پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تولید گل با دست و پای شکسته

0

واردات بی رویه انواع بذر و گل و گیاه مشکلاتی است که تولیدکنندگان گل و گیاه مازندران با آن دست و پنجه نرم می کنند و همین امر باعث شده تا حس رقابت در این حوزه کم رنگ شده و اشتغال زایی به میزان بالایی کاهش یابد.

تولید گل و گیاه از جمله تولیداتی است که در استان مازندران با توجه به آب و هوای مساعد از اقبال مناسبی برخوردار است و تعداد قبال توجهی از تولیدکنندگان بزرگ کشور در این استان به خصوص در غرب مازندران مشغول تولید انواع گل و گیاه هستند، اما آن چه در این میان ضروری به نظر می رسد توجه به نگرانی ها و دغدغه های فکری تولیدکنندگان است تا شرایط را برای تولید بیشتر و صادرات به سایر کشورها فراهم کند.

سنتی بودن اغلب گلخانه‌ها یکی از مهم ترین نگرانی‌های تولیدکنندگان است که به علت هزینه بالایی که گلخانه‌های مکانیزه دارند رویکرد تولیدکنندگان گل و گیاه را به سمت گلخانه‌های سنتی سوق می‌دهد؛ در این میان جای خالی حمایت همه جانبه بانک ها از تولیدات گل و گیاه خودنمایی می کند و اغلب تولیدکنندگان از قوانین دست و پاگیر بانک‌ها به شدت ابراز گله و نگرانی دارند.

*فقدان ساختارهای علمی مهم ترین چالش تولیدکنندگان گل و گیاه مازندران

غلامرضا گلزاری دهنو، رئیس هیئت مدیره تولیدکنندگان گل و گیاه مازندران در گفت وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت تولیدات گل و گیاه در استان مازندران اظهار کرد: اتحادیه گل و گیاه مازندران با عضویت 1200 واحد رسمی بزرگترین و منسجم ترین تشکل در ایران به شمار می‌رود.

 وی با اشاره به این که تولیدات منطقه شامل ارکیده، گیاهان آپارتمانی و گیاهان فضای باز می‌شود یادآور شد: همه این تولیدات ارزش بالای اقتصادی داشته و می‌توانند به عنوان تولید صادراتی قلمداد شوند.

گلزاری یادآور شد: تولید گل و گیاهان زینتی در استان مازندران جدا از این که یک تولید تجاری در واحدهای بزرگ صنعتی بوده، یک تولید خانگی نیز محسوب می‌شود و بسیاری از افراد به صورت خانوادگی و در منازل خود به پرورش گل و گیاه اقدام می کنند.

وی، فقدان ساختارهای علمی را مهم ترین چالش تولیدکنندگان گل و گیاه مازندران دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد یک ساختار علمی درست جهت تولید گل و گیاه نیاز به زمان طولانی دارد که هزینه بر بوده و متاسفانه نقدینگی که باید به این بخش تزریق شود، طی سال های گذشته نادیده گرفته شده است.

ضرورت نوسازی واحدهای تولیدی گل و گیاه مازندران

رئیس هیئت مدیره تولید کنندگان گل و گیاه مازندران با تاکید بر این که نوسازی واحدهای تولیدی گل و گیاه برای صادرات مطلوب حرف اول را می زند یادآور شد: ورود ارقام و پایه های نوین به مازندران باید شدت بیشتری پیدا کند و در کنار آن زمینه‌های صادرات نیز فراهم شود تا بتوان با این شرایط مطلوب بازارهای جهانی را مصادره کرد.

گلزاری دهنو با اشاره به این نکته که طی یک دهه گذشته بحران های اقتصادی، تحولات سیاسی باعث کاهش صادرات گل و گیاه در جهان شده است، افزود:به دلیل این که این صنعت هر روزه خود را با شرایط نوین تعریف و منطبق با آن حرکت می‌کند، مطمئنا اگر ساختارهای تولید در داخل قوی باشد می توان با هر تنشی که در بازارهای اطراف پیش می آید مقابله کرده و بازارهای ملی و بین المللی را از آن خود کند.

معضل وجود تشکل‌های موازی در بخش دولتی تولیدات گل و گیاه

رئیس هیئت مدیره تولیدکنندگان گل و گیاه مازندران، وجود تشکل‌های موازی در بخش دولتی تولیدات گل و گیاه را معضل جدی این صنعت در استان دانست و تصریح کرد: در حال حاضر سه تشکل فعال در حوزه گل و گیاه در استان  وجود دارد و اتحادیه گل و گیاه مازندران در این میان مهجور مانده است. به طور حتم با تولیدات مطلوب می توان این تشکل را وارد تصمیم گیری‌های کلان استانی و کشوری کرد تا صدایی برای تولیدکنندگان باشند.

