پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جذب تنها ۴۵ نیرو برای ۶ هزار مدرسه مازندران / سهم مرکز استان «صفر» است!

این در حالی‌است که در تاریخ ۲۹ شهریور امسال (حدود یکماه پیش) معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش مازندران اعلام کرده بود:«۶۳ درصد معلمان و پرسنل آموزش و پرورش مازندران بین ۲۰ تا ۳۰ سال سابقه فعالیت دارند و در طول مدت یک دهه آینده بازنشسته می‌شوند»

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: وزارت آموزش و پرورش به منظور تأمین نیروی انسانی کارآمد مورد نیاز، «براساس مجوز شماره ۶۸۴۳۷۰، مورخ ۳۰/۵/۱۳۹۵ سازمان اداری و استخدامی کشور و در چارچوب قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر قوانین و مقررات مربوطه تعداد ۱۰۰۰۰ (ده هزار) نفر، افراد واجد شرایط را از طریق برگزاری آزمون، توانمندهای عمومی، تخصصی و مصاحبه استخدامی متناسب با نیازهای واحدهای آموزشی طبق شرایط و ضوابط ذیل و به شرط شرکت و گذراندن موفقیت آمیز دوره یکساله مهارت آموزی، به صورت پیمانی درمشاغل آموزشی موردنیاز آموزش و پرورش استخدام می‌نماید».

 

این عبارتی ‌است که در آگهی استخدام آموزش و پرورش در سال ۹۵ آمده و توانست تا حدودی موجی از امید را در فارغ‌التحصیلان و واجدان شرایط آن پس از چند سال ایجاد کند. اما در مازندران اوضاع به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد و مثل مسائل و موارد دیگر دولت و عوامل وی نتوانستند انتظارات مردم را برآورده کنند. به‌طوری‌که سهم استان مازندران از ۱۰ هزار استخدامی آموزش و پرورش فقط ۴۵ نفر بوده است یعنی کمتر از یک دویستم! در حالی‌که طبق آمار از ۱۲ میلیون دانش‌آموزان کشور بیش از ۵۴۰ هزار نفر آن در مازندران تحصیل می‌کنند که برای استان ما –که بخش‌های بزرگی از آن در طول سال‌های گذشته به مثابه گوشت قربانی میان استان‌های همسایه تقسیم و کوچک‌تر شده است-  رقم بزرگی محسوب می‌شود.

 

نکته جالب ماجرا اینجاست که سهم ساری به‌عنوان مرکز استان در جذب نیروی این آزمون «صفر» است و این می‌تواند چند مفهوم داشته باشد:

یا (در امسال و سال‌های آینده) نیرو یا نیروهایی بازنشسته یا دچار مشکلات و (خدای نکرده) حوادث احتمالی نمی‌شوند. یا نیروهای موردنیاز در آزمون‌های قبلی (به‌عنوان نیروی ذخیره) جذب شدند تا در صورت لزوم بکار آیند. یا به‌زودی آزمون استخدامی دیگری برگزار می‌شود که در آن آزمون، جذب نیروی موردنیاز صورت خواهد گرفت!

 

این در حالی‌است که در تاریخ ۲۹ شهریور امسال (حدود یکماه پیش) معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش مازندران اعلام کرده بود:«۶۳ درصد معلمان و پرسنل آموزش و پرورش مازندران بین ۲۰ تا ۳۰ سال سابقه فعالیت دارند و در طول مدت یک دهه آینده بازنشسته می‌شوند».

 

محمد قنبری در ادامه به کمبود نیرو در غرب مازندران اشاره کرد و گفت: «زمانی به معلمان ۱۴۰ هزار ساعت در هفته حق‌التدریس پرداخت می‌شد که در سال‌های اخیر حدود ۱۲ هزار ساعت در هفته کاهش یافته است».

 

ضمن اینکه مازندران علاوه بر رشته‌های فنی، در مناطق محرومی چون چهاردانگه‌ی ساری، کجور، بلده، لاریجان و… در بسیاری از رشته‌ها با کمبود نیرو- به ویژه نیروی کارآمد و متعهد- مواجه هست.

 

حال سوال اینجاست با توجه به آنچه بیان شد و مشکلاتی که موجود است آیا جذب تنها ۴۵ نیرو برای استان مازندران با بیش از ۶ هزار مدرسه کافی است؟ آیا چه کسی یا نهادی پاسخگوی انبوه فارغ‌التحصیلان و خانواده‌های آن‌ها خواهد بود که در شرایط نامناسب اقتصادی بهترین سال‌های زندگی خود را صرف تحصیل کرده‌ و چشم امید به چنین آزمون‌هایی دوخته‌اند!

 

انتظار می‌رفت دراین باره توجه بیشتری به استان شود و مسئولان مربوطه دغدغه بیشتری داشته باشند. بهرحال این نشان از ضعف استان است که یا گزارش دقیقی از وضعیت نیروهای آموزش و پرورش استان ارائه نداده یا پیگیری‌های لازم برای افزایش سهمیه جذب نیروی استان انجام نشده و یا اگر شده برای وزارتخانه و دولت قانع کننده نبوده است! حتی اگر میزان سهمیه استان‌ها را به نسبت جمعیت یا تعداد دانش‌آموزان در نظر می‌گرفتند سهمیه مازندران به مراتب بیشتر می‌شد.

منبع: مازند مجلس

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.