پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ثبت درختان چنار کهنسال روستاي تيله بن در فهرست ميراث طبيعي ملي کشور

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري در نامه‌هاي جداگانه اي از سوي دکتر زهرا احمدي پور، مراتب ثبت 20 اثر فرهنگي‌تاريخي به استانداران لرستان، همدان، خوزستان، کرمان، کهگيلويه‌وبويراحمد، آذربايجان غربي، مازندران و البرز ابلاغ شد.

معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در نامه‌اي مراتب ثبت ميراث طبيعي مجموعه درختان چنار کهنسال روستاي تيل بن را به استاندار مازندران ابلاغ کرد.

در متن نامه رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي به ربيع فلاح جلودار استاندار مازندران آمده است:

«در اجراي تبصره ماده 2 قانون تشکيل سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري کشور مصوب دي 1382 و آيين‌نامه اجرايي آن، مصوب چهارم 1384 به شماره 26975/ت 32915 هـ، هيئت وزيران با موضوع ثبت ميراث طبيعي ارزشمند کشور در فهرست ميراث طبيعي ملي، «مجموعه درختان چنار کهنسال روستاي تيل‌بن» واقع در استان مازندران، شهرستان ساري، بخش چهاردانگه، دهستان چهاردانگه، روستاي تيل‌بن پس از تشريفات قانوني لازم به شماره 354 مورخ 95/9/24 در فهرست ميراث طبيعي ملي کشور به ثبت رسيد، ابلاغ مي‌شود. اثر مذکور ضمن رعايت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمايت اين سازمان است و تدوين ضوابط حفاظتي و تعيين عرصه و حريم اين اثر بر عهده اين سازمان خواهد بود هرگونه دخل و تصرف يا اقدام و عملياتي که منجر به تخريب يا تغيير در اصالت اثر شود ممنوع است. خواهشمند است دستور فرماييد مراتب جهت اطلاع و اجرا به مقامات و مسئولان ذي‌ربط در استان ابلاغ شود و از نتيجه اين سازمان را مطلع فرماييد.»

پایگاه خبری چهاردانگه: لازم به توضیح است، در سال 1382 تعداد 4 اصله درختان کهنسال چنار و 10 اصله درختان گردوی.. و یک باب حمام قدیمی در روستای تیله بن جهت شناسنامه دار شدن و ثبت میراث فرهنگی و ملی از سوی اهالی و شورای این روستا به اطلاع میراث فرهنگی استان مازندران  رسانیده شده بود.  خوشبختانه حمام مورد ثبت  استان قرار گرفت. ثبت درختان چنار کهنسال هم انجام گرفته و بزودی هم درختان گردو هم به ثبت خواهد رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.