پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جنگل‌های شمال دچار استرس شده‌اند!

0

عضو هیئت علمی گروه جنگلداری دانشگاه چالوس گفت: آستانه دمایی برای بسیاری از گونه‌های گیاهی جنگل‌های شمال در حال شکسته شدن است، به همین خاطر زودتر از آن چیزی که باید، شروع به رشد و نمو می‌کنند و همین مسئله ممکن است آن ها را دچار آسیب کند.

مجید اسحاقی در گفت و گو با ایسنا با بیان این‌که بر اساس بررسی‌های کارشناسان علل کاهش جنگل‌های شمال به دو موضوع مهم برمی‌گردد، اظهار کرد: براساس پدیده گرمایش جهانی یک جابه‌جایی برای فرماسیون‌های گیاهی جهان در حال روی دادن است.

وی افزود: مناطق گیاهی گرماپسند درحال گسترش بوده و مناطقی که پوشش گیاهی سرما پسندتری دارند، در حال محدود شدن هستند.

عضو هیئت علمی گروه جنگلداری دانشگاه آزاد اسلامی چالوس تصریح کرد: در همین پدیده سطح جنگل‌های استوایی و گرم بارانی در حال افزایش است، اما در منطقه معتدلی که شامل شمال ایران می‌شود، برای این‌که گیاهان بتواند استمرار حیات خود را تضمین کنند به یک جابه‌جایی به عرض‌های بالاتر جغرافیایی نیاز دارند، به همین دلیل بسیاری از گونه‌ها تحمل افزایش دما را ندارند.

وی با بیان این‌که آنچه که باعث می‌شود جنگل‌های شمال کشور دچار استرس شوند بحث فراملی و فرامنطقه‌ای بنام گرمایش جهانی است، خاطرنشان کرد: در طرح‌های جنگلداری چه در جنگل و چه در مرتع در اداره کردن منابع طبیعی آنچه که باید به آن توجه شود افزایش کیفیت جنگل‌ است، یعنی باید بتوان تنوع زیستی و تنوع گونه‌ای را افزایش داد.

عضو هیئت علمی گروه جنگلداری دانشگاه آزاد اسلامی چالوس با بیان اینکه ظرفیت اکولوژیک، تعیین کننده چگونگی بهره برداری از این منطقه است، یادآورشد: چنانچه بیش از ظرفیت برداشت شود عرصه دچار چالش و آشفتگی خواهد شد، بنابراین یک پدیده فراملی بنام گرمایش جهانی و یک پدیده داخلی بنام استفاده بی‌رویه از ظرفیت اکولوژیک جنگل‌های شمال را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در طول 30 سال گذشته متاسفانه آزمون و خطا در جنگل‌ها زیاد بوده است، تصریح کرد: در طرح تنفس که اخیرا مطرح شده باید در امر احیا، حفاظت، توسعه و حتی پشتیبانی ندیریت صورت گیرد وگرنه این طرح مانند پروژه های قبلی ناکام میماند. اینکه گفته می شود جنگل ها تا 30 سال و یا 100 سال آینده عمر می کنند امیدوارم این اتفاق نیفتد و با توجه به شناختی از جنگل ها وجود دارد این اتفاق نخواهد افتاد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.