پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برپایی میزگرد وحدت حوزه و دانشگاه؛ تشکیل کمیته وحدت حوزه و دانشگاه در مازندران+فیلم

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مازندران،همزمان با سالروز 27 آذر سالروز شهادت آیت‌الله شهید مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه خبرگزاری تسنیم مازندران نشست مشترک حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) و دانشگاه فناوری‌های تخصصی نوین شهرستان آمل را برگزار کرد.

در این نشست روسا، اساتید و طلاب دو نهاد حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل و دانشگاه فناوری‌های تخصصی نوین آمل در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه به تبادل نظر پرداختند.

تشکیل کمیته وحدت حوزه و دانشگاه

رئیس حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل در این نشست مشترک با موضوع وحدت حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از عوامل این وحدت پیروزی انقلاب اسلامی است گفت: در عرصه وحدت بین حوزه و دانشگاه فناوری باید مزرعه نمونه‌ای را با همکاری این دو نهاد ایجاد کنیم تا گام های عملیاتی این وحدت برداشته شود.

حجت‌الاسلام احمد غلامیان با اعلام اینکه در عرصه وحدت بین حوزه و دانشگاه هنوز با آن کار اصلی یعنی وحدت عملی و بر پایه منویات مقام معظم رهبری(دام ظله) فاصله داریم که امیدواریم این عرصه فراهم شود، عنوان کرد: در حوزه علوم انسانی بین حوزه و دانشگاه همراهی نسبی وجود دارد اما باید بیشتر شود اگر چه در بخش علوم تجربی و مهندسی فعالیت کمتری صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه متون روایی ما عمدتا برای تبیین احکام الهی و اخلاق و آداب و اعتقادات است ولی اهل بیت در پاسخ برخی از دانشمندان آن زمان پرده از اسرار عالم طبیعت گشوده و اشارات لطیفی به موضوعات علمی و رازهای موجود در خلقت کردند که بررسی این گونه روایت با همکاری دانشگاه برای در نور دیدن قله‌های پیشرفت علمی و فنی بسیار مهم است، افزود: همیشه جزو آرزوهای ما بود که یک کارگروه مشترکی از دانشمندان حوزه و دانشگاه در رشته‌های مختلف تشکیل شود تا با نگاه تخصصی به روایات ما سرفصل‌های فناوری را استخراج کنند.

غلامیان از ناکافی بودن رشد وحدت بین حوزه و دانشگاه پس از گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب عنوان و مطرح کرد: در این زمینه نخستین سوالی که در امر وحدت حوزه و دانشگاه پیش می‌آید این است که باید موضوع وحدت حوزه و دانشگاه مفهوم شناسی شود. یعنی مراد از وحدت جهت چیست، آیا وحدت در هدف است یا وحدت در مصداق و یا منظور دیگری داریم که اگر این بحث خوب بررسی و تنقیح شود ما پیشرفت خوبی خواهیم داشت.

رئیس حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل به سه مانع مهم در فرآیند ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: تبیین نشدن مفهوم وحدت دانشگاه و حوزه، فراهم نشدن یک همدلی و خوشبینی متقابل بین این دو فضا و عدم شناخت از خصوصیات و توانمندی‌های متقابل این دو نهاد موانع