پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تالاب میانکاله دچار استرس‌های فراوان است

0

مدیرکل سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست از انجام ارزیابی ریسک اکولوژیک خلیج گرگان و تالاب میانکاله خبر داد و گفت: اجرای طرح گردشگری در تالاب میانکاله باید تحت شرایط خاص صورت گیرد.

شهرام فداکار که پیش از این نسبت به طرح لایروبی خلیج گرگان انتقاد کرده و خواستار تکمیل مطالعات احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله توسط مشاور طرح شده بود، در گفت وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله اظهار کرد: آخرین اقدامی که برای احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله انجام شده؛ ارزیابی ریسک اکولوژیک است که به دلیل وجود نواقص در برخی از اطلاعات، سازمان حفاظت محیط زیست خواستار تکمیل این مطالعات شد.

توزیع پرسشنامه میان ذی‌نفعان تالاب میانکاله

وی افزود: یکی از مباحث در دست پیگیری، توزیع پرسشنامه‌هایی است که در اختیار صاحب نظران گذاشته شده تا نظرات کلیه افراد ذینفع در مورد احیای خلیج گرگان اخذ شود. اطلاعات جمع‌بندی شده از این پرسش‌نامه‌ها می‌تواند در تصمیم‌گیری برای احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله موثر باشد.

مدیرکل سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله موضوعی نیست که بتوان در مورد آن با عجله تصمیم گرفت و احساسی برخورد کرد.

شرایط اجرای طرح گردشگری در تالاب میانکاله

فداکار در ادامه در مورد اجرای طرح‌های گردشگری در تالاب میانکاله و مخالفت برخی فعالان محیط زست با این موضوع اظهار کرد: نباید فراموش کنیم که ظرفیت این منطقه دارای عناوینی همچون پناهگاه حیات وحش، ذخیره‌گاه زیست‌کره و تالاب بین‌المللی است. بدین جهت مورد توجه خاص باید قرار گیرد و در صورت بهره‌برداری گرشگری از این منطقه، این بهره‌برداری حتما باید به شکل پایدار باشد.

تالاب میانکاله دچار استرس‌های فراوان است

وی با بیان اینکه در حال حاضر شاید بهره‌برداری در قالب طبیعت‌گردی مناسب‌ترین روش بهره‌برداری باشد، گفت: امکان اجرای همین طرح هم بعد از مطالعات جامع مشخص خواهد شد. نباید فراموش کنیم که این تالاب تحت استرس‌های گوناگون است و فرصت کافی باید در اختیار منطقه قرار داده شود تا بازسازی صورت گیرد.

مدیر کل سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در بسیاری از نقاط جهان از مناطق تحت حفاظت دولت‌ها در بخش گردشگری و جذب توریست استفاده می‌شود،گفت: بهره‌برداری گردشگری از مناطق تحت مدیریت امر محالی نیست. در حال حاضر نیز برخی مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست دارای طرح گردشگری هستند و حتی اخیرا قرق‌های اختصاصی در کشور در حال پا گرفتن است. از این طریق می‌توانیم بخش‌هایی از مناطق حفاظت شده را با کمک جوامع بومی حفظ و حراست کنیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.