پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تاریخچه شام دهی در دهه اول محرم در شهر کیاسر

0

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه: در ادامه معرفی رسم های رایج در ماه محرم در شهر کیاسر به تاریخچه شام دهی می پردازم.

شام دهی شبهای دهه اول محرم در شهر کیاسر همچون دیگر آیین های این شهر دارای قدمتی چندصد ساله می باشد.

بانی اصلی  شام دهی در دهه اول محرم  در کیاسر میرزا حسن خان می باشد.میرزا حسن خان از کارکنان وزارت خانه در دوران حکمرانی ناصر الدین شاه بود .

وی که همانند تمام مردم انقلابی و ظلم ستیز این سرزمین تحمل ظلم شاهانه را نداشت و به اعتراض علیه شاه پرداخت که به موجب این دو چشمش از حدقه بیرون آورده شد.

میرزا حسن خان ابتدا دو دانگ از زمین ۴۰ کیله ای شالیزاری خود را به میزان ۱۳ کیله (هر ۱۵ کیله معادل یک هکتار می باشد ) را به انضمام یک قطعه زمین جهت احداث تکیه وقف عزاداری سید الشهدا می نماید.

پس اعتراض میرزا حسن خان علیه ناصر الدین شاه،  پس از اینکه چشمش را از حدقه در آوردند، وی به همراه ۲۰ تن از مجتهدین عزم کیاسر نمودند و چون به سمنان رسیدند ، همراهان از نیت خود منصرف گردیدند. در آنجا میرزا حسن خان ۴ دانگ دیگر از زمین شالیزاری اش را وقف نمود و وقف نامه را برای پسرش میرزا خان جان به کیاسر فرستاد و خود با دوستان به تهران بازگشت و در همانجا وفات نمود.

پس از میرزاخان جان پسرش میرزا مهدی و سپس پسر میرزا مهدی ، میرزا محمدعلی و بعد از آن پسری وی حاج احمدنادری (پدر شهید تیمور نادری) این مراسم را بعهده داشتند .

اکنون بانی این مراسم هیئت امنای تکیه بوده که با دار آمد موقوفه میرزا حسن خان و کمکهای مردمی به این امر می پردازند.
شام دهی به این صورت می باشد هر شب از یک محله ۵۰ یا ۶۰ نفر از ریش سفیدان و مردان میانسال جهت اطعام دهی دعوت می شود.
شهر کیاسر  از دیر باز دارای ده محله بوده و هر محله اطعام دهی یک روز در دهه دهه اول محرم را به عهده دارد. و این رسم معنوی همچنان با شور شوق وصف ناپدیری ادامه دارد.

با سپاس از پدربزرگ خوبم حاج تقی اشرف نژاد

نویسنده: فاطمه اشرف نژاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.