پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جاذبه‌های طبیعی روستای «سواسره» در انتظار گردشگران/ از حمام 400 ساله تا چشمه‌های طبیعی

0

پایگاه خبری چهاردانگه: با فرارسیدن فصل بهار و آغاز سال جدید، سفرهای نوروزی آغاز می‌شود و بسیاری از مردم به شهر و روستاهای خود می‌روند.

انجام دید و بازدید با اهالی قدیمی و بزرگان روستا و برگزاری بازی‌های بومی محلی یکی از برنامه‌های ایام نوروز در روستاهای استان مازندران به‌شمار می‌رود که همه ساله در حال برگزاری است.

روستای سواسره یکی از روستاهای دهستان نرماب‌دوسر بخش چهاردانگه ساری به‌شمار می‌رود که همه ساله در نخستین روزهای سال میزبان اهالی این منطقه که به شهر کوچ کرده‌اند، است.

اولین همایش پیاده‌روی خانوادگی همراه با بازی‌های بومی محلی در نخستین روزهای سال جدید در روستای سواسره بخش چهاردانگه ساری برگزار و مورد استقبال اهالی منطقه قرار گرفت که می‌توان به بازی‌های آغوزکا یا گردو بازی، هفت سنگ و طناب‌کشی اشاره کرد.

طبیعت زیبا، بکر، خوش آب و هوا و توریستی بودن روستای سواسره اما در عین حال محروم از شاخصه‌های آن به‌شمار می‌رود که با انجام فعالیت‌های دامداری و دامپروری سنتی و کشاورزی هنوز زندگی در آن جریان دارد.

روستای سواسره یکی از روستاهایی به‌شمار می‌رود که قابلیت خوبی در اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی دارد که اهالی این روستا در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت برنج‌کاری، سیفی‌جات، گندم، جو و… هستند.

فقدان جاده دسترسی که حدود سه‌ونیم کیلومتر آن خاکی است راه را برای توسعه طرح‌های اقتصاد مقاومتی دشوار کرده و این مسئله نیاز به توجه ویژه مسؤولان دارد تا جمعیت روستا به شهر مهاجرت نکنند.

وجود حوزه علمیه در روستای سواسره فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی این روستا را نسبت به دیگر روستاها متمایز کرده که این حوزه علمیه به‌علت سرمای زمستان فقط در فصل تابستان فعالیت می‌کند و از کشورهای مسلمان طلبه‌های بسیاری برای آموزش در این منطقه حضور پیدا می‌کنند.

یکی از آثار تاریخی روستای سواسره وجود حمام سنتی به‌شمار می‌رود که با بیش از 400 سال قدمت ثبت ملی است و می‌تواند جاذبه خوبی برای مسافران و گردشگران باشد.

روستای زیبای سواسره با وجود مناظر دیدنی قابلیت بالایی برای تبدیل شدن به یک روستای پایلوت برای بوم‌گردی و گردشگری در منطقه چهاردانگه ساری را دارد.

با توجه به محرومیت و وجود کاستی‌هایی در روستای سواسره گروه‌های جهادی سپاه کربلا مازندران در این روستا حضور یافتند که شهید مدافع حرم محمد بلباسی از جهادگرانی به‌شمار می‌رود که در این روستای محروم حضور یافته است.

*لزوم حمایت از طرح‌های اقتصاد مقاومتی در روستای سواسره

یکی از اهالی روستای سواسره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری با اشاره به اینکه گردشگری روستایی و به ویژه بوم‌گردی در سال‌های اخیر به‌عنوان عاملی مهم در تحول و توسعه روستاها مورد توجه قرار گرفته است، گفت: جمعیت چند10 هزار نفری بخش چهاردانگه در سال‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته و دلیل آن هم نبود امکانات و آماده نبودن زیرساخت‌های بخش محروم چهاردانگه بوده و موجب مهاجرت مردم بخصوص جوانان به شهرها و استان‌های دیگر شده است.

عبدالرضا رنجبر سواسری با بیان اینکه روستای سواسره بخش چهاردانگه قابلیت مناسبی برای توسعه بوم‌گردی در این منطقه را دارد، اظهار کرد: یکی از مشکلات این روستا فقدان جاده دسترسی مناسب است که آسفالت این جاده می‌تواند نقش مهمی در توسعه گردشگری و اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی در آن ایفا کند.

وی بیان کرد: مناطق کوهستانی و سرسبز روستای سواسره برای دامداری و دامپروری صنعتی از آمادگی کامل برخوردار است اما این طرح‌ها مورد حمایت مسؤولان قرار نمی‌گیرد.

یکی از اهالی روستای سواسره بخش چهاردانگه با بیان اینکه کیفیت آردی که بین مردم این منطقه توزیع می‌شود مناسب نیست، تصریح کرد: گندم در اراضی کشاورزی این منطقه کشت می‌شود و مردم چهاردانگه نباید مشکل کیفیت آرد داشته باشند.

رنجبر با بیان اینکه لوله کشی آب روستای سواسره فرسوده شده و نیاز به توجه مسؤولان دارد، خاطرنشان کرد: اصلاح و ترمیم لوله‌کشی آب روستای سواسره می‌تواند از هدر رفت آب جلوگیری کند.

وی در پایان گفت: از گردشگران دعوت می‌کنیم با حضور در روستای سواسره از آب و هوا و طبیعت این روستا استفاده کنند.

به گزارش فارس، بخش چهاردانگه ساری و دهستان نرماب‌دوسر با داشتن طبیعتی زیبا قابلیت بالایی در رونق بوم‌گردی و ترویج گردشگری روستایی دارد که این امر نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مناسب از سوی مسؤولان است./فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.