پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جشنی برای کدو در مازندران + فیلم

0

هزاران نفر در یک روستای وسطی کلای قائم‌شهر جمع شدند تا با هم برای “کدو” جشن بگیرند.

این جشنواره برای نخستین بار در مازندران و در روستای وسطی‌کلای قائمشهر برگزار شد. در آغاز این مراسم، کارناوال موسیقی سنتی از ورودی محل جشنواره با اجرای موسیقی سنتی از میان مردم به روی سن رفت.

در حاشیه این جشنواره، خوردن نان محلی به همراه شیر، کره ، پنیر، عسل، سرشیر و انواع غذاهای محلی به دست آمده از کدو مانند کدو پلودر محیطی آرام و دل انگیز، خاطره‌ای خوش و به یادماندنی را در ذهن گردشگران و شرکت کنندگان این مراسم ایجاد کرد.کدو ماست، کیک، بورانی، کلوچه، خورشت و دلمه کدو  از دیگر غذاهای دیگر برگرفته از کدوست.

مهدی محمدی، فرماندار قایمشهر در حاشیه جشنواره کدو در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه این جشنواره‌ها علاوه بر توسعه فرهنگی، توسعه گردشگری را نیز به دنبال دارد، اظهار کرد: توسعه فرهنگی با اجرای این گونه مراسم‌ها مانند جشنواره کدو در استان که نخستین بار است که برگزاری می‌شود محقق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با یادآوری غذاها، آهنگ‌ها و آیین محلی سنتی می‌توان در اشاعه فرهنگ تاثیر داشت، در مورد نقش این گونه جشنواره‌ها در اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: گردشگری و  بوم گردی فرصتی طلایی برای رونق و توسعه پایدار در روستاهاست و این جشنواره‌ها می تواند در پیشبرد اقتصاد مقاومتی تاثیر ویژه‌ای داشته باشد.

فرماندار قایمشهر خاطرنشان کرد:  رشد گردشگران علاقه‌مند به بوم‌گردی، مزایای اقتصادی، توسعه پایدار گردشگری و حمایت‌های دولتی سبب افزایش تعداد اقامتگاه های بوم گردی شده است.

محمدی از جمله مزایای اجرای طرح بوم گردی را تثبیت جمعیت روستاهای استان و همچنین توسعه گردشگری در منطقه دانست و افزود: حفظ و گسترش مشاغل در روستاها، ایجاد کسب و کارهای جدید، فرصت‌های جدید برای جوان ترها و پایداری محیط زیست از دیگر مزایای این طرح است. با برگزاری این جشنواره‌ها بی شک، نیاز به ایجاد مراکز تفرجگاهی هم در اطراف شهرها وجود دارد و با رشد گردشگری چه از طریق بوم گردی و یا برپایی جشنواره‌های این چنینی،  می توان به جذب گردشگر به این مناطق پرداخت و با خرید محصولات و تولیدات روستاییان، رونق اشتغال و درآمد زایی از طریق صنایع دستی و تولیدات روستایی ایجاد کرد.

*جشنواره‌های بومی محلی به مازندران هویت می بخشد

علی حسن نژاد،  فعال حوزه گردشگری، امسال را سال جشنواره ها نامید و گفت: این جشنواره با شعار رشد و شکوفایی فرهنگی همدلی، مهر و مهربانی بوده و به نام یک محصول بومی خاص برگزار می‌شود که باید به یک خروجی مناسب برسد.

وی افزود: جشنواره کدو شاید به نوعی نماد و سمبل مازندران به حساب می آید؛ باید خدا را شاکر بود که محصولات مازندران علاوه بر برون‌ رفت فرهنگی به عنوان یک داده اقتصادی نیز تعریف می‌شود، اگرچه این سال ها اقتصاد روستاها کم رونق شده است، ولی باید به این جا برسد که پس از جشنواره شاهد شکوفایی همان محصول باشیم و به شکل بسته بندی های کنسروی و یا فرآورده‌های فرآوی شده ببینیم و اگر غیر از این باشد به یقین این جشنواره‌ها نقطه سرانجامی نخواهد داشت.

عضو ستاد اجرایی جشنواره کدو با ابراز امیدواری رونق اقتصادی فرهنگی از طریق این جشنواره ها گفت: جشنواره کدو در جهان، کشور و مازندران سابقه دارد؛ در سال اقتصاد ملی باید آنچه که نیاز داریم در روستا و محل زندگی خود تولید کنیم.

حسن نژاد افزود: چنین جشنواره هایی به مازندرانی هویت جدیدی می بخشد، به طوری که اگر موضوعی معروف نباشد همه گیر نخواهد شد و نامیدن مازندرانی‌ها به نام” کئی ” یا کدو،  طنزی است که در بین مازندرانی‌ها و یا در ایران نیز رواج یافته و برگزاری این دست جشنواره ها هنجار شکنی مثبتی را رقم خواهد زد.

وی تصریح کرد: کدو محصولی پرخاصیت است که مصرف آن انسان را از انواع داروها و فرآورده های خاصی که نیاز بدن است، بی نیاز می‌کند، باید از این پس به میوه کدو شخصیتی ویژه بدهیم.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.