پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ترویج و توسعه کارآفرینی مهم‌ترین هدف برگزاری جشنواره کارآفرینان برتر

0

نماینده داوران دوازدهمین جشنواره کارآفرینان برتر مازندران با اشاره به این‌که ترویج و توسعه کارآفرینی مهم‌ترین هدف برگزاری جشنواره کارآفرینان برتر است، گفت: از مهم‌ترین نتایج برگزاری چنین جشنواره‌ای گردآوری و شناسایی 3000 کارآفرین تحت قالب کانون کارآفرینان بوده است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، «رمضان مهدی‌زاده» در دوازدهمین جشنواره کارآفرینان برتر مازندران در سالن همایش‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، اظهار کرد: جشنواره کارآفرینان برتر با هدف ترویج و توسعه کارآفرینی ۱۲ سال است که در استان برگزار می‌شود.

وی با بیان این‌که اشتغالزایی،هم‌افزایی مشترک بخش دولتی و خصوصی، تقویت روح کارآفرینی در تصمیم‌سازی‌های کشور از جمله اهداف برگزاری این جشنواره بوده است، یادآورشد: از مهم‌ترین نتایج برگزاری چنین جشنواره‌ای گردآوری و شناسایی 3000 کارآفرین تحت قالب کانون کارآفرینان بوده است.

نماینده داوران دوازدهمین کارآفرینان برتر مازندران با اشاره به این‌که فرآیند داوری در این فستیوال به‌صورت خوداظهاری کارآفرینان در سامانه کارآفرینان بوده است، تصریح کرد: انتخاب کارآفرینان برتر بر اساس چندین آیتم و شاخص بر اساس بررسی کارشناسان بوده است.

وی افزود: نوآوری، توجه به اقتصاد مقاومتی و مسئولیت‌های اجتماعی، اشتغال و داشتن لوح و نشان‌های دریافتی از جمله آیتم‌های مورد نظر برای انتخاب کارآفرین نمونه است.

مهدی‌زاده با بیان این‌که با توجه به این شاخص‌ها ۱۰ نفر به‌عنوان کارآفرین برتر در حوزه‌های مختلف انتخاب شده‌اند، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی جامعه فعالان در حوزه اقتصادی یا باید وارد عرصه نوآوری شده یا از صحنه رقابتی محو شوند.

وی گفت: باید این حس نوآوری را در سطح خرد و کلان تزریق کرد.

مهدی‌زاده با اشاره به این‌که وجود نوآوری و خلاقیت در عرصه اقتصادی تنها راه ادامه حیات بنگاه‌های اقتصادی در دوره کنونی است، یادآورشد: این نوآوری در سطح کلان  باید از طریق مدیریت نظام منطقه‌ای و در سطح خرد از طریق نفوذ به کسب و کارها تزریق شود.

داور دوازدهمین جشنواره کارآفرینان برتر مازندران این فستیوال را فرصتی مناسب برای تکریم و تشویق از کارآفرینان دانست و خاطرنشان کرد: بهبود فضای کسب و کار و ترویج کارآفرینی می‌تواند از طریق چنین جشنواره‌هایی محقق شود.

وی افزود: هرچند دوازدهمین سال از برگزاری این جشنواره می‌گذرد اما هنوز نتوانسته‌ایم به اهداف اصلی خود دست یابیم امید است تا در امر ترویج کارآفرینی قدم‌های اساسی برداشته شود.

* کارآفرینی روحی دوباره به کالبد بی‌جان اقتصاد کشور می‌دمد!

«کامران اصغری» مدیرکل کار، تعاون و رفاه مازندران در ادامه با اشاره به این‌که ترویج و توسعه کارآفرینی و اشاعه روح امید در جوانان بیکار از جمله اهداف برگزاری این فستیوال است، اظهارکرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، کارآفرینی می‌تواند به گردش چرخ‌های اقتصاد کشور منجر شود.

وی با بیان این‌که تاکنون نتوانسته‌ایم بین ایده و عمل حلقه مفقوده را پر کنیم، خاطرنشان کرد: جوانان ما ایده‌پردازان خارق‌العاده‌ای هستند اما مشکل بزرگ از آن جا آغاز می‌شود که افراد ایده‌پرداز ما جرأت بیان ندارند.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه مازندران با بیان این‌که باید به جوانان فرصت بیان ایده و خلاقیت‌هایشان را داد، در ادامه تشریح کرد: هرچند ۶ مرکز مشاوره برای شکوفا کردن ایده‌های خلاقانه جوانان در استان وجود دارد اما هنوز نتوانسته‌ایم به درستی از این مراکز برای مشاوره جوانان خلاق استفاده کنیم.

وی گفت: دولت باید جهت بسترسازی و ایجاد ساختار مناسب برای توسعه زنجیره تبدیل ایده به عمل تلاش‌های لازم را انجام دهد.

