پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تعداد و شدت سیل در مازندران افزایش یافته است

0

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: طی سال‌های 90 تا 95 تعداد 56 مورد سیل با شدت بارندگی بیش از 100 میلی متر در این استان اتفاق افتاده است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، ابوالقاسم حسین‌پور در نشست خبری با خبرنگاران در اداره کل منابع طبیعی غرب مازندران- نوشهر با بیان اینکه آبخیزداری و آبخوان‌داری به عنوان یکی از نیازهای‌ روز کشور مطرح است، اظهار کرد: ایران کشوری است که با خشکسالی، کم آبی، سیل و همچین مسائلی در حوزه آب‌های زیرزمینی مرتبط با حفاظت آب و خاک، جلوگیری از فرسایش آن و احیای پوشش گیاهی در پهنه سرزمین نیز مطرح است.

وی با اشاره به اینکه این امور در قالب طرح های آبخیزداری و آبخوان‌داری با نام “مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز” مطرح است که با هماهنگی دستگاه‌های مختلف دخیل و تاثیرگذار با منابع طبیعی باید انجام شود، تصریح کرد: مشارکت مردم، نگاه مدیریتی در موضوع آبخیزداری است که باید در تصمیم‌گیری و برنامه ریزی به آن توجه ویژه شود.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه در گذشته عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در سطح 11 میلیون هکتار از حوزه های آبخیز کشور به انجام رسیده است، خاطرنشان کرد: برابر پیش‌بینی برنامه ششم توسعه، 10 میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز کشور در افق برنامه پیش‌بینی شده است.

حسین‌پور تصریح کرد: فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در سال جاری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به طور گسترده در تمام کشور در دست اقدام است که بخش عمده این فعالیت‌ها برابر برنامه زمانبندی پیش بینی شده مربوط به اقدامات مکانیکی و سازه است که تا پایان آذرماه به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه بیش از 287 حوزه آبخیز در سطح کشور تحت پوشش برنامه های ویژه کنترل سیلاب و آبخوانداری قرار دارد، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اجرای طرح در این حوزه ها، پیشگیری از سیل است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از سیلاب به عنوان یکی از مباحث مهم کشور و دنیا یاد کرد و یادآور شد: از مجموع 41 مخاطره طبیعی جهان 31 مورد در ایران اتفاق می‌افتد و سیل پس از زلزله اصلی‌ترین مخاطره کشور محسوب می‌شود. آنچه متولیان سازمان جنگل‌ها را در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری وظیفه‌مند می‌کند اقدامات در بالادست در سطح حوزه های آبخیز به منظور پیشگیری از سیل است. مدیریت سیلاب باید با رویکرد پیشگیری از سیل صورت گیرد و از بالادست با اقدامات احیای پوشش گیاهی و نیز نفوذ آب به درون خاک بتواند سیلاب‌ها را کاهش دهد.

تعداد سیل و شدت آن در مازندران افزایش یافته است

وی، سیلاب را یکی از مشکلات استان‌های شمالی کشور در سال‌های گذشته دانست و تصریح کرد: متاسفانه طی سال‌های اخیر، تعداد سیل و شدت آن در مازندران افزایش یافته است.

حسین‌پور با اشاره به اینکه استان مازندران در دهه 90 شاهد شدیدترین سیل‌های کشور بود و در هفته گذشته بارش بیش از 300 میلیمتر در برخی مناطق غرب مازندران این امر را اثبات کرد، گفت: در سال جاری حدود 45 هزار هکتار از حوزه‌های آبخیز غرب استان مازندران در برنامه اجرای طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری قرار داده شد که عملیات اجرایی آن در حال انجام است و بیش از 100 هزار هکتار در آینده عملیاتی می‌شود.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه بعد از وقوع سیل اکیپی از سازمان جنگل‌ها به دستور رئیس سازمان جنگل‌ها به منطقه اعزام شد، اظهار کرد: این تیم به منظور بررسی دلایل ایجاد سیل، تشدید خسارت و ظرفیت هایی که در حوزه های آبخیز در راستای پیشگیری از سیل و ایمن سازی مناطق می توان دنبال کرد، حضور دارد. به اذعان بسیاری از مسئولان استانی و شهرستانی اجرای طرح های آبخیزداری و به طور مشخص سازه های مشبک سرشاخه‌گیر توانسته است نقش موثری در کاهش خسارات ناشی از سیل داشته باشد.

باید به دنبال مدیریت ریسک مخاطرات طبیعی در کشور بود

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری در بالادست ریسک سیل را کاهش می‌دهد، افزود: باید به دنبال مدیریت ریسک مخاطرات طبیعی در کشور بود.

حسین پور با تاکید بر اینکه باید در راستای ایمن‌سازی و مدیریت ریسک، خطر پذیری این مخاطرات را در کشور کاهش داد که این موضوع با اهداف آبخیزداری و آبخوانداری همسو است، خاطرنشان کرد: وقتی حوزه های آبخیز، ایمنی شوند و آب را جذب کرده و در سلامت و پایداری بیشتر بمانند، ریسک سیل کاهش می یابد و این امر مستلزم عدم تجاوز به حریم رودخانه در پایین دست است.

وی با اشاره به اینکه حوزه مدیریت کنترل سیلاب به دنبال انسجام دستگاه ها در مدیریت جامع آبخیز هست و باید از بخشی نگری پرهیز کرد، گفت: در بیش از دو میلیون هکتار از ۳۳ حوضه آبخیز کشور الگوی مدیریت جامع آبخیز در حال جامع‌نگر شدن است.

 56 سیل طی 5 سال در مازندران به وقوع پیوست

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به وقوع ۵۶ مورد سیل در استان مازندران طی 5 سال اخیر، اظهار کرد: در سیل اخیر در رامسر ۳۱۳ و در نوشهر ۲۶۲ میلیمتر بارش ثبت شد که به اندازه بارش سه سال برخی مناطق کشور بوده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.