پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بیماران سکته قلبی در کوتاه ترین زمان ممکن آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی می شوند

بیمارستان فاطمه الزهرا (س) از مهر ماه سال ۱۳۹۴بیماران سکته قلبی را در کوتاه ترین زمان ممکن تحت عمل آنژیوگرافی اولیه قرار می‌دهند و در صورت نیاز، تحت عمل آنژیوپلاستی ( فنر گذاری ) قرار می‌گیرند.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از روابط عمومی مرکز قلب مازندران دکتر ابوالقاسم فلاح رییس مرکز آموزشی درمانی حضرت فاطمه زهرا (س) ساری گفت: آنژیوپلاستی، مداخله ای است که از طریق پوست برای رسیدن به عروق کرونر جهت رفع گرفتگی عروق انجام می شود. این عمل سالیان سال است که در کشورهای مختلف انجام می شود. اما نوع پیشرفته تری از این عمل که وجود دارد که به آن آنژیوپلاستی اولیه می گویند.

 

رییس مرکز آموزشی درمانی حضرت فاطمه زهرا (س) ساری افزود : در این روش بیمار پس از سکته قلبی و زمانی که در مرحله حاد قلبی قرار دارد تحت عمل  آنژیوپلاستی اولیه  قرار می گیرد و هدف از این کار باز کردن گرفتگی رگ بوجود آورنده سکته قلبی و برقراری جریان خون است.
 
 
وی ادامه داد:  با توجه به اینکه این مرکز درمانی که به بیمارستان ۲۴۷ با هدف ارائه این خدمات بالینی تبدیل شده است گفت: بیمارانی که با شرایط حاد قلبی به این مرکز مراجعه می کنند پس از انجام آنژیوپلاستی اولیه می توانند به زندگی بهتر با نارسایی کمتر برگردند از طرفی در روش اولیه  بیمار معمولاً با تعبیه ، پیس میکر (باطری قلب) مورد درمان قرار می گرفت. که هزینه بسیار زیادی را برای بیمار در برداشت.
 
 
رییس مرکز آموزشی درمانی حضرت فاطمه زهرا (س) ساری گفت: در این روش بیمار هر چه زودتر به مراکز درمانی مراجعه کند، خود او و پزشک معالج  پاسخ بهتری را از انجام این عمل دریافت می کنند .
 
 
دکتر فلاح با تاکید بر اهمیت این موضوع که بیمار باید بداند با چه علائمی سریعاً به مرکز درمانی مراجعه کند تصریح کرد:  اولین و بهترین علامت، درد قفسه سینه و پشت آن است که  این درد می تواند با تهوع – استفراغ  و یا تعریق سرد نیز همراه باشد. همچنین کسانی که سابقه بیماری  قلبی به صورت ارثی دارند باید به این نوع درد ها اهمیت بیشتری دهند .
 
 
در ادامه این گفتگو دکتر فرسویان متخصص قلب و عروق مرکز آموزشی درمانی حضرت فاطمه زهرا (س) ساری  نیز تصریح کرد : اگر فرد در منزل دچار چنین وضعیتی شد می توانند از ۲ یا ۳ عدد آسپرین جویدنی استفاده کند و در عین حال که از حرکت اضافه خودداری می شود با اورژانس تماس حاصل نماید.
 
 
این متخصص در ارتباط با مدت زمان انجام این عمل گفت: زمانی که برای این عمل جراحی از زمان مراجعه بیمار تا پایان عمل در نظر گرفته شده است ۳۰ تا ۶۰ دقیقه است. بیمار پس از انجام عمل به مدت ۴ تا ۵ روز تحت بستری قرار می گیرد.
 
 
وی متذکر شد: چون این عمل بسیار حاد است همانند عمل جراحی اورژانس عمل می کنیم و منتظر آمادگی قلبی نمی مانیم و باید در نظر داشت که در این شرایط به ازای هر یک ساعت تاخیر ۸% از شانس زندگی بیمار کاسته می شود
 
 
دکتر فرسویان در پایان در ارتباط با آنژیوپلاستی های اورژانسی شبانه گفت : وقتی فردی قبول می کند که وارد این حرفه شود باید بداند که تفاوت عملکرد در مواقع اورژانس و غیر اورژانس بسیار زیاد است و همیشه این نگرانی وجود دارد که زمان برای خدمت به بیمار در مواقع اورژانسی از دست برود.
 
 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.