پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ترکمنستان در بروز سرمای شدید هوا در شمال، شیرهای گاز را به روی ایران بست

در روزهای گذشته درست زمانی که ایران به گاز وارداتی از ترکمنستان به منظور پایداری فشار شبکه شمال کشور نیاز داشت این کشور میزان صادرات گاز به ایران را کاهش داد و موجب شد تا افت فشار در شمال کشور به قطعی های چندین ساعته گاز تبدیل شود.

0

 

 پایگاه خبری چهاردانگه: این سوال مطرح است که با وجود آنکه ترکمنستان بارها و بارها در شرایط بروز سرمای شدید هوا، شیرهای گاز را به روی ایران بسته است، آیا مدیران دیپلماسی انرژی ایران نباید فکری به حال این بازی ناجوانمردانه همسایه شمالی کنند؟

 

طی یک دهه اخیر در هر سال که سرمای هوا در کشور فراگیر می شد، مردم در شمال کشور با افت فشار و قطعی های گاز روبه رو شدند. این مسئله که امید آن می رفت با افزایش ظرفیت های تولید گاز کشور در میدان گازی پارس جنوبی، در سال ۹۵ تکرار نشود، اما باز هم تکرار شد.

همواره در سالهای اخیر برای جبران کمبود فشار گاز در شهرهای شمالی کشور در فصل سرما، حدود ۱۵ تا ۲۵ میلیون مترمکعب در روز گاز از ترکمنستان وارد ایران می شود. این کشور آسیایی که از سال ۱۳۸۵ تاکنون بارها بر سر قیمت گاز صادراتی به ایران دبه درآورده، سرمای هوا و در مضیقه قرار گرفتن مردم شمال کشورمان را بهترین فرصت برای اعمال فشار به ایران با هدف افزایش قیمت گاز می داند و در برخی سالها نیز به منظور تأمین گاز داخلی خود، بدون پایبندی به اصول قراردادی با ایران، میزان صادرات گاز به ایران را کاهش می دهد.

 

در سال ۸۶ که شاهد فاجعه مرگ برخی هموطنانمان در شمال کشور ناشی از سرمای هوا و حوادثی که در نبود گاز برای مردم رخ داد، بودیم؛ قطع و کاهش گاز وارداتی از سوی ترکمنستان نقش حیاتی در بروز این فاجعه داشت. بعد از این سال مسئولان کشورمان تلاش کردند با مذاکره با مسئولان این کشور، مشکل کاهش گاز وارداتی از ترکمنستان را در فصل سرما برطرف کنند. در قیمت گاز در چند مرحله بازنگری شد و حتی قراردادهایی بیش از یک میلیارد دلار با ترکمنستان در سالهای اخیر منعقد شد تا با صدور کالا و خدمات فنی و مهندسی به این کشور و توسعه روابط تجاری، واردات گاز از این کشور روند پایدارتری به خود بگیرد.

 

در روزهای ابتدای ماه جاری، سرمای فراگیری در سراسر کشور سایه افکند و موجب شد باز هم مثل آنچه در سالهای گذشته شاهد بودیم، مردم شمال ایران با مشکلاتی از جمله افت فشار و قطعی گاز مواجه شوند.

 

در این بین، تعلل در بهره برداری از برخی پروژه های گازی دخیل بود اما ترکمنستان نیز میزان گاز صادراتی به ایران را در هفته های اخیر کاهش داد. باز هم شاید بازی ناجوانمردانه ترکمنستان با ایران در روزهای سرد سال بودیم. درست زمانی که ایران به گاز وارداتی از ترکمنستان به منظور پایداری فشار شبکه شمال کشور نیاز دارد این کشور میزان صادرات گاز به ایران را کاهش داد و موجب شد تا افت فشار در شمال کشور به قطعی های چندین ساعته گاز تبدیل شود.

 

 البته وزیر نفت کاهش واردات گاز از این کشور را تابع مسائل متعددی می داند که شاید یکی از آنها بازی بر سر قیمت در شرایط استیصال ایران باشد. «بیژن زنگنه» وزیر نفت در این خصوص در پاسخ به اینکه “آیا امسال هم شاهد بازی ترکمنستان در کاهش صادرات گاز به ایران در شرایط سرما بودیم؟”،گفت: “بازی نبود اما این کشور هم صادرات گاز به ایران را در هفته های اخیر کاهش داده بود.”

 

این سوال مطرح است که با وجود آنکه ترکمنستان بارها و بارها در شرایط بروز سرمای شدید هوا، شیرهای گاز را به روی ایران بسته است، آیا مدیران دیپلماسی انرژی ایران نباید فکری به حال این بازی ناجوانمردانه همسایه شمالی کنند؟

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.