پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تنش آبی در شرق مازندران و گلستان / به جای انتقال آب به سمنان ، مازندران را دریابید

با پایان یافتن فصل بارش ها و تجزیه و تحلیل شرایط جوی در سال گذشته سازمان های مرتبط با منابع آب کشور از هم اکنون زنگ های خطر را برای صنعت کشاورزی و تامین آب مورد نیاز مردم شرق مازندران و گلستان در فصل گرما به صدا درآورده اند…

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: با پایان یافتن فصل بارش ها و تجزیه و تحلیل شرایط جوی در سال گذشته سازمان های مرتبط  با منابع آب کشور از هم اکنون زنگ های خطر را برای صنعت کشاورزی و تامین آب مورد نیاز مردم شرق مازندران و گلستان در فصل گرما به صدا درآورده اند.

 

چند سالی هست که به دلیل تغییر اقلیم و کمبود بارش ها وضعیت آب شرب و آب مورد نیاز برای کشاورزی مردم با اما و اگر های فراوان روبرو شده است.

 

در سال های گذشته با تمرکز بر رفع این معضلات طرح هایی مانند احداث سد در بالادست رودهای منطقه مانند سد گلورد و همچنین کنترل برداشت بی رویه از سفره های زیر زمینی مطرح بوده است که البته هنوز هیچکدام از اینها کاملا پیاده سازی و اجرا نشده اند.

 

در کنار طرح ها و پروژ های محلی یکی از طرح های مهمی که در دولت سازندگی مطرح شد اما پی گیری لازم در این زمینه تا اکنون انجام نشده است احداث کانال سراسری از غرب تا شرق مازندران و تا استان گلستان بوده است که بنا بود با مهار سیلاب ها و پیشگیری از هدر رفت آب های شیرین و مورد نیاز استان، مازاد آب غرب مازندران به سمت شرق و استان گلستان هدایت شود تا ضمن کمک به رفع کمبود آب این مناطق در فصول کم آبی به اقتصاد مردم هم کمک شود.

 

متاسفانه با تمام گرفتاری هایی که در اثر بی آبی در مازندران وجود دارد شاهد هستیم که بدون توجه به نیازهای اساسی مردم استان صحبت از انتقال آب دریای خزر به سمنان و بازچرخانی آبهای غرب مازندران به سمت استان های کویری هستیم .

 

با توجه به نظرات کارشناسان و صاحبنظران محیط زیست ، زمین شناسی و اقلیم شناسان کشور درباره خطر قریب الوقوع  خشکسالی و از بین رفتن هزاران هکتار از اراضی کشاورزی شمال کشور اکنون این پرسش مطرح است که چگونه کارشناسان وزارت نیرو و برخی از متنفذین دولتی بدون لحاظ کردن نیازهای مردم منطقه و پیش از آنکه فکری به حال استان مازندران و گلستان کنند در حال نسخه پیپچی برای این اندک آبهای استان برای فصل گرما هستند؟

 

با کمال تاسف در طی این سالها هیچ صدای رسایی از داخل استان به گوش نرسیده است که مدافع حق و حقوق مردم باشد و اکثر مسئولان دولتی به خاطر حفظ موقعیت شغلی و پست و مقامشان سکوت کرده اند. نمایندگان استان هم جز در موارد معدودی اعتراض نکردند که این خود نشان از عمق فاجعه مدیریتی در استان دارد.

 

در مورد چرایی سکوت مسئولان و چرایی اولویت قرار دادن دیگر استان ها به مردم استان های شمالی مفصل سخن خواهیم گفت و در طی بهار و تابستان امسال سلسله مطالبی را در این زمینه پیش خواهیم برد.در اینجا تنها به این جمله بسنده می کنیم که “آبی که به استان خودمان روا است به استان های مجاور حرام است” نخست درد بی آبی و خشکسالی در مازندران و گلستان را درمان کنید بعد به فکر انتقال آب به کویر باشید.

 

IMG13285495

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.