پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تاریخ‌سازی و تاریخ‌بازی افتتاح کارخانه زباله‌سوز در ساری!؟

0

به گزارش پایگاه خبری چاردانگه، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، شهردار وقت ساری در گفت‌وگو با بلاغ، در فروردین سال 90 اظهار کرد: در جلسه‌ای که دو روز گذشته در دفتر معاون عمرانی وزیر کشور، استاندار و مسئولان شهرستان ساری برگزار شد، سرانجام قرارداد احداث اولین نیروگاه تولید برق از زباله در مرکز مازندران منعقد شد.

سید علی حجازی با اشاره به اینکه هزینه احداث این کارخانه نزدیک به 34 میلیارد تومان برآورد شده است، افزود: امروز خوشحالیم که به همشهریان ساروی این مژده را بدهیم که با پیگیری‌های مستمر استاندار مازندران، معاون عمرانی و فرماندار ساری، این مشکل قدیمی حل شده و می‌توانیم ادعا کنیم که از این پس، مرکز مازندران یک گام بزرگ به سمت پیشرفت بر می‌دارد.

بعد از گذشت بیش از دو سال از اظهارات حجازی در سال 92، علی‌اکبر طاهایی استاندار وقت مازندران از نهایی‌شدن پروژه احداث نیروگاه زباله‌سوز ساری خبر داد و گفت: احداث نیروگاه زباله‌سوز در پنج شهر استان به عنوان محوریت شهرهای تابعه در دستورکار قرار گرفته است که دو پروژه‌‌ ساری و نوشهر در حال احداث است.

در همان سال و تنها پس از گذشت چند روز از اظهارات طاهایی، سید رمضان شجاعی کیاسری، نماینده وقت مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از سخنان چند روز قبل استاندار عنوان کرد: احداث نیروگاه زباله سوز در ساری جدی نیست.

از این ماجرا گذشت و گذشت و خبری نشد که نشد تا اینکه پس از گذشت 4 سال از اظهارات حجازی، مهدی عبوری در 16 فروردین سال 94 پس از بازدید از محل استقرار نیروگاه زباله سوز اعلام کرد: طبق زمان‌بندی انجام شده، 15 ماه دیگر یعنی تابستان سال 95 این نیروگاه افتتاح می‌شود.

این زمان تنها پس از گذشت دو ماه یعنی خرداد 94، باز هم دستخوش تغییر شد و شهردار ساری در حاشیه مراسم حمل نخستین محموله تجهیزات نیروگاه زباله‌سوز ساری گفت:  قرارداد ما برای احداث نیروگاه زباله‌سوز حدود 33 میلیون دلار معادل 100 میلیارد تومان است که تا امروز 40 میلیارد تومان هزینه شد.

عبوری یادآور شد: این قرارداد بزرگ به صورت عرضی مشارکت با بخش خصوصی است که حدود 60 درصد را شهرداری ساری و 40 درصد را طرف قرارداد چینی قرار است هزینه کند.

شهردار ساری در پاسخ به این پرسش که تاریخ راه‌اندازی نیروگاه چه زمانی خواهد بود، خاطرنشان کرد: طبق زمان‌بندی پیش بینی شده از امروز( 28 خرداد 94) تا ۲۴ ماه دیگر ( 28 خرداد 96) این نیروگاه آماده بهره‌برداری خواهد بود.

گفتنی است محمد دامادی نماینده مردم ساری، که پیش از این هم مخالفت‌های خود را در خصوص جانمایی کارخانه زباله‌سوز ساری اعلام کرده بود، در نیمه آذر سال 94 طی گفت‌وگویی  مخالفت جدی خود را با جانمایی کارخانه زباله‌سوز در شهرک صنعتی ساری اعلام و اظهار کرد: مخالفت بنده را برای ساخت نیروگاه زباله‌سوز در شهرک صنعتی ساری در تاریخ ثبت کنید.

دامادی همچنین در آذرماه سال‌جاری نیز در ارتباط با مشکلاتی که برای زباله ساری وجود دارد، گفت: بنده با جانمایی محل جدید زباله‌سوز ساری مخالف هستم و با دپو شدن زباله این صورت هم مخالفت دارم، مکانیزم درستی باید طراحی شود که مخالفت وجود نداشته باشد.

