پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

«تربیت دانش آموزان مطابق با اهداف انقلاب اسلامی» در دستور کار است

0

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت که هم در کمیسیون فرهنگی مجلس و هم کمیسیون اجتماعی به تربیت دانش آموزان مطابق با اهداف انقلاب اسلامی توجه ویژه شده است.

قاسم احمدی لاشکی در گفت وگو با ایسنا مازندران، با بیان این‌که« آموزش و پرورش یکی از مهم ترین موضوعات کشور است»، اظهار کرد: امروزه محدودیت نیروی انسانی در این وزارتخانه موجب شده که تربیت در حال محو شدن باشد.تخصص و تعهد دو بال مهم برای توسعه است. امروز متاسفانه تربیت به علت کم توجهی در حال رنگ باختن است و باید تمام تلاش در این راستا به کار گرفته شود تا فرزندانی تربیت شوند که هم در کنکور و المپیاد و هم مهارت زندگی در تراز جمهوری اسلامی باشند.

وی با بیان این‌که « نظام رتبه بندی معلمان به طور قطع به برخی از این قصور در محتوا خواهد پرداخت» تصریح کرد: هم در کمیسیون فرهنگی مجلس و هم کمیسیون اجتماعی به تربیت دانش آموزان مطابق با اهداف انقلاب اسلامی توجه ویژه شده است.

وی در ادامه با بیان این‌که «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دارای 6 زیر فصل است»، گفت:برنامه دروس ملی زیر فصل نخست سند تحول است، در این برنامه ها باید مشخص شود چه محتوایی به دانش آموز  ارائه شود.

نماینده مردم نوشهر چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این‌که «کتاب‌های دانش آموزان هرسال دچار تغییرات می‌شود» خاطرنشان کرد: اینکه هر سال کتابی جدید وارد چرخه نطام آموزشی می شود جز بار مالی عایدی دیگری ندارد.کتب درسی در کشور آلمان تا 10 سال تغییر نمی یابد، از مزایای بازنگری با تاخیر 10 ساله این است که معلم اشرافیت کاملی به مطالب پیدا می‌کند اما تغییر هرساله موجب عدم تسلط معلم به موضوعات کتاب می‌شود.

وی با بیان این‌که «حذف مطالبی در کتب درسی از جمله موضوع شهید فهمیده برای تمامی کشور حاشیه‌ساز می‌شود»، یادآورشد: تصمیم‌سازان در تالیف کتب درسی به این موضوعات مهم باید توجه داشته باشند.

وی فضا، تجهیزات و فناوری را به عنوان دومین سرفصل سند تحول بنیادین معرفی کرد و افزود: تربیت معلم و تامین منابع انسانی به عنوان سومین سرفصل بسیار حائز اهمیت است و در این بخش باید دانشگاه فرهنگیان جدی گرفته شود. حذف دانشگاه تربیت معلم ضربه بزرگی به آموزش  و پرورش وارد کرد. غنا بخشیدن به جایگاه معلم عنصری مهم در ارتقای سطح آموزشی است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقد است: در صورتی که دولت دانشگاه فرهنگیان راجدی نگیرد و سازمان امور اداری و استخدامی کشور پای کار نیاید و برای جذب نیروها ردیف ندهد به طور حتم کشور در سال های آینده خسارت بزرگی را باید تحمل کند.

وی یادآور شد:چند سال است که مجلس بر این امر تاکید دارد که سهم آموزش و پرورش از درآمد ملی باید افزایش یابد اما مدام در نرخ 9.5 و 9.8 دهم  درجا می زند؛امسال در پیشنهادات اعلام شد که حداقل باید در بودجه این رقم به 15درصد برسد. طرحی یک فوریتی تحت عنوان تنظیم برخی مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش  در صحن علنی مجلس در حال بررسی است که یک بند آن روز چهارشنبه به تصویب رسید؛ در این طرح اعلام شد معادل یک درصد درآمد شرکت ها ، بانک های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت در قانون بودجه سنواتی  که در ردیف خاص پیش بینی شده به سرجمع اعتبارات هزینه ای و تملک و دارایی های سرمایه ای وزارت آموزش و پرورش اضافه شود. این اعتبارات در جهت توسعه عدالت آموزشی، بهبود معیشت فرهنگیان و تامین سرانه آموزش و پرورش و پرداخت مطالبات فرهنگیان هزینه خواهد شد که رقم آن 5 تا 6 هزار میلیارد تومان است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این‌که «بودجه سال گذشته  آموزش و پرورش 42 هزار میلیارد تومان درنظرگرفته شد»، اعلام کرد: تا 15 آذر ماه زمان زیادی نمانده است و از دولت انتظار می رود در بودجه 98 که به مجلس ارائه می دهد آموزش و پرورش جایگاه ویژه ای داشته باشد تا نا بسامانی ها مرتفع گردد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.