پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تغییر کاربری اراضی کشاورزی مازندران در سایه غفلت مسئولان+فیلم

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مازندران،تغییر اراضی کشاورزی از جمله معضلاتی است که این سال‌ها به شدت گریبان‌گیر مازندران بوده و سبب شده تا نگرانی‌های زیادی در بخش‌های مختلف باغی، زراعی و کشاورزی استان به وجود بیاید.

نبود آب کافی برای کشت و زراعت و عدم توجیه اقتصادی از یک سو و همجواری با پایتخت و علاقه‌مندی پایتخت‌نشینان به داشتن ویلاهای مجلل ارزان قیمت، واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی نظیر برنج، عدم حمایت صحیح و مدون از تولیدات داخلی و نبود مشوق‌های آسان دولتی از سوی دیگر، سبب شده تا کشاورزان زمین‌های شالیزاری خود را برای مدت‌ها بدون کشت رها کنند تا به تدریج شرایط جهت تفکیک، واگذاری و ساخت و ساز ویلاهای رنگارنگ برای آنان فراهم شود.

این در حالی است که براساس قانون واگذاری زمین‌های بایر و دایر که سال 67 مصوب شد، زیر کشت نرفتن عمدی زمین‌های کشاورزی برای سه تا پنج سال به معنی تغییر کاربری اراضی بوده و اگر مالک اقدامی برای کشت نکند، دادگاه می‌تواند حکم به خلع مالکیت فرد از آن زمین را صادر کند.

بر اساس آمار در 20 سال گذشته بیش از 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مازندران تغییر کاربری یافته که این موضوع علاوه بر اینکه خطر جدی برای این استان به شمار می‌آید بلکه سبب شده تا مازندران در جمع سه استان برتر در حوزه تغییر کاربری و ساخت و ساز غیرمجاز در کشور قرار گیرد.

گزارشی که در ادامه از نگاهتان می‌گذرد، گوشه‌ای از درد و دل کشاورزان مازندرانی بوده که امیدواریم با پخش آن مسئولان چاره ای بیاندیشند و با فراهم‌سازی بسترهای مناسب مانع از تفکیک، واگذاری و ویلاسازی در اراضی باغی، زراعی و کشاورزی مازندران شوند.

واردات بی‌رویه برنج خارجی بلای جان کشاورزان مازندران

یکی از کشاورزان مازندرانی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: متاسفانه در مهد برنج ایران یعنی مازندران برنج خارجی وارد استان می‌شود و مسئولان نیز حمایت خوبی از کشاورزان ندارند.

وی با بیان اینکه متاسفانه حتی به کشاورزان نیز برنج خارجی واگذار می کنند، افزود: گرانی قیمت کود، سم و خیلی اقلام دیگر سبب شده تا کشاورزان علاقه ای به ادامه فعالیت در این حوزه ندارند.

این کشاورز مازندرانی ادامه داد: با توجه به اینکه گردشگری نیز از جایگاه مشخصی در استان برخوردار نیست بنابراین بسیاری از دلالان و سودجویان با عزیمت در این استان برای ساخت و ساز، جنگل‌ها، رودخانه‌ها و اماکن دیدنی این استان را تخریب می‌کنند.

وی تصریح کرد: مازندران از مواهب الهی و طبیعی بکر و خدادای برخوردار بوده که این امکان را برای حضور دلالان و سودجویان به این استان فراهم می‌کند تا برای سود و منفعت بیشتر آنها را تخریب کنند.

مدیریت جهادی تنها راه برون رفت از مشکلات برنج‌کاران

این شهروند مازندرانی با اشاره به اینکه تخریب زمین‌های کشاورزی و مواهب بکر طبیعی مازندران برای ساخت ویلاهای مجلل و ارزان قیمت سبب افزایش ناخواسته قیمت زمین‌های زراعی، باغی و کشاورزی و در نتیجه سردرگمی کشاورزان از چرایی این افزایش قیمت‌ها می‌شود، افزود: با مدیریت دقیق و دلسوزانه از سوی مسئولان امر، بخش اعظمی از این مشکلات برطرف می‌شود و حاصل این مدیریت دلسوزانه و مدبرانه کشور را به سمت توسعه و آبادانی هدایت می‌کند.

یکی از کشاورزان مازندران گفت: قیمت بسیاری از اقلام کشاورزی افزایش یافته و برای تهیه کود و سم باید هزینه بیشتری نسبت به گذشته پرداخت کنیم و این در حالی است که دلالان و تاجران با کمترین بها محصولات ما را درب کارخانه خریداری می‌کنند.

یکی از کشاورزان مازندران با بیان اینکه نبود نرخ مشخص و تضمینی محصول کشاورزی برنج در بازار به عنوان نخستین مشکل کشاورزان محسوب می‌شود، گفت: مشکلاتی که در مسیر این حوزه وجود دارد سبب شده تا کشاورزان با تغییر کاربری اراضی، زمین‌های کشاورزی خود را برای مدت‌ها بدون کشت رها کنند و به ویلاسازی، احداث محل کسب جدید یا خرید و فروش ملک اقدام کنند.

وی تصریح کرد: اگر نرخ مشخصی برای محصولات کشاورزی تعیین شود و محصولات کشاورزی قیمت واقعی خود را پیدا کند، هیچ کشاورزی شغل خود را رها نمی‌کند.

این کشاورز ادامه داد: دولت باید کشاورزان را مورد حمایت قرار دهد تا کشاورزان ناچار به تغییر کاربری اراضی زراعی، باغی و کشاورزی خود نشوند و شغل اجدادی خود را با خرید و فروش در بازار مسکن معاوضه نکند.

یکی از کشاورزان با بیان اینکه برای فعالیت در حوزه کشاورزی نیاز به مشوق‌های دولتی بوده و هیچ حمایتی از سوی نهادهای مربوطه برای تامین مایحتاج ضروری کشاورزان صورت نمی‌گیرد، گفت: کود نمی دهند، آب نداریم، زمین را بفروشیم کنیم و ویلا درست کنیم شما بگویید ما چه کار کنیم؟

گزارش از هومن رمضانیان

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.