پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بیکاری، بیماری و مسکن بزرگترین مشکل زنان سرپرست خانواده

0

با برنامه‌ریزی‌های درست و دقیق به صورت مدون می توان در راستای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار کوشید و با به کارگیری آنان براساس ظرفیت های هر منطقه نتیجه خوبی حاصل شده و در روند بهبود وضع معیشتی و اقتصادی آنان نقش موثری داشت.

سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام (ره) و مسئولان شهرستان از جمله ارگان ها و افرادی هستند که به دلیل نوع وظیفه تعریف شده در ارتباط با گروه‌های مختلف جامعه به ویژه زنان سرپرست خانوار آنان را مورد حمایت معنوی و مالی قرار می دهند.

نگار سیار متولد 1350 یکی از زنان سرپرست خانوار محمودآبادی است که تحت پوشش بهزیستی توانسته با ایجاد شغل و استقلال کاری وارد عرصه بازار کار شده تا بتواند زندگی خود را بچرخاند.

با هر بار زمین خوردن دوباره بلند شدم

این بانوی کارآفرین در گفت‌وگو با ایسنا مازندران اظهار کرد: در سن 17 سالگی ازدواج کردم و بعد از 12 سال زندگی مشترک همسرم فوت شد با وجود داشتن 8 فرزند به تنهایی امور خانواده را در دست گرفتم.

وی ادمه داد: از سال 90 با 7 نفر عضو یک گروه همیار شده و زیرنظر کارشناس بهزیستی کار و فعالیت خود را در بازار با فروش تولیدات خانگی آغاز کرد، شکست در کار وجود دارد اما با هر بار زمین خوردن دوباره بلند شدم.

سیار گفت: من دوران سختی را گذراندم اما مسئله خانواده و استحکام آن به عنوان یک مادر بر عهده من بود، 5 فزرندم ازدواج و 3 فرزند در خانه دارم و تمام تلاشم امیدواری دادن به آنها است تا در عرصه تحصیلی خود پیشرفت کنند و موجب افتخار مادر باشند.

این بانوی موفق خاطرنشان کرد: پیش از اینکه فعالیت خود را با حمایت بهزیستی محمودآباد آغاز کنم همیشه در منزل مواد غذایی خانگی درست کرده و می فروختم، امروز خود را باور کرده و هرگز دست از تلاش کردن بر نمی‌دارم.

سیار در حال حاضر مستمری بگیر بهزیستی است و وارد بازار کار شده تا با حمایت‌های این نهاد در هزینه های زندگی نماند، دغدغه اصلی وی نداشتن مکان ثابت برای فروش تولیدات خانگی‌اش و گرفتن پروانه کسب بوده که همچنان پیگیری می کند.

هدف بهزیستی توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار در جامعه است

خلیل محمودی رئیس اداره بهزیستی محمودآباد در گفت‌وگو با ایسنا مازندران، با بیان اینکه 350 زن سرپرست خانوار در سطح شهرستان مورد حمایت بهزیستی قرار دارند، اظهار کرد : این بانوان سرپرست خانوار تحت حمایت مالی بوده و هدف سازمان نیز توانمندسازی این بانوان در جامعه است.

وی افزود: تمام هدف بهزیستی بازتوان کردن این بانوان و خارج کردن از چرخه حمایتی است تا به طور مستقل در بازار کار فعالیت کنند.

محمودی با اشاره به اینکه طرح همیاران برای زنان سرپرست خانوار به منظور اشتغالزایی طراحی شده است، خاطرنشان کرد: در این طرح زنان بازتوان پس از گذراندن دوره های آموزشی مختلف و اعطای تسهیلات وارد بازار کار شده تا زمانی که در حرفه خود به استقلال نرسیده باشند همچنان تحت حمایت بهزیستی هستند و پس از خودکفایی در صورت تشخیص مددکاران از چرخه حمایتی خارج می شوند.

رئیس اداره بهزیستی محمودآباد گفت: از اقدامات حمایتی این نهاد به زنان سرپرست خانوار پرداخت تسهیلات خوداشتغالی، بیمه سلامت،  کمک هزینه تحصیل به فرزندان، اعطای مستمری ماهیانه و آموزش مهارت برای ورود به بازار کار است.

