پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بيست و دوم مهرماه ياد آور آسماني شدن اولين شهيد روحاني دفاع مقدس کشور

22 مهر ماه یاد آوری نام و یاد شهیدی است که بعد از گذشت 34 سال از عرشی شدن آن شهید والامقام ما جاماندگان از آن کاروان عشق همتی برای معرفی او به نسل جوان انجام ندادیم.

0

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: بيست و دوم مهر ماه یاد آور آسمانی شدن مردی از دیار علویان می باشد که حصار تن گنجایش روح بزرگ او را نداشت و با روشن شدن اولین شلعه های جنگ تحمیلی. کسی که مفتخر به پوشیدن لباس سرباز صاحب الزمان بود لباس رزم بر تن پوشید و به عنوان اولین کاروان روحانیت عازم جبهه حق علیه باطل شد.

زبان و بيان ما عاجز از ترسيم مقام بلند پايه شهیدانی است كه براي اعتلاي كلمه حق و دفاع از اسلام و كشور اسلامي جانبازي نموده اند. الفاظ و عبارات توان توصيف آناني را كه از طبيعت به سوي حق تعالي و رسول اعظمش هجرت نموده و به درگاه مقدسش بار يافته اند ندارد.

بله 38سال از عروج ملکوتی شهید حجت السلام ولی الله سلیمانی فرد می گذرد. کسی که افتخار این را داشت که بعد از گذشت 22 روز از شروع جنگ تحمیلی در سر پل ذهاب به آسمان ها پر گشاید و بدن اطهار ایشان هیچ وقت یافت نشد تا به صورت گمنام نام آور همه ی عصر ها باشد.

22 مهر ماه یاد آوری نام و یاد شهیدی است که بعد از گذشت 38سال از عرشی شدن آن شهید والامقام ما جاماندگان از آن کاروان عشق همتی برای معرفی او به نسل جوان انجام ندادیم.

shahid-soleimani-fard

زندگینامه و وصیت نامه شهید سلیمانی

شهيد ولي الله سليماني فرد كيست؟

شهيد والامقام حجت الاسلام ولي الله سليماني فرد در پاييز سال 1337 در روستاي ازني از بخش چهاردانگه شهرستان ساري استان مازندران در خانواده اي كشاورز و در دامان مادري از سلاله ي زهرا سلام الله عليها ديده به جهان گشود. پدرش فيض الله و مادرش سيده بي بي موسوي نام دارد. ايشان دوره ابتدايي را در دبستان روستاي ازني طي نمود و به دليل علاقه وافري كه به مسايل مذهبي داشت، در جلسات سخنراني وعاظ حضور مي يافت و عينا مطالب را در سينه ضبط نموده و براي همسالان خود بيان مي كرد به طوري كه تحسين عموم را بر مي انگيخت. همين عامل جرقه اي شد كه وي پس از طي دوران ابتدايي جهت فرگيري دروس حوزوي به شهرستان ساري عزيمت نمود و در مدرسه علميه مصطفي خان و تحت اشراف مرحوم آيه الله شفيعي به تحصيل حوزوي پرداخت.

مادر شهيد مي گويد: « در ايام ماه مبارك رمضان ، شهيد سليماني در حسينه روستاي ازني به سخنراني و نوحه خواني مي پرداخت كه مورد توجه بيش از پيش مرحوم حجه الاسلام و المسلمين مهدوي (امام جمعه فقيد كياسر، جويبار) قرار گرفت و ايشان شهيد را براي مهاجرت به قم و توشه گيري از علما و مراجع بزرگ ترغيب نمود و در نتيجه عازم شهر مقدس قم شد.»

ايشان در سال 1357 با بانويي از خانواده اي كشاورز و شيفته و علاقمند به اسلام و روحانيت، ازدواج نمود كه حاصل اين ازدواج پر بركت دو فرزند يك دختر به نام زهره و يك پسربه نام روح الله مي باشد كه پسر ايشان بعد از شهادت ايشان متولد شد.

پس از هجرت به شهر قم از محضر اساتيد بزرگي همچون استاد شهيد مرتضي مطهري و آيت الله العظمي مكارم شيرازي، آيت الله نوري همداني و… كسب فيض نمود.

در عرصه تبليغ دين با سفر به نقاط مختلف كشور از جمله شيراز، كرمان، خمين، زاهدان، اراك، ساري، گرگان و… به افشاگري و مبارزه عليه رژيم پهلوي مي پرداخت و با سخنراني هاي كوبنده و آتشين كه هنوز در اذهان مردم نقش ماندگارش باقي است، خشم عمال رژيم طاغوت را بر انگيخت تا جايي كه همين افشاگري ها سبب شد كه ساواك ايشان را دستگير كرد و مورد شكنجه قرار داد. زماني كه آزاد شد، از ايشان سوال كردند: «خيلي به شما سخت گذشت؟» ايشان در پاسخ گفتند:«كاري كه براي اسلام باشد مشكل نيست».