در حالی‌که این تاریخ (28 خرداد 96) نیز بازهم به تعویق افتاد، اظهارات مسئولان شهری، خبر از افتتاح این پروژه تا پایان سال 96 می‌داد، اما اظهارات عبوری در  دی‌ماه 96 این امید را هم در دل مردم خاموش کرد.

عبوری در جلسه علنی شورای شهر ساری در 9 دی‌ماه 96 با اعلام اینکه دلایل تاخیر در احداث زباله‌سوز مدیریت شهری در ساری نیست، تصریح کرد: دولت در اجرای این پروژه تعهداتی داشت، ولی همه اقدامات توسط مدیریت شهری انجام شد.

وی ادامه داد: تا به امروز بابت احداث ساختمان حدود 56 میلیارد تومان پرداخت شد که 42 میلیارد تومان برای تجهیزات و 14 میلیارد تومان برای ساختمان، 80 درصد تجهیزات توسط کشتی وارد گمرک بندرعباس شد که توسط 53 تریلر بار حمل شده است و در حال حاضر در ساری نگهداری می‌شود.

شهردار ساری اظهار کرد: ساختمان محل احداث نیروگاه زباله‌سوز ساری 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و رقم تعهد دولت هم بر اساس برنامه با نظر مثبت دولت از طریق اسناد خزانه اسلامی آماده پرداخت است و در صورت دریافت این رقم تا انتهای اجرای پروژه با مشکل مواجه نمی‌شویم.

خبر پیشرفت فیزیکی 50 درصدی کارخانه آن هم در ماه‌های پایانی سال‌جاری، به روشنی مشخص می‌کرد که این پروژه قطعاً تا پایان سال هم افتتاح نخواهد شد.

در حالی‌که برخی اعضای شورای شهر ساری تاریخ جدیدی را برای افتتاح زباله یعنی نیمه اول سال‌ 97 پیش‌بینی و اظهار کرده‌اند، اما مسعود مدینه رئیس شورای شهر ساری طی گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ گفت: بنده بر اساس بازدیدی که اخیرا از کارخانه زباله‌سوز ساری داشتم، اعلام می‌کنم که این پروژه دارای پیشرفت 35 تا 40 درصدی است. البته بیش از 70 درصد تجهیزات احداث کارخانه در انبارهای شهرک صنعتی انبارگیری و نگهداری می‌شود.

مدینه افزود: اگر بنا باشد این پروژه را در میان پروژه‌های فعال، نیمه‌فعال و راکد تقسیم‌بندی کنیم، این پروژه یک پروژه نیمه فعال تعریف می‌شود که با روند حرکتی فعلی و منابع موجود و همچنین مشکلات تحقق تعهد دولت در این بخش، افتتاح این پروژه شاید تا سال 98 هم به‌طول انجامد.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد نیز در این خصوص به خبرنگار بلاغ گفت: مشکل زباله یکی از مشکلات جدی استان مازندران است و یکی از مسائل مهمی است که مردم به آن مبتلا هستند و در واقع جزو سه معضل اول استان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه اخیرا در ساری کارهایی انجام شده است؛ افزود: شهرداری ساری تقریباً تعهدات خود را انجام داده است. دولت بخشی در سهم تعهداتش، کم‌کاری کرده است. ولی ما این نکته را اعلام می‌کنیم که اخیراً دولت لایحه‌ای را به مجلس تقدیم کرده است که طی آن مبلغ دو میلیارد دلار را برای حل زباله و مشکلات زیست محیطی پیشنهاد کرده است که تحقق آن نیاز به کمی سازوکار دارد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در پایان ابراز امیدواری کرد با جدیت و تأکید محمد اسلامی استاندار مازندران در خصوص حل معضل زباله در استان، این پروژه در حداکثر زمان مطلوب، به اتمام برسد.

البته باید اذعان کینم یک فرد مطلع نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما، زمان افتتاح این کارخانه را با توجه به شرایط موجود فعلی، حداقل 15 ماه دیگر عنوان کرد.

در پایان شایان ذکر است این پروژه چندین ساله که برای افتتاحش، شهروندان مرکز استان با وعده‌های چندین‌وچندباره به امروز و فردا حواله می‌شوند، در آینده‌ای نه چندان دور به سرانجام برسد و یکی از معضلات جدی شهروندان ساری و به‌ویژه مردم بخش چهاردانگه مرتفع شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.