اصغری با بیان این‌که دانشگاه‌های ما هم‌اکنون تنها مدرک‌آفرین هستند، افزود: عدم تعامل مناسب بین کارآفرینان و دستگاه های دولتی کار را برای کارآفرینان کمی سخت کرده است  که باید هرچه سریع تر این چالش برطرف گردد.

* بخش تولید باید از چالش خارج گردد/ نخبگان ما عطای کشور را به لقایش بخشیده و در حال مهاجرت هستند

«عبدالله رضیان» نماینده مردم سوادکوه و قائمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: از گذشته قطب تولیدات ما کشاورزی بوده اما در حال حاضر نوع نگرش ما به کسب و کار باید تغییر کند.

وی افزود: با توجه به ورودمان در عصر تکنولوژی کسب و کارهای خلاقانه و فناورانه  را باید در مرکز توجه قرار دارد.

نماینده مردم سوادکوه و قائمشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مازندران در نخبه‌پروری سرآمد کشور است، تصریح کرد: هرچند غفلت‌هایی در بخش نخبگان و توجه به این قشر وجود دارد اما باید بسترهای لازم خدمت‌رسانی به این الگوهای مهم در جامعه هرچه سریع‌تر مهیا شده و برنامه‌ریزی برای کمک به بخش تولید انجام گیرد.

رضیان با اشاره به این‌که باید بخش تولید را از چالش خارج کرد، یادآور شد: در مدیریت ارز و حمایت جدی از  بخش تولید غفلت شده است.

وی با اشاره به این‌که تهیه مواد اولیه در بخش تولید از مهم‌ترین مشکلات این حوزه است، خاطرنشان کرد: در موضوع اشتغال و بحث کارآفرینی متأسفانه با وجود دارا بودن قشر بالای  تحصیل‌کرده دچار چالش‌های اساسی هستیم.

وی افزود: بسیاری از جوانان تحصیلکرده مازندران به دلیل عدم اشتغال مناسب به خارج از کشور مهاجرت کرده اند؛ باید فضایی ایجاد کرد که این نخبگان به استان بازگردند.

نماینده مردم سوادکوه و قائمشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مدیران باید به جوانان نخبه اطمینان کنند،خاطرنشان کرد:در مجلس برنامه ریزی های برای رفع این مشکلات صورت گرفته تا بخش عظیمی از سرمایه های ملی ما به بیرون کشور هدایت نشود.

وی افزود:فضای مدیریتی کشور باید بازنگری شده و فضای بسته  باید از بین برود.

* کار آفرینی در ایران با مقوله غیرت و تعصب پیوندی ناگسستنی دارد

نجفی عضو کمسیون امنیت ملی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه  کار آفرینی در ایران با مقوله غیرت و تعصب پیوندی ناگسستنی دارد،اظهارکرد: موانع و مشکلات بسیاری در سر راه کارآفرینان و تولیدکنندگان در مازندران وجود دارد.

وی تصریح کرد: در حوزه قانونی و در دستگاه های اداری برای رونق کارآفرینی تسهیلگری های لازم باید انجام گیرد.

عضو کمسیون امنیت مجلس با بیان اینکه ارتباط نزدیکی بین کارآفرین و نوآوری وجود دارد،افزود:در کسب و کار می توان به سمت کارآفرینی حرکت کرد تا توسعه لازم شکل بگیرد.

نجفی تسهیل در صادرات کارآفرینان را امری مهم دانست و گفت:اگر تسهیلگری های لازم صورت بگیرد منطق کارآفرینی در ایران می تواند به خوبی رشد یابد.

وی مقابله با اقتصاد پنهان،افزایش شفافیت و سرمایه گذاری روی جوانان را از مهم ترین راه کارهای رشد اقتصادی کشور دانست و گفت:باید با نگاهی واقع بینانه و غیر احساسی به بیان مسائل و مشکلات کشور پرداخت.

*مازندران رتبه دوم کشور در حوزه زیرساخت های فناوری

حسن خیریان پور معاون امور اقتصادی و هماهنگی استانداری مازندران نیز در ادامه با بیان اینکه استان در همه زمینه ها جایگاه برجسته و ویژه ای دارد،اظهارکرد:مازندران استانی است که از ظرفیت های متعدد و متنوعی در بخش های مختلف برخودار است.

وی تصریح کرد:اگر در مازندران بر روی ظرفیت ها به خوبی مانور داده شود می توان کارکردهای استانی آن را به کارکردهای ملی و فرا کشوری ارتقا داد.

معاون امور اقتصادی و توسعه استانداری مازندران با اشاره به اینکه محورهای کارآفرینی در مازندران متعدد است،یادآورشد:در بحث فناوری های نوین، مازندران پس از تهران از جهت زیرساخت در رتبه دوم قرار دارد.

خیریانپور گفت:تاکنون ۶ شرکت دانش بنیان در مازندران راه اندازی شده است.

وی افزود:شرکت های دانش بنیان می توانند با تجاری سازی محصولات خود به رشد اقتصادی مازندران کمک کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.