عضويت فعال شهيد و همسرش در جمعيت موتلفه اسلامي از جمله فعاليت هاي سياسي و مبارزاتي ايشان بود.

شهيد سليماني فرد علاوه بر مبارزات سياسي براي رفع فقر فرهنگي و تبعيض در جامعه آن روز اقدامات موثري از برگزاري كلاس قران و احكام براي جوانان در روستاي ازني اقدام به تاسيس كتابخانه در جوار مسجد زادگاهش انجام داد. اين كتابخانه به ظاهر كوچك ملجا و پناهگاه جويندگان علم و حقيقت علي الخصوص جوانان شد.

به علاوه ايشان با تهيه جزوات مذهبي و تنظيم و تكثير نوارهايي با صداي دلنشين كه مشتمل بر زندگي ائمه بود، به ارشاد و هدايت جوانان مي پرداخت.

شهيد سليماني با پيروزي انقلاب، سنگر مبارزه عليه طاغوت را به سنگر سازندگي مناطق محروم تبديل كرد. پيگيري مستمر ايشان در زمينه عمران روستايي منجر به تاسيس حمام عمومي توسط جهاد سازندگي در روستاي ازني شد. رايزني شهيد براي تاسيس و بهسازي مدرسه نمونه اي ديگر از خدمات وي بود.

با آغاز جنگ تحميلي رژيم بعث عراق برگ زرين ديگري از كتاب عشق و حماسه اين روحاني فداكار ورق خورد و مبارزاتش رنگ خون گرفت. علاقه وافر اين روحاني به اعتلاي پرچم اسلام و وطن به حدي بود كه با داشتن طفلي چند ماهه و فرزندي كه چشم انتظار به دنياآمدنش بود و علاقه به همسر فداكارش مانع از رفتن به جهاد در راه خدا نشد و به خاطر خدا از تمامي علايق دنيوي دست شست.

در همان روز هاي ابتدايي جنگ به عنوان اولين گروه رزمي تبليغي روحانيون در معيت حضرت آيت الله العظمي نوري همداني عازم جبهه هاي حق عليه باطل شد و مدال پرافتخار شهادت زينت بخش وجودش شد.

شهيد سليماني فرد در مدت حضورش در منطقه عملياتي سرپل ذهاب در جبهه هاي غرب كشور به انجام رسالت تبليغي و جهادي خود پرداخت.

سر انجام اين روحاني وارسته و مبارز خستگي ناپذير در بيست دوم مهر 1359 در سرپل ذهاب به خيل شهداي اسلام پيوست و خاكيان را رها نموده و با جسم و روحش به افلاك پركشيد و همانند مادرش زهرا سلام الله عليها مدفنش مخفي ماند و عزيزانش را چشم به راه گذاشت.

مادر شهيد مي گويد: «پس از شهادت فرزندم ولي الله و مفقودالاثر (جاويدالاثر) شدن او، خيلي گريه و بي تابي نمودم تا اينكه شبي در عالم خواب فرزندم را ديدم كه پرچمي به دست داشت و بر بالاي بلندي ايستاده بود. رو به من كرد و گفت: مادر چرا ناراحتي؟ من طلبه امام زمان بودم و در راه ياري امام زمان به شهادت رشيدم، ديگر گريه و زاري جايي ندارد.»

وصيتنامه شهيد ولي الله سليماني فرد

خدايا به ما توفيق ده تا در راه تو خون ناقابل خود را نثار كنيم. اگر مردم برايم گريه نكنيد، زيرا دشمن از اين كار شما خوشحال خواهد شد. بدي هاي مرا عفو نماييد.

خدايا! جمهوري اسلامي ايران را به پيروزي نهايي برسان.

پروردگارا! رهبر كبير انقلاب اسلامي، امام خميني را از جميع بليات محفوظ و مصون بدار.
دخترم زهره جان! تو همواره بعد از من بايد همانند حضرت زينب پيام رسان خون شهدا باشي. در اين راه مجدانه بكوش و لحظه اي از پاي ننشين.

همسرم! درس شهامت و شجاعت را از فاطمه زهرا بياموز و در اين راه گام بردار و از مسير الله هرگز منحرف مشو. اگر اسلام و جمهوري اسلامي ايران پايدار نمي ماند مگر با كشته شدن ما، پس اي گلوله ها بياييد و بدن ما را سوراخ سوراخ نمايي، اما اسلام عزيز و جمهوري اسلامي ايران باقي بماند. انشاءالله .

از همه ي شما التماس دعا دارم. از همه شما پدر و مادرم و برادران و خواهرانم و همسر و دخترم و ساير دوستان و فاميلان خدا حافظي مي نمايم. خداحافظ…

نويسنده و گردآوري مطلب : حامد خليلي ازني

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.