پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تاکنون خسارتی از زمین‌لرزه امروز مازندران گزارش نشده است

0

هر چند در مازندران وقوع زمین‌ لرزه تا به امروز پدیده عجیب و جدیدی نبوده است اما وقوع دو زمین‌ لرزه با مقیاس بالا موجب می‌شود تا مردم و مسئولان نسبت به این موضوع بیش از پیش هوشیار باشند.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، مازندران در هفته‌ای که گذشت شاهد دو زمین‌لرزه بزرگ بود که تقریبا شهرهای شرقی و مرکزی استان، این زمین‌لرزه را احساس کردند.

هر چند در مازندران وقوع زمین‌ لرزه در مازندران تا به امروز پدیده عجیب و جدیدی نبوده است اما وقوع دو زمین‌ لرزه با مقیاس 4.7 و 4.2 ریشتر موجب می شود تا مردم و مسئولان نسبت به این موضوع بیش از پیش هوشیار باشند.

ظهر امروز پنجشنبه پنجم مهرماه نیز در مازندران زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 4.2 ریشتر به وقوع پیوست، این زمین لرزه به طول جغرافیایی 52.9 درجه و عرض جغرافیایی 36.67 درجه به وقوع پیوست که در 6 کیلومتری کوهی‌خیل و جویبار و همچنین 13 کیلومتری ساری بوده است .

تاکنون خسارتی از زمین‌لرزه امروز گزارش نشده است

علی اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران استان مازندران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وقوع زلزله در این استان، اظهار کرد: کانون این زلزله در بین سوادکوه شمالی و جویبار بوده است.

وی با اشاره به اینکه قدرت این زمین لرزه 4.2 ریشتر بوده است، افزود: تاکنون با توجه به پیگیری های به عمل آمده از فرمانداری‌های شهرستان های جویبار و سوادکوه گزارشی مبنی بر خسارت ارائه نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان مازندران با اشاره به ریزش نمای ساختمانی در خیابان ۱۸ دی، ساری خاطرنشان کرد: خسارات احتمالی در دست بررسی است.

وقوع 31 خرد زمین‌لرزه طی هفته گذشته در مازندران

جمال باکوی رئیس مرکز لرزه‌نگاری مازندران نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دو زلزله 4.2 و 5.2 ریشتری در ظهر امروز به وقوع پیوست.

وی با اشاره به اینکه پس از زلزله 4.7 ریشتری هفته گذشته تا ظهر امروز، 31 خرد زمین‌لرزه به وقوع پیوسته است، تصریح کرد: مازندران ظرفیت زمین لرزه‌هایی با مقیاس بزرگتر را نیز دارد.

رئیس مرکز لرزه‌نگاری مازندران با بیان اینکه با وجود دو گسل در مازندران این زمین لرزه 4 ریشتری کاملا طبیعی است، افزود: اگر در گذشته هم روند زمین شناسی منطقه مورد بررسی قرار گیرد مشاهده می شود که زمین لرزه‌های بالای ۶ رشته هم در مازندران گزارش شده بود.

پیش‌بینی زمین لرزه شدنی نیست

باکوی با اشاره به اینکه همچنان پیش‌بینی وقوع زمین لرزه امکان پذیر نیست، خاطرنشان کرد: بسیاری از زمین لرزه‌هایی که در مازندران به وقوع می پیوندند کم عمق و عمدتا تا ۳۰ کیلومتر هستند.

وی با بیان اینکه زلزله در گرگان، فیروزکوه، شیرگاه، بابل و آمل احساس شده است، افزود: مدت دوام امواج زلزله در مازندران به دلیل پدیده تشدید و زلزله‌های کم عمق بیشتر بود چرا که این استان در منطقه آبرفتی قرار گرفته و به همین دلیل حس این زلزله ها برای مردم ملموس‌تر است.

عزم مردم و مسئولان مازندران در مقابله با زمین‌لرزه‌ها

این در حالی است که محمد اسلامی استاندار مازندران نیز در مراسم روز آتش‌نشانی و ایمنی در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساری، به وقوع زمین‌لرزه در مازندران اشاره و اظهار کرد: دو زلزله 4.2 و 4.7 ریشتر در مازندران عزم همه را باید برای نظارت بیشتر، مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی ساختمان و ابنیه استوار کند.

وی افزود: نظارت در این حوزه قابل مماشات و تخفیف نیست.

گزارش از: راضیه عنایتی خبرنگار ایسنا مازندران

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.