پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برگزاری کلاس های آموزشی، ترویجی ffs سیب در چهاردانگه

کلاس آموزشی، ترویجی در روز چهارشنبه ۲۵ آذرماه ۱۳۹۴ با تعداد فراگیران ۲۵ نفر در مرکز جهاد کشاورزی شهید نوریان چهاردانگه برگزار شد.

0

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری چهاردانگه، کلاس آموزشی، ترویجی در روز چهارشنبه ۲۵ آذرماه ۱۳۹۴ با تعداد فراگیران ۲۵ نفر در مرکز جهاد کشاورزی شهید نوریان چهاردانگه برگزار شد.

 

این کلاس آموزشی ترویجی تحت عنوان FFS سیب با حضور مهندس راستگو ( رییس اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ساری)، مهندس غیبی ( به عنوان مدرس ) و کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی شهید نوریان چهاردانگه برگزار گردید.

 

مهندس غیبی، مدرس این کلاس آموزشی، ترویجی مطالبی را به شرح ذیل در راستای عنوان جلسه بیان کرد:

 

هرس درختان سیب پایه رویشی

 

درختان سیب همانند سایر درختان میوه قبل از کاشت و بعد از کاشت و در حین داشت نیاز به هرس دارد.

مفهوم هرس: هرس نوعی عملیات باغی است که میتواند روی شاخه، برگ، میوه، گل و ریشه درختان در طول حیات آن ادامه داشته باشد که هر کدام از این هرس ها وظایف خاص خود را دارند.

 

در نوع هرس ها می توان به هرس های جوان سازی که بیشتر در مورد درختان پیر اتفاق می افتد اشاره ای داشت. از نظر زمانی نیز هرس را میشود به هرس سیاه که همان هرس اصلی درختان سیب در فصل سرماست و هرس سبز که بیشتر در فصل بهار و تابستان اتفاق می افتد نیز اشاره نمود هرس میوه نیز از جمله هرس هایی است که در اواسط خرداد تا اواخر خرداد در جهت تعدیل بارآوری درختان سیب بکار گرفته می شود.

 

اهمیت اجرای هرس فرم درختان

اگر روند رشد درخت به حال خود رها شود، بنا بر ویژگی هر رقم، تاج متراکم و گسترده ای تولید خواهد نمود. این امر موجب اخلال در کارآیی مبارزه با آفات و بیماری ها، رنگ پذیری میوه، عملیات خاک ورزی در طول ردیفهای کاشت و حتی برداشت محصول می گردد. از این رو، یک باغ میوه که درختان آن قیچی نخورد، بهره برداری مناسب ندارد و میوه های آن رشد یکنواخت ندارد، سالم و خوشرنگ نمی شود.

هرس درختان به منظور به حداکثر رساندن تعداد برگها در معرض نور خورشید، انجام می گیرد. به این منظور با مداخله در رشد و شکل تاج درخت، می توان گستردگی بیشتر شاخ و برگ درخت را به وجود آورد. بین یک هرس خشن که تاج درخت را به شکل هندسی می سازد و آزاد گذاشتن کامل رشد به حالت طبیعی، می توان با یک راه حل میانه برای شکل دادن به تاج درخت به نتایج مطلوب دست یافت. اجرای یک هرس معتدل به درخت شکل ساده و مستحکم می بخشد و به این ترتیب هر شاخه را در موقعیت مناسب برای رشد، گردش هوا در تاج درخت و دریافت نور خورشید قرار خواهد داد.

 

دوره های رشد درخت

 

دوران جوانی که در آن رشد برگی بیشتر از رشد میوه است.

دوران بلوغ یا تعادل فیزیولوژیک که در آن رشد برگی = با رشد میوه هاست.

دوران کهولت که در آن رشد برگی کمتر از رشد میوه هاست.

اگر درختی هرس نشود، رشد شاخ و برگ به طور مداوم به سمت بالا و حاشیه ها ادامه می یابد و به این ترتیب مرکز درخت فاقد رویش برگها می گردد.

علاوه بر مبحث هرس درختان، نکات فنی دیگری نیز ( از جمله کوددهی، سمپاشی علیه قارچ ها، آبیاری درختان و ….) که باغدار باید در این فرصت زمانی در باغات سیب اعمال و اجرا نماید بیان گردید.

 

در ادامه کلاس آموزشی، بعد از ارائه توضیحات فنی توسط مدرس محترم، ضمن انجام پذیرایی به سوالات حاضرین در جلسه پاسخ داده شد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.