباله‌های رنگارنگ

0

پایگاه خبری چهاردانگه: مازندران به‌دلیل داشتن جنگل‌های سرسبز،کوهستان، رودخانه و دریاچه و فضاهای سبز و دشت‌های بزرگ و زیبا از سرسبزترین مناطق کشور به‌شمار می‌رود و هر ساله مسافران بسیاری را از سراسر نقاط کشور به‌سوی خود فرا می‌خواند و با دارا بودن جاده‌های زیبا و کوهستانی خاطره‌ای خوش و مفرح را برای گردشگران به یادگار می‌گذارد.

در گذشته جمعیت روستانشین‌ها نسبت به مناطق شهری بیشتر بود و مردم از فضای سبز و جنگل‌ها استفاده بهینه داشتند و برای رشد و پیشرفت امور زندگی و امرارمعاش خود استفاده می‌کردند و طبیعت مازندران نیز به‌طور غیرقابل وصفی زیبا بود و پراز زباله و مواد دورریختنی نبود.

در گذشته مردم با جمع‌آوری زباله‌ها محیط را از آلودگی پاک می‌کردند که با این کار آسیبی به موجودات و فضای سبز نمی‌رسید، آنها وقت کافی برای رسیدگی به طبیعت و محیط‌زیست داشتند و برای پاک نگه داشتن آن می‌کوشیدند.

رفته رفته از جمعیت روستاییان کم شد و مهاجرت به سمت شهرهای اطراف افزایش یافت تا جایی‌که روستاها دارای کمترین تعداد جمعیت شدند، نکته جالب توجه این است که از سال‌های گذشته جنگل‌ها همنشین زباله‌های رنگارنگ و دوریختنی شدند و رفته رفته بر حجم زباله و پسماندهای مختلف اضافه شد و از عطر بوی هوای معطر و پاک فضای سبز کاسته شد.

در نوروز 96 همانند ایام دیگر سال گردشگران بسیاری از مناطق مختلف کشور وارد استان مازندران شده و از طبیعت زیبای آن لذت بردند که در مسیر برگشت بسیاری از آنها از خود فقط زباله‌هایی به جای گذاشتند که به مرور زمان می‌تواند در از بین بردن این طبیعت زیبا، موجودات زنده و آلودگی روان‌آب‌ها و سفره‌های زیرزمینی اثرگذار باشد.

همه افراد جامعه قدر طبیعت و محیط زیبای پیرامون خود را باید بدانند چرا که مشاهده مناظر زیبای طبیعی و گشت و گذار هرچند برای لحظه‌ای کوتاه انسان را از هیاهو و دغدغه‌های زندگی دور کرده و موجب آرامش می‌شود البته همه به این مهم اذعان دارند ولی باز هم می‌بینیم تنها یادگار انسان در طبیعت همان زباله است به جای اینکه بر زیبایی‌ها و جذابیت طبیعت مازندران افزوده شود.

*به دنبال مقصر در حوزه زباله نباشیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: از بس که در برخی حوزه‌ها تعارف کردیم امروز به این روز دچار شدیم.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی ادامه داد: باید به مردم هشدار دهیم حقوق اجتماعی نقض نکنند، چرا که همه ما در مقابل محیط پیرامون خود مسؤول هستیم و به‌دنبال مقصر در حوزه زباله نگردیم.

وی بیان کرد: همه افراد باید در مورد دور نریختن زباله به یکدیگر تذکر دهیم به این دلیل که  منکری بالاتر از آسیب زدن به محیط زیست نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه مهم‌ترین موضوع این است خود مردم رعایت کنند و باید فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه صورت گیرد، افزود: در سال‌های اخیر روی موضوع سامان‌دهی زباله خوب کار شد و بسیاری از مردم آگاه شدند ولی تعدادی از افراد یا از روی ناآگاهی و یا زیر بار مسؤولیت اجتماعی نمی‌روند که این افراد همان کسانی هستند اثرات تخریبی بسیاری برای طبیعت به همراه دارند.

ابراهیمی‌کارنامی اضافه کرد: با وجود توصیه‌ها و هشدارهای فراوان برخی مسافران حرمت استان را نگه نمی‌دارند در حالی‌ که حرمت استان مبدأ را نگه دارند.

وی در پایان گفت: شهروندان مازندرانی باید بیشتر رعایت کنند چرا که همه ما در این زمینه دخیل هستیم و باید فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد.

به گزارش فارس، دیگر زباله تبدیل به معضلی بزرگ شده و ورود آن به محیط زندگی ما بدون هیچ پیشگیری و بلامانع شده است و سکوت مسؤولان و افراد بومی حاضر در مناطق جنگلی و کوهستانی یکی دیگر از مشکلات استان ما محسوب می‌شود.

همچنین طرح جمع‌آوری زباله‌ از سوی دستگاه‌های مرتبط نیز می‌تواند گامی مهم برای به جاگذاشتن فرهنگ نریختن زباله در محیط زیست باشد.

نکته دیگر اینکه عملکرد شورای روستا و دهیار محله‌ها می‌تواند در عملکرد افراد و خروج آنها بدون به جای گذاشتن زباله‌ای از خود در طبیعت مؤثر باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.