پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تعریف "کار دانشجویی" در موزه‌های دانشگاه مازندران/"زندگی در پردیس" را در دانشگاه محقق کنیم

0

رئیس موزه دانشگاه مازندران از فعالیت 10 موزه در این دانشگاه خبر داد و با اشاره به اینکه مسئولیت اداره این مجموعه را یک مسئول و یک شورای 22 نفره از اعضای هیئت علمی با نظارت مستقیم رییس و معاون پژوهشی دانشگاه بر عهده دارند، خاطرنشان کرد: امکان همکاری دانشجویان با موزه‌ها را در قالب کار دانشجویی فراهم کرده‌ایم.

ناصر کردانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه “موزه مدال‌آوران و قهرمانان ورزشی استان” تنها یکی از واحدهای مجموعه موزه دانشگاه مازندران است، برخی دیگر واحدهای این مجموعه را موزه جانورشناسی، جانوران دریای خزر، هرباریوم، مردم‌شناسی و نیز موزه “تکنولوژی و علوم” در دانشکده فنی مهندسی عنوان کرد.


وی با اعلام اینکه این مجموعه به همت دکتر میرنیا ایجاد شده است، به تبیین فرآیند ایجاد یک موزه دانشگاهی پرداخت و توضیح داد: در ابتدا باید طرح توجیهی و محتوایی تشکیل موزه، اشیای اولیه، اهداف و ظرفیت‌ها به اداره میراث فرهنگی استان یا اداره کل ارسال شود. به دنبال ارسال طرح، کمیسیون‌هایی در اداره میراث تشکیل شده، پس از بررسی فضای مورد نیاز و مناسب، مجوز ایجاد موزه صادر می‌شود؛ این در حالی است که صادر شدن این مجوز منوط به شرایط ویژه‌ای از جهت نگهداری و حفظ امنیت آثار است.


رئیس موزه دانشگاه مازندران افزود: از طرف دیگر اعضای دانشگاهی از جمله نگهبان‌ها و همچنین دوربین‌های نظارتی که در دانشگاه وجود دارند، شرایط اولیه را برای ایجاد موزه فراهم کرده‌اند.

کردانی با اشاره به اینکه شرایط نگهداری و در کنار آن فراهم کردن امنیت اشیاء می‌تواند اندکی دشوار باشد، تأکید کرد: این اشیاء ارزش بالایی دارند و چنان که گفتیم شرایط نگهداری از آن‌ها بسیار مهم است؛ حتی ویترین‌هایی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده، در صورتی که از جنس چوب یا شیشه باشد، به مرور زمان تأثیر مخربی بر آن‌ها می‌گذارد. این در حالی است که مناسب نبودن نور محیط نیز می‌تواند اثرات مخرب خود را داشته باشد.

نمایش ظرفیت‌ها و منابع استان در موزه

وی درباره ظرفیت‌های موزه‌ای استان مازندران اظهار کرد: در این استان سابقه غنی فرهنگی و هنری داریم که می‌تواند کمک‌رسان حال موزه باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به ظرفیت و سابقه استان در کشاورزی، هنر، کتابت و… اشاره کرد.

رئیس موزه دانشگاه مازندران در همین زمینه، دریای خزر در شمال کشور را یادآور شد و گفت: طبیعتاً در بخشی از موزه باید این نماد دریایی را به نمایش بگذاریم. در این خصوص با اداره محیط زیست و شیلات استان هماهنگی داریم که نمونه‌های مکشوفه و قابل عرضه ماهیان را به صورت تاکسیدرمی و با نظارت آن‌ها در موزه نگهداری کنیم.


کردانی همچنین به موزه تکنولوژی در دانشکده فنی مهندسی اشاره و تشریح کرد: در این موزه مواردی از قبیل ادوات کشاورزی استان و سیر تحول آن‌ها از ابتدا تاکنون، سیر تکوینی راه‌آهن، نقشه‌های دریایی و مسیرهای کشتیرانی دریای خزر در گذشته دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: در بحث علوم پایه نیز سیر تاریخی خط و کتابت، قراردادهای تاریخی، عقدنامه‌هایی که از گذشته تا به امروز موجود است، سندها و شیوه نوشتار آن‌ها را به نمایش می گذاریم.

