پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تلاش مسئولان نوشهری برای ثبت برند ملی گل ارکیده

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، ارکیده یک گل خاص با تولیدکنندگان مخصوص به خود، این نظر بسیاری از کارشناسانی است که با این گل زیبا به صورت مستقیم در ارتباط هستند.

ارکیده ها امروزه در تمام دنیا به ویژه در اروپا، آمریکا و آسیا از پر فروش ترین و جذاب ترین گیاهان برای خانه‌ها، آپارتمان ها، رستوران ها، هتل ها و مراکز عمومی دیگر هستند و چند سالی است که این گل ارزشمند در استان مازندران مورد توجه قرار گرفته است.

نوشهر یکی از شهرستان‌هایی است که در مازندران با تولید 12 رقم گل ارکیده و فعالیت بیش از 200 تولیدکننده در این زمینه به دنبال ثبت برند ملی آن است.

به همین دلیل پس از برگزاری دو دوره موفق جشنواره گل ارکیده در نوشهر، اعضای کارگروه تخصصی سومین جشنواره ارکیده نوشهر آمادگی خود را در نشست خبری با اصحاب رسانه به منظور هرچه بهتر برگزار شدن این دوره اعلام کردند .

سومین جشنواره ارکیده نوشهر امسال در حالی برگزار می‌شود که در طول این دو سال استقبال فراوانی را از سراسر استان مازندران و کشور داشته است و افراد زیادی خواهان تداوم آن طی امسال و سال‌های آینده هستند.

با توجه به استقبال مناسبی که از این جشنواره طی دو سال گذشته شده است دست اندرکاران این جشنواره به دنبال آن هستند تا جشنواره ارکیده را به نام نوشهر ثبت ملی کنند.

جشنواره امسال نیز همانند سال های گذشته از 18بهمن میزبان مردم است و تفاوت آن با سال گذشته در این است که امسال برخلاف برخلاف دو سال گذشته چهار روز برنامه ریزی شده است

بر اساس نظر اعضای شورای شهر نوشهر ریاست جشنواره امسال به خانم جمیله هاشمی نائب رئیس این شورا سپرده شد و در کنار وی شعبان نژاد شهردار، گلزار دبیر جشنواره، زارع مدیر باغ گیاه شناسی و سایر اعضای کارگروه تخصصی وی را همراهی می کنند.

با توجه به نزدیک بودن به زمان اجرای جشنواره اعضای کارگروه در نشست خبری به تبیین اهداف جشنواره پرداختند.

معرفی نوشهر به عنوان شهر گل ارکیده در کشور

جمیله هاشمی رئیس ستاد برگزاری جشنواره ملی گل ارکیده در این نشست خبری با بیان اینکه این جشنواره فرصت مناسبی برای عرضه گل و گیاه در این شهرستان و فرصت خوبی برای جلب مشارکت مردم است، اظهار کرد: در جشنواره ارکیده زمینه نشاط جوانان و مردم جامعه فراهم می‌شود و در تحکیم بنیاد خانواده نیز نقش مهمی دارد.

وی تصریح کرد: مردم خواستار برگزاری دوباره جشنواره ارکیده بودند و امید است بتوان با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها با رویکرد آموزشی و پژوهشی جشنواره مناسبی برگزار کرد.

رئیس ستاد برگزاری جشنواره ارکیده نوشهر با بیان اینکه این شهر دارای جوانان متخصص فراوان است، تاکید کرد: مردم و مسئولان باید در جهت اعتلای تولید ملی رونق اقتصادی و اشتغال گام بردارند.

هاشمی با تاکید بر اینکه نوشهر باید به عنوان شهر ارکیده های ایران شناخته شود، تصریح کرد: این جشنواره دارای چند رویکرد مانند فرهنگی است که می تواند به عنوان شهر ارکیده ها شناخته شود و در این زمینه با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور ثبت ملی آن رایزنی شده است.

وی افزود: گل و گیاه از نظر اقتصادی بسیار تاثیرگذار است، موجب جذب گردشگر و اشتغالزایی می‌شود و در رویکرد اجتماعی نیز، گل زیبا ترین چیزی است که خداوند خلق کرده و زیبایی می‌تواند موجب استحکام خانواده باشد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر نوشهر ادامه داد: این جشنواره درسال ۹۴ نخستین بار از سوی شورا و شهردار برگزار شد و در سال نخست ۱۴ هزار بازدید کننده و با حضور ۷ اتحادیه گل و گیاه و در سال ۹۵ نیز ۱۳ هزار بازدید کننده با حضور ۵ اتحادیه برگزار شد و امسال تلاش می‌شود تا گردشگران فراوانی حضور یابند.

هاشمی از حضور 15 اتحادیه گل و گیاه در جشنواره امسال خبر داد و گفت: طرح ملی شدن این جشنواره در صحن شورا مصوب شده و در حال رایزنی با مسئولان استانی و ملی هستیم و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی نشستی قول مساعد پیگیری این موضوع را از طریق وزارت ارشاد اسلامی داده اند.

گل ارکیده نوشهر باید به عنوان یک برند درجهان معرفی شود

مجید شعبان نژاد شهردار نوشهر نیز در این نشست با تاکید براینکه برندسازی نوشهر به عنوان شهر ارکیده ایده اصلی موضوع است، اظهار کرد: هر کشور و شهری با برندی شناخته می شود و نوشهر به عنوان یک شهر گردشگری باید مورد استقبال قرار گیرد و گل ارکیده آن برند جهانی شود.

