پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تبدیل اراضی جنگلی دودانگه و چهاردانگه ساری به پارک ملی

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به وجود ۵۰۷ هزار هکتار از اراضی استان در مناطق چهارگانه، گفت: با تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست، اراضی جنگلی دودانگه و چهاردانگه ساری به پارک ملی تبدیل می‌شود.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه: ناصر مهردادی بعد از ظهر امروز در نشستی خبری به مناسبت هفته محیط زیست در سالن اجتماعات اداره کل محیط زیست مازندران با اشاره به نقش اثرگذار رسانه‌ها در حفاظت از محیط زیست، اظهار داشت: نقد منصفانه اصحاب رسانه می‌تواند محیط زیست موفقی را در مازندران داشته باشد.

 

وی افزود: مازندران از حیث مناطق حفاظت شده، پارک ملی و مناطق چهارگانه دارای جایگاه ویژه‌ای است.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه ۵۰۷ هزار هکتار از اراضی استان را مناطق چهارگانه تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: امیدواریم پناهگاه حیات وحش دودانگه، چهاردانگه و مناطقی از جنگل کیاسر به پارک ملی تبدیل می‌شود که پس از مصوبه نهایی شورای عالی حفاظت محیط زیست این طرح اجرایی خواهد شد.

 

مهردادی با بیان اینکه محیط زیست مانع توسعه استان نیست و ۹۵ درصد استعلامات زیست محیطی پاسخ مثبت داده می‌شود، افزود: بسیاری از عدم توسعه استان به واسطه وجود مشکلات اداری، بانکی و زیربنایی سایر ادارات است که بهانه آن نهادها، کندی استعلامات محیط زیست است.

 

وی تعداد مجوزهای زیست محیطی استان در حوزه‌های مختلف درمانی، صنعتی را در سال گذشته بالغ بر ۵ هزار مورد بوده است، گفت: از این میزان هزار و ۸۵۰ مورد در حوزه بهره‌برداری صنعتی و معدنی بوده است.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه نظارت و پایش‌های زیست محیطی به صورت شبانه روزی است، افزود: ۲۰ درصد آلودگی‌های صنعتی در مازندران کاهش یافته که باید نسبت به کاهش آلایندگی ۷۰۰ واحد صنعتی آلاینده چاره اندیشی اصولی صورت گیرد.

 

مهردادی با اشاره به اینکه ۲۳ رودخانه کوچک و بزرگ در مازندران داریم که از حیث حفاظت بسیار برای استان و کشور اهمیت دارد، گفت: همه رودخانه‌های استان توان خود پالایی دارد و مشکلی برای استفاده در کاربری‌های مختلف ندارد.

 

وی با بیان اینکه ۵ شهر مازندران دارای تصفیه خانه فاضلاب است، گفت: شهرهای آمل، قائم‌شهر، تنکابن و رامسر شرایط برای ایجاد تصفیه خانه فاضلاب را در مناطق خود دارند.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه تنوع زیستی گونه‌های جانوری مازندران مطلوب است، افزود: در ۱٫۵ سال گذشته توانستیم برای حفاظت از گونه‌های زیست محیطی و جانوری، ۱۰۰ محیط بان جدید در مازندران استخدام کردیم.

 

مهردادی با بیان اینکه ۳۵۰ گونه پرندگان، ۶۳ گونه پستانداران، مارهای سمی و غیرسمی ۲۸ گونه، سوسمارها و مارمولک‌ها ۱۷ گونه و دوزیستان را دو گونه در مازندران حفاظت می‌کنیم، افزود: نسل گونه گوزن مرال در دو سال گذشته افزایش یافته است.

 

افزایش گونه‌های جانوری استان

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه میزان گونه قرقاول در استان در دو سال گذشته ۲۸ درصد شناسایی شده است، گفت: هزار و ۸۹۰ قطعه از قرقاول‌های موجود را در زیستگاه‌های میانکاله و غرب استان سرشماری کردیم.

 

مهردادی با بیان اینکه در حوزه آموزش و ترویج برنامه‌های ویژه ای داریم تا بتوانیم همکاران توانمندتری برای حفاظت از محیط زیست داشته باشیم، افزود: چابک سازی در حوزه نیروهای انسانی صورت دادیم و حضور پررنگ تری در مدارس برای ترویج فرهنگ زیست محیطی داشتیم.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از افزایش ۷۲ درصدی و ۳۲ درصدی اعتبارات هزینه ای اداره کل در سال ۹۵ خبر داد و گفت: امیدواریم در راستای تقویت فرهنگ زیست محیطی و ارتقا این فرهنگ تلاش بیشتری با مشارکت رسانه‌ها صورت گیرد.

 

مهردادی با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های رفع نشده استان معضل زباله مازندران است، افزود: رسانه‌ها توانستند با بررسی معضلات زیست محیطی، تا حدودی بتوانند معضل زیست محیطی زباله را کاهش دهند.

 

وی با اشاره به اینکه طرح جامع زیست محیطی را بر اساس مدل نقشه راه حفاظت محیط زیست استان تدوین کردیم، گفت: طرح جامع مدیریت پسماند مازندران را طراحی و تدوین کردیم.

 

نگرانی از معضل پسماند زباله قائم‌شهر

مدیرکل حفاظت از محیط زیست مازندران با بیان اینکه در طرح جامع مدیریت پسماند، مازندران را به ۹ منطقه تقسیم بندی کردیم، افزود: تاکنون ۵۰ میلیارد تومان برای ساخت کارخانه زباله سوز ساری هزینه شده و پیگیر هستیم امسال از اعتبارات دولتی و شهرداری ساری، این واحد زباله سوز مرکز مازندران را بهره‌برداری کنیم.

 

وی با ابراز نگرانی از معضل پسماند زباله در قائم‌شهر، گفت: مشکل عمده در این شهر در حوزه قضایی و اجتماعی بوده که امیدواریم با وساطت رئیس کل دادگستری مازندران بتوانیم معضل زباله قائم‌شهر را رفع کنیم.

 

مهردادی از ساماندهی شیرابه‌های زباله بابل خبر داد و افزود: متاسفانه در گذشته مکان دفن زباله در داخل جنگل نور طراحی شده بود و شهرداری در آن زمان زباله را دپو و محیط زیست منطقه را برهم زده بود.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه در دو سال گذشته جلوی دپوی زباله در جنگل نور استان گرفته شده است، گفت: برای ساماندهی زباله به شهرداریهای استان اعتبار مکفی داده شده است.

 

وی با اشاره به اینکه ساخت نیروگاه زباله سوز با اعتباری معادل ۲۳ میلیارد تومان در شهر نوشهر آغاز شده است، افزود: برای تکمیل این پروژه زیست محیطی بالغ بر ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 

مهردادی با بیان اینکه کارخانه کمپوست تنکابن از محل اعتبارات مقام معظم رهبری به مرحله بهره‌برداری نزدیک شده است، گفت: بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه احداث کارخانه کمپوست حمایت می‌شود.

 

هفته محیط زیست از ۱۶ تا ۲۲ خرداد در کشور نامگذاری شده است.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.