رئیس موزه دانشگاه مازندران از چاپ یک کتاب درباره مشاهیر ورزشی استان مازندران خبر داد و گفت: در موزه ورزش دانشگاه با 10 قهرمان المپیکی این استان مصاحبه کرده‌ایم که در قالب کتاب در حال چاپ بوده و به نوعی زندگی‌نامه و ماجراهای این افراد را در خود گنجانده است.

کردانی با بیان اینکه یک فضا یا مکانی که رویدادی ویژه در آن اتفاق افتاده نیز می‌تواند مهم و انگیزه‌بخش باشد، خاطرنشان کرد: ساختمان مرکزی دانشگاه مازندران به خاطر تاریخچه آن، در سازمان میراث فرهنگی ثبت شده که رویداد تاریخی به حساب می‌آید و در حال حاضر بحث تجمیع موزه‌ها در این فضا مطرح شده است.

وی در همین زمینه ادامه داد: این ساختمان در مرکز شهر واقع شده و اقشار مختلف از آن بازدید خواهند کرد؛ چرا که دسترسی به موزه‌ها عموماً سخت است.

همکاری مثبت اداره میراث فرهنگی استان با موزه

رئیس موزه دانشگاه مازندران ضمن ابراز امیدواری برای همکاری میراث فرهنگی با موزه‌های این دانشگاه در قالب تفاهم‌نامه، به امکان بهره‌مندی از اشیای مخزن این سازمان و نمایش آن‌ها در موزه‌ها اشاره و تأکید کرد: اداره میراث استان دید بسیار مناسب و مثبتی داشته و تاکنون نیز همکاری‌های مفیدی با دانشگاه انجام داده‌اند.

کردانی با اعلام اینکه از چنین فرصتی، یعنی نمایش آثار موجود در اداره میراث، می‌توان به منظور دنبال کردن یک طرح پژوهشی نیز بهره برد، به گفته یکی از مسئولین میراث فرهنگی درباره موزه‌های این دانشگاه اشاره کرد و گفت: به گفته این مسئول این مجموعه یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های دانشگاهی است که توانسته شکل بگیرد و تاکنون سابقه‌ای با این ابعاد وجود نداشته است.

تزلزل فرهنگی قشر جوان انگیزه‌ای برای ایجاد موزه

وی سپس به برخی اهداف ایجاد موزه پرداخت و توضیح داد: به دلیل کم‌توجهی به فرهنگ گذشتگان، قشر جوان و نوجوان ما از نظر فرهنگی متزلزل بوده و ممکن است به راحتی به سمت فرهنگ ناآشنای دیگر کشورها منحرف شوند.

رئیس موزه دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: این در حالی که است که ما یک فرهنگ غنی داریم و باید تغذیه فکری و فرهنگی را برای نسل جوان فراهم آوریم که از این جهت فضای دانشگاهی محیط مناسبی بوده و منبع تغذیه علمی و فرهنگی قشر جوان به حساب می‌آید.

کردانی با بیان اینکه موزه فقط مکانی برای نگهداری اشیای قدیمی خاک‌خورده نیست، گفت: در کشورهای دیگر، موزه‌ها بخش‌های متنوعی از جمله کودک، پژوهشی، عام، نوجوان، پژوهش‌های فاخر و … دارد و در این بین موزه‌های فرهنگی نیز نمایان‌گر قدمت و تمدن یک کشور هستند.

وی در همین زمینه ادامه داد: در موزه باید ارتباط مؤثری بین آثار و بهره‌برداری معنوی از آن‌ها وجود داشته باشد که ایجاد شناسنامه برای اشیاء به تحقق این هدف کمک می‌کند. این شناسنامه می‌تواند در قالب نوشته‌ای در کنار اثر یا به صورت زنده ارائه شود که ما در موزه‌ها مورد اول را برگزیده‌ایم؛ بدین ترتیب یک الگوی مستند و جامع از گذشته اشیاء به نمایش گذاشته می‌شود.