قوانین دست و پا گیر بانک ها مانع بزرگ تولیدکنندگان گل

سید محمد عباس زاده، ساکن نوشهر یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ مازندرانی در گفت و گو با ایسنا با بیان این که گل ارکیده به عنوان یک گل شاخص و لوکس مطرح است و همه دنیا آن را می پسندد گفت: این گل در بخش اقتصادی و تجاری از ارزش بالایی برخوردار است.

وی با بیان این که صادرات، نیازمند تداوم تولید مطلوب و مستمر است اظهار کرد: برای رسیدن به صادرات مناسب، بخش دانش بنیان تولید گل ارکیده در این گلخانه در پیش گرفته شد و در آینده نزدیک نیز صادر کننده گل های شاخه بریده خواهیم بود.

این تولیدکننده بزرگ گل ارکیده مازندران با اشاره به این که با استفاده از تولیدات دانش بنیان واردات بذر گل و گیاه متوقف می‌شود خاطرنشان کرد: با تامین بذر مناسب برای سایر گلخانه ها دیگر نیاز به خریداری این بذرها با قیمت های گزاف از سایر کشورها مانند هلند نخواهد بود.

استقبال خوب مردم از گل ارکیده

وی با اشاره به استقبال خوب مردم طی سال های اخیر از گل ارکیده و سایر گل های طبیعی گفت: حدود هشت سال قبل  ورود گل های مصنوعی تمایل مردم به خرید گل های طبیعی را کاهش داده بود و این امر ضربه سنگینی به صنعت گل و گیاه وارد کرد اما خوشبختانه طی سال‌های اخیر گل‌های شاخه بریده و گلدانی مجددا مورد توجه و اقبال عمومی قرار گرفته است.

ضرورت تغییر گلخانه‌ها از حالت سنتی به مدرن

عباس زاده با تاکید بر این که در حال حاضر باید به صادرات بود افزود: مهم ترین شرط صادرات تغییر وضعیت گلخانه ها از حالت سنتی به صنعتی است زیرا در روش سنتی هزینه های تولید بسیار گران بوده و صادرات مقرن به صرفه نیست.

وی با ابراز رضایت از حمایت نسبی مسئولان جهاد کشاورزی از بخش تولید گل و گیاه خاطر نشان کرد: مشکل اصلی تولیدکنندگان گل و گیاه سیستم بانکی و قوانین دست و پاگیر آن است و دولت نیز هیچ حمایتی در این رابطه نمی کند. تا زمانی که این سیستم بانکی ادامه داشته باشد، تولیدات گل و گیاه در مازندران با دست و پای شکسته و راندمان پایین خواهد بود و اشتغالزایی نیز ایجاد نمی شود. اگر سیستم بانکی حامی تولیدکنندگان باشد، علاوه بر چند برابر شدن تولید و صادرات مازاد به اشتغال نیز کمک شایانی می شود.

وی با اشاره به این که در بخش گلخانه بیمه کشاورزی وجود ندارد، تصریح کرد: تولیدکنندگان به ناچار افراد شاغل در گلخانه را تحت پوشش بخش خصوصی بیمه می کنند، البته گلخانه های سنتی با پوشش پلاستیک شامل بیمه نمی شوند.

امکانات محدود گلخانه‌های مازندران در مقابل گلخانه‌های پیشرفته هلند

عباس زاده با اشاره به این که بارش برف سال 95 خسارت سنگینی به گلخانه های نوشهر و غرب استان وارد کرد یادآور شد: در کشوری مانند هلند و سایر کشورهای اروپایی که هوای سردتری دارند هیچ گاه چنین پدیده ای رخ نمی دهد زیرا گلخانه‌های آن ها مجهز به ژنرانور و سوخت دوگانه بوده و مورد حمایت قرار می‌گیرند اما امکانات ما در مازندران بسیار محدود است.

قاچاق و واردات بی رویه گل از معضلات تولید کنندگان

شعبان صادقی، تولیدکننده گل و گیاه در گفت و گو با ایسنا یادآور شد: واردات گل دغدغه های مهم تولیدکنندگان گل و گیاه داخل کشور است.

وی با اشاره به این که برخی گونه ها که در کشور وجود دارد با قیمت نازل از کشورهای دیگر وارد ایران می‌شود تصریح کرد: واردات بی رویه و قاچاق حس رقابت تولید کنندگان داخلی را از بین می برد.

صادقی با اشاره به بالا بودن هزینه پلاستیک،  سوخت و برق تصریح کرد: متاسفانه دولت حمایت زیادی از تولیدکنندگان گل و گیاه نمی‌کند هرچند برخی اقلام را به اسم تعاونی به ما عرضه می‌شود اما تفاوت قیمت تعاونی با قیمت بازار ناچیز است.

وی با بیان این که  دولت باید تولید کنندگان بزرگ را شناسایی و از آن ها حمایت کند خاطرنشان کرد: برای هر تولیدکننده حیطه فعالیت مشخص شده و خاک استاندارد به این تولیدکنندگان ارائه شود.

گزارش از سپیده پور شعبان، خبرنگار ایسنا مازندران

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.