پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جشنواره موسیقی البرزنشینان فرصتی برای معرفی امیدهای موسیقی مازندران

0

به گزار خبرگزاری تسنیم از ساری، سومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم به همت موسسه نسیم مهرآوا از ابتدای مردادماه در ساری شروع به‌کار کرده است. گروه‌های موسیقی از کشورهای آذربایجان، قزاقستان و افغانستان در کنار گروه‌هایی از استان‌های مازندران، گیلان، لرستان، خراسان، تهران، سیستان و بلوچستان و سمنان در این جشنواره به اجرای برنامه می‌پردازند.

ساری، بهشهر، بابلسر، چالوس، سمنان و رامسر میزبان برگزاری سومین جشنواره لیلم هستند. در بخش رقابتی جشنواره، در روز نخست، فعالان حوزه موسیقی با سازهای دسرکوتن، کمانچه، غرنه و سرنا به رقابت پرداختند.

یلدا طاهری 10 ساله از ساری یکی از هنرمندانی است که در بخش رقابتی ساز دسرکوتن شرکت کرد. این هنرمند کوچک که دو سال است در حوزه موسیقی فعالیت می‌کند برای نخستین بار در جشنواره شرکت کرده است. از اجرای خودش راضی است و فکر می‌کند که داورها هم از اجرای او خرسند هستند.

یلدا به موسیقی علاقه‌مند بوده و خواهر بزرگ‌تر او هم از فعالان حوزه موسیقی است که این مسئله زمینه‌ای برای گرایش او به موسیقی شده است.

این دختر 10 ساله در بخش ساز لگن و دسرکوتن در جشنواره شرکت کرده و معتقد است همین که افرادی در جشنواره گرد هم می‌آیند و در مقابل داوران ساز می‌نوازند فرصت مغتنمی است و دوست دارد جشنواره‌های بیشتری در زمینه موسیقی برگزار شود.

سودا حامدی 11 سال دارد و کلاس پنجم را به پایان رسانده، برای دومین بار در جشنواره شرکت کرده و می‌گوید: سال گذشته که در جشنواره شرکت کردم مدت زیادی نبود که در زمینه موسیقی فعالیت می‌کردم اما اکنون 2 سال است که آموزش می‌بینم و با تلاش و آمادگی بیشتری در جشنواره شرکت کردم.

اجرا در جشنواره را دوست دارد و به نظر او بهره‌مندی از حضور فعالان موسیقی خارجی در این جشنواره، نقطه قوت است. در بخش دسرکوتن شرکت کرده ضمن اینکه 6 سال است تنبک را هم آموزش می‌بیند.

وقتی کوچک‌تر بود از روی یک آگهی تبلیغاتی، به آموزشگاه موسیقی رفته و فعالیت در زمینه موسیقی را شروع کرده و به سفارش استاد موسیقی‌اش، یادگیری ساز دسرکوتن را به عنوان یک مازندرانی، اولویت خود قرار داده است.

پدرام جهانی‌نسب از دیگر شرکت‌کننده‌های بخش رقابتی ساز نقاره است، 9 سال دارد و از 6 سالگی، موسیقی را در کنار پدر و برادر خود آموخته است.

سومین سال است در جشنواره شرکت می‌کند و امیدوار که امسال بتواند مقامی کسب کند. سال نخست جشنواره لیلم در بخش آواز شرکت کرده و حالا دومین است که در بخش نقاره شرکت می‌کند. می‌خواهد وقتی بزرگ شد در کنار فعالیت موسیقی، پزشک شود، از دیدن گروه‌های مختلف در جشنواره و این گردهمایی موسیقایی خوشحال است.

پدرام، یلدا و سودا تنها بخشی از امیدهای موسیقی مازندران هستند که در جشنواره لیلم، جوانه می‌زنند و لیلم درختی پربار است و ثمره آن را در آینده موسیقی مازندران نظاره‌گر خواهیم بود.

جشنواره لیلم از ابتدای مردادماه در ساری شروع به کار کرده و تا پنجم مرداد ادامه دارد. از شب نخست جشنواره تا چهارشنبه سوم مردادماه، گروه‌های موسیقی از ساعت 21 در بوستان ولایت ساری به اجرای برنامه می‌پردازند.

این برنامه در روز پنجشنبه چهارم مردادماه در مجتمع دنیای آرزو برگزار می‌شود و دنیای آرزو در روز جمعه پنجم مردادماه، میزبان مراسم اختتامیه خواهد بود.

گزارش از عباس مهدوی

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.