تحت پوشش بودن بیش از 65 درصد زنان سرپرست خانوار محمودآبادی در کمیته امداد

حسن علی‌زاده رئیس اداره کمیته امداد محمودآباد در گفت‌وگو با ایسنا مازندران، با بیان اینکه رسیدگی به امور زنان سرپرست خانوار یکی از اولویت‌های مهم کمیته امداد امام(ره)است، اظهار کرد: بیش از 65 درصد از هزار و 200 خانوار تحت پوشش کمیته امداد، زنان سرپرست خانوار هستند که کمیته امداد امام (ره) در راستای توانمندسازی این بانوان اقدام به ارائه خدمات و تسهیلات کرده است.

وی افزود: آموزش های فنی و حرفه ای شامل خیاطی، پرورش گل و گیاه و ارائه تسهیلات خوداشتغالی از 5 تا پنجاه میلیون تومان از جمله تسهیلات این سازمان به زنان سرپرست خانوار است.

علی‌زاده خاطرنشان کرد: تاکنون راه‌اندازی 2 سالن ورزشی، تاسیس آژانس بانوان، پرورش گل و گیاه و 3 مورد پرورش قارچ از سوی این بانوان در محمودآباد صورت گرفته است.

بیکاری، بیماری و نداشتن مسکن بزرگترین مشکل زنان سرپرست خانواده

مشاورامور بانوان و خانواده فرمانداری محمودآباد نیز در این زمینه در گفت‌وگو با ایسنا مازندران، اظهار کرد: مهم‌ترین دغدغه بانوان سرپرست خانوار نداشتن شغل، مسکن، بازار فروش و بیماری اعضای خانواده بوده که نیازمند نگاه ویژه مسؤولان و نهادهای مربوطه است.

خدیجه محمدزاده افزود: برای اینکه بتوان بخشی از دغدغه‌های بانوان سرپرست خانوار کاهش یابد ایجاد بازارچه‌ای برای فروش تولیدات بانوان کارآفرین در دستور کار قرار دارد تا اشتغال پایدار و سالم برای کسب درآمد آنان ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: با حمایت‌های معنوی و مادی برای این گروه از جامعه می‌توان از گسترش آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کرد و یا مشکلات و عواقبی که احتمال آن وجود دارد به کمترین میزان ممکن برسد.

دولت از زنان سرپرست خانوار حمایت می‌کند

فرماندار محمودآباد نیز در این زمینه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه باید نقش خود را در قبال زنان سرپرست خانوار به درستی اجرا کرده و از این گروه آسیب‌دیده حمایت های لازم صورت گیرد، اظهار کرد: به منظور توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار و افزایش آگاهی آنان برای تبدیل شدن به کارآفرین این امر در دستور کار قرار گرفته است.

یحیی یوسف پور با تاکید بر اینکه باید زنان نیازمند تحت پوشش قرار گرفته و فضای مناسب فراهم شود تا قابلیت های خود را ارائه دهند، افزود: اجرای طرح های حمایتی و عرضه تولیدات بانوان سرپرست خانوار می تواند نقطه آغاز مناسبی برای توانمندی‌های آنها در ایجاد کسب درآمد باشد.

وی با اشاره به اینکه بانوان سرپرست خانوار از جمله گروه‌های ضعیف و کم‌توان جامعه که از فرصت های شغلی و مهارت های فنی پایینی برخوردار هستند، تصریح کرد: زنان سرپرست خانوار با مشکلات فراوانی به دلیل تامین هزینههای زندگی خود و فرزندان‌شان روبه‌رو هستند که این امر زمینه آسیب پذیری آنان در جامعه را افزایش می دهد.

فرماندار محمودآباد از سیاستهای مثبتی که دولت نسبت به توانمندسازی بانوان با اختصاص تسهیلات به این گروه خبر داد و خاطرنشان کرد: دولت این خانوارها را در بحث بیمه سلامت، آموزش آنان و تبدیل شدن‌شان به زنان کارآفرین، اشتغال در قالب تحصیلات کم‌بازده و ارزان قیمت تحت‌پوشش قرار داده تا به منظور اشتغالزایی و تولید ملی گام بردارند.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا مازندران، زنان سرپرست خانوار به ویژه در روستاها به دلیل نیازهای فراوان به انجام کار روزانه سخت مجبور هستند و بسیاری از ظرافت‌های زنانه و دلخوشی های روزانه را رها می کنند.

کمیته امداد و بهزیستی به عنوان متولیان فعالیت‌هایی را صورت داده‌اند و توانستند جامعه‌ای کوچک از بانوان سرپرست خانوار را در پوشش خود قرار دهند اما این امر کافی نیست این افراد نیازمند توجه بیشتری هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.