تعریف “کار دانشجویی” در موزه

رئیس موزه دانشگاه مازندران با تأکید بر اینکه همکاری در فضای موزه را به صورت “کار دانشجویی” تعریف کرده‌ایم، از استقبال دانشجویان برای همکاری با مجموعه موزه‌های این دانشگاه خبر داد و گفت: در برخی موزه‌ها از جمله موزه تکنولوژی از همکاری 2  الی 3 نفر از دانشجویان بهره‌مند شده و در سایر موزه‌ها نیز بر اساس نظر مسئول موزه، از کمک آن‌ها بهره برده‌ایم.

کردانی ادامه داد: این همکاری تا جایی پیش رفته که خود دانشجویان پیگیر فعالیت‌های موزه ازجمله جمع آوری اشیاء، نگهداری و نمایش آن‌ها شده‌اند؛ البته این موارد به صورت علاقه شخصی دنبال می‌شود و نوعی کار دانشجویی نیز به حساب می‌آید.

وی افزود: در موزه قشر دانشجو را هدف قرار داده‌ایم و از جمله اهداف کوتاه‌مدت ما به وجود آوردن نوعی حس هویت‌بخشی یا افتخار است. این در حالی است که ایجاد انگیزه‌های علمی در دانشجویان برای پژوهش نیز می‌تواند در کنار این انگیزه‌ها قرار گیرد.

“زندگی در پردیس” و روشن بودن چراغ آزمایشگاه؛ نشانی بر زنده بودن دانشگاه

رئیس موزه دانشگاه مازندران با تأکید بر لزوم ورود دانشگاه‌ها به نسل دوم و با بیان اینکه بعضاً دانشجویان را حداکثر تا 8 شب در دانشگاه می‌بینیم، به اصطلاح “campus life” یا “زندگی در پردیس” اشاره کرد و گفت: این موضوع در دانشگاه‌های خوب یا نسل دوم دانشگاه‌ها دنبال می‌شود.

کردانی روشن بودن چراغ اتاق‌های آزمایشگاه‌ در شب را نشانه زنده بودن آن دانست و خاطرنشان کرد: باید محیطی را ایجاد کنیم که دانشجو نسبت به ماندن و گذران ساعت‌های طولانی در آن رغبت داشته باشد، نه آن که دانشجویان را به زور کارت‌زنی و حضور و غیاب در دانشگاه نگه داریم. دانشگاه‌ها باید در آینده به این درجه برسند و از محیط‌های بی‌روحی که مانع رشد افراد است، جلوگیری شود.

طرح “گوشه‌های فاخر دانشگاه”؛ ایجاد حس هویت و افتخار در دانشجو

وی از مطرح شدن طرحی به نام “گوشه‌های فاخر دانشگاهی” از سوی وزارت‌ علوم با همکاری سازمان برنامه و بودجه خبر داد و ضمن اعلام “ارتقای سطح کیفی فضاهای دانشگاهی” به عنوان هدف این طرح، افزود: ردیف بودجه‌ای برای این طرح درنظر گرفته شده که می‌تواند به دو شکل تأمین شود؛ توسط هیئت رئیسه دانشگاه و با درج محل درآمد دانشگاه و دیگر، بعد از تأیید هیئت رئیسه و هیئت امنا و از طریق اداره کل نظارت بر طرح‌های عمرانی.


رئیس موزه دانشگاه مازندران دسته‌های متنوع این گوشه‌های فاخر را رویدادهای مهم دانشگاه، اتفاقات مهم و اثرگذار آن، فناوری‌های جدید، آثار ادبی و هنری بدیع به چاپ رسیده در دانشگاه، نظریه‌های نوین، ساخت یک محصول ویژه، اختراع و اکتشاف، مقالات منتشر شده در مجلات ممتاز بین‌المللی و مواردی که به تجاری‌سازی انجامیده، عنوان و اظهار کرد: همه این‌ موارد می‌تواند به عنوان گوشه‌های فاخر دانشگاه در نظر گرفته شده و مواردی از آن‌ها به صورت تندیس یا سردیس، در جای جای دانشگاه ایجاد شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.