پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جشنواره ملی برنج با نام ملی اما در حد شهرستانی

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازآمل، استان مازندران با بیش از 240 هزار هکتار از اراضی شالیزاری به عنوان قطب مهم تولید برنج ایران شناخته می‌شود. این استان با 38 درصد سطح زیر کشت سالانه 48 درصد تولید برنج کشور را تامین می‌کند.

اما این محصول که از تلاش زحمت‌کشان عرصه تولید برنج یعنی کشاورزان حاصل می‌شود طی دوران کاشت، داشت و برداشت با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند که مهمترین آن در امر کم‌آبی، آفات و کیفیت مرغوب تولید برنج در هنگام برداشت است.

در این سال‌ها با وجود تغییرات جوی استان‌هایی که به کشت برنج می‌پرداختند از سوی دولتمردان عنوان شد که در دیگر استان‌ها کشتی انجام نشود زیرا حفره‌های زیرزمینی جوابگوی مصرف آب برای کشت وجود ندارد.

بر اساس این بررسی‌ها امسال از سوی وزارت جهاد کشاورزی تصمیم بر این شد تا در سال‌های آینده فقط دو استان شمالی یعنی مازندران و گیلان به کشت برنج اختصاص یابد. اما در کنار این تصمیم‌گیری‌ها استان مازندران پس از برداشت اول و دوم میزبانی دو برنامه مهم در سطح ملی را داشته است که اولین همایش ملی برنج و دیگری برگزاری نخستین جشنواره ملی برنج بوده است.

دو برنامه‌ای که تمام هم و غم آن رسیدگی بر مشکلات در عرصه تولید برنج در زمان کاشت، داشت و برداشت بوده است اما ظاهرا این برنامه‌ها نه تنها اجرایشان به جایی ختم نشد بلکه به گوش مسئولین هم نرسید زیرا در زمان برگزاری نخستین جشنواره ملی برنج در شبکه‌های مجازی نامه‌ای از سوی وزارت جهاد کشاورزی پخش شد که واردات برنج آزاد شد. نامه‌ای که کشاورزان مازندرانی هنوز دغدغه فروش کشت مجدد خود را در کارخانجات دارند.

اما در کنار این شوک برای کشاورزان باز هم شاهد برگزاری جشنواره‌ای با عنوان ملی بودن شدیم که نه تنها ملی بلکه در سطح شهرستانی به اجرا درآمد.جشنواره‌ای ملی که تنها در اجرای آن مسئولان حضور یافتند و کشاورزی در آن دعوت نشده بود تا با برپایی عنوان‌هایی به نام کارگاه‌های آموزشی به منظور آشنایی با مقابله خشکسالی، کم‌آبی و استفاده از محصولات مرغوب و با کیفیت از سوی کارشناسان بهره‌مند شوند.

در آخرین روز از این جشنواره سه روزه نیز اختتامیه‌اش با رنگ و لعاب عذرخواهی آن هم به دلیل نیامدن معاون وزیر جهاد کشاورزی، استاندار مازندران، رئیس سازمان صنعت و معدن مازندران به اجرا درآمد و با وجود تلاش‌های صورت گرفته از سوی امام جمعه دابو و دشت‌سر و مرکز بین‌المللی تجارت برنج ایران در مازندران این جشنواره ملی در حد شهرستانی بهکار خود پایان داد.

ارسال نامه واردات آزاد برنج؛ شیطنت شبکه‌های مجازی 

دبیر انجمن برنج ایران امروز در اختتامیه این جشنواره با بیان اینکه با راه‌اندازی مرکز بین‌المللی تجارت برنج نباید از اهداف اصلی خود یعنی از حمایت از کشاورزان دور شود، بیان کرد: از سال سال 62 همایش ملی برنج در ایران در حال برگزاری است که امسال هدهمین سال این همایش برگزار شد اگر چه احساس شد کاستی‌هایی وجود داشت.

جمیل علیزاده شایق میزان کسری تولید برنج برای مصرف‌کنندگان ایرانی را 750 هزار تن عنوان کرد و گفت: متاسفانه با وجود این رقم سالانه شاهد واردات بی‌رویه برنج به کشور هستیم و این به دست عواملی پشت پرده برمی‌گردد.

وی با تاکید بر اینکه نامه واردات برنج یک شیطنت در فضاهای مجازی بوده است و این بحث گمراه‌کننده است، اظهار داشت: این نامه ما را از بحث اصلی یعنی حمایت از تولید داخلی دور می‌کند.

علیزاده شایق یادآور شد: وزارت جهاد را باید ملزم به این کار کنید تا براساس میزان کسری به واردات برنج بپردازد؛ اما مرکز بین‌المللی تجارت برنج را برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تخصصی استفاده کنند.

صادرات 4 محموله برنج در هفته آینده به کشورهای اروپایی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با بیان اینکه اکنون با تصمیمات به عمل آمده دو استان شمالی اجازه کشت برنج را دارند، گفت: برای مرغوبیت برنج باید زیرساخت‌های کشاورزی استان‌های شمالی چون مشکل مبحث آب، سدها را درست کنیم با توجه به اینکه برای لایروبی آب‌بندان‌ها برنامه سه ساله مصوب شده است.

عزیز الله شهیدی‌فر با تاکید براینکه مازندران ثابت کرد که در تولید برنج نه تنها در سطح استان‌های شمالی کشور بلکه در دنیا بی‌نظیر است اما در دهه اخیر بی‌‌رحمی خاصی بر برنج استان‌های شمالی شد، بیان کرد: اکنون این استان شاهد واردات سه محموله به کشورهای اروپایی در ماه گذشته داشته است.

وی خاطرنشان کرد: نگذاریم برنج ایرانی با خارجی اختلاط شود با توجه به اینکه عرضه محصول برنج خارجی در کشور بسیار کم است و قابل رقابت نیست؛ هفته آینده باز هم شاهد صادرات 4 محموله برنج ایرانی از این استان هستیم.

تولید 2 رقم برنج باکیفیت در گیلان و مازندران

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور نیز در این مراسم از تولید دو رقم برنج در دو استان شمالی گیلان و مازندران با عطر و بوی با کیفیت بیان و عنوان کرد: این دو محصول با عنوان هاشمی برای گیلان و طارم برای مازندران مطرح شده که در تولید سال 98 و 99 به کشت در می آید.

مریم حسینی افزود: موسسه تحقیقات برنج علاوه بر تولید رقم، در نظام نوین ترویج کشاورزان نیز حضور دارند و برای برگزاری کلاس‌های آموزشی آمادگی لازم را دارد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز با بیان اینکه برنج در دو حوزه اشتغال تولید و امنیت غذایی از محصولات استراتژیکی دارای حایز اهمیت است، گفت: در برنامه سند توسعه پنج محصول مازندران، برنج یکی از این محصولات قرار گرفته است.

مهدی گلچوب افزود: کارگروه همه گروه با حضور استانداران سه استان گیلان، مازندران و گلستان در وزارت کشور تشکیل شد که اولین نکته از 13 محوریت در زمینه برنج مطرح شد؛ معاونت ریاست جمهوری این نکات را به وزرات جهاد و صنعت تاکید کردند.

وی از راه‌اندازی مرکز بین‌المللی تجارت برنج ایران در مازندران با حضور معاونت ریاست جمهوری خبر داد و مطرح کرد: امیدواریم این مرکز با محوریت توسعه و تولید نقش محوری در زمینه صادرات پیدا کند.

گزارش از کبریا مقدس

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.