وی با تاکید بر نقش خبرنگاران در این زمینه و انعکاس درست اخبار جشنواره، افزود: از اصحاب رسانه انتظار می رود اخبار مربوط به جشنواره ارکیده را در سطح ملی انعکاس دهند تا مورد استقبال عموم قرار گیرد.

شهردار نوشهر گفت:در صورتی که گل ارکیده به عنوان یک برند مطرح شود از سراسر کشور برای این جشنواره حضور می یابند، رونق اقتصادی را برای منطقه به همراه دارد و موجب اشتغالزایی نیز می شود .

شعبان نژاد با اشاره به اینکه تصمیم بر این است در شهر نوشهر از گل ارکیده به عنوان المان شهری استفاده شود، خاطرنشان کرد: به دنبال آن هستیم تا در طراحی تابلوی وروردی و خروجی شهر نیز از این گل استفاده شود و بر این اساس در فراخوان هم تاکید شد تمامی طراحی ها با عکس گل ارکیده باشد .

شهردار نوشهر تصریح کرد: امسال این جشنواره با شرکت حدود 15 تولید کننده داخلی گل و گیاه سطح کشور در فضای سرپوشیده به گستره حدود 600 متر مربع و هزار و 500 متر فضای باز به مدت چهار روز برای عموم در باغ گیاه شناسی نوشهر برگزار می شود.

تولید 12 رقم گل ارکیده در نوشهر

غلامرضا گلزار دبیر جشنواره ارکیده نیز در این جلسه با بیان اینکه تجربه خوبی از برگزاری جشنواره ارکیده از دوره های قبل به جا مانده است، اظهار کرد: شهرهای نوبنیادی همانند نوشهر بر حسب جایگاه اقتصادی مسیر تحول را طی می کنند اما با معضلاتی همچون افزایش نرخ شهری روبه رو هستند .

دبیر جشنواره ارکیده پر کردن خلا فرهنگی را از مهم‌ترین دغدغه های افزایش جمعیت عنوان کرد و گفت: جشنواره ارکیده ایران خواست این مشکل را توسط فرزندان همین شهر حل کند و تولیدکنندگان ارکیده خوشحال هستند که نوشهر پایگاه این گل باشد.

گلزار با اشاره به اینکه با تعداد فراوانی از تولیدکنندگان ارتباط برقرار شد، تصریح کرد: هدف این برقراری ارتباط افزایش تولید گل ارکیده و شناساندن این گل به کل ایران است .

وی افزود:‌ نوشهر جزء شهرهایی است که در رویش گل های ارکیده و تولید 12 رقم از این نوع گونه در سطح کشور قدمتی 60 ساله دارد و آمارهای منابع معتبر نشان می دهد که در شهرستان نوشهر 67 تولید کننده رسمی و بیش از 150 واحد تولیدی خانگی به صورت غیررسمی در بخش گل و گیاه فعالیت می کنند .

دبیر جشنواره ارکیده اظهار کرد: در فرآیند برگزاری این جشنواره مذاکراتی نیز با دیگر کشورهای تولیدکننده گل های ارکیده انجام گرفته تا بتوان این جشنواره را بین المللی کرد همچنین سال گذشته حداقل 12 اتحادیه گل و گیاه در برگزاری این جشنواره همکاری لازم را داشتند اما امسال تلاش می‌شود این آمار افزایش یابد.

گلزار اظهار کرد: گلدهی ارکیده ها با رنگ های سفید، ارغوانی، ارغوانی رگه دار و ترکیبی از صورتی و سفید از دی ماه آغاز می شود و تا چند ماه ادامه دارد.

رئیس اتحادیه گلخانه داران مازندران گفت:‌ اشکال عجیب و جدید شکوفه های این گیاه جذابیت خاصی دارد به صورتی که یکی از انواع گل های صادراتی مهم و پردرآمد در جهان به حساب می آید .

گلزار گفت: در حال حاضر ارزش تجارت سالانه گل ارکیده در دنیا بیش از 500 میلیون دلار است و هر شاخه آن یک و نیم یورو و گلدان آن چهار یورو به فروش می رسد.

خاص بودن گل ارکیده

حبیب زارع مدیر باغ گیاه شناسی نوشهر نیز ئر این نشست اظهار کرد: ارکیده یک گل خاص است، تولیدکننده خاصی دارد و نوشهر به صورت اختصاصی توانست میزبان این جشنواره باشد و این فرصت ارزشمندی برای همه است .

وی با اشاره به اینکه تلاش فراوانی شده است تا باغ گیاه شناسی نوشهر که دارای ارزش فراوانی به لحاظ گونه است در جایگاه خود به نمایش گذاشته شود.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، سومین جشنواره ارکیده امسال از 18 تا 21 بهمن ماه در باغ گیاه شناسی نوشهر برگزار می شود و انتظار می رود همانند سال های گذشته از سراسر کشور بازدید کننده داشته باشد.

همچین با حکم رئیس جشنواره ملی ارکیده شهرستان نوشهر سپیده پورشعبان یکی از خبرنگارن  به عنوان مسئول اطلاع رسانی این جشنواره منصوب شد .

گزارش از: سپیده پورشعبان خبرنگار ایسنا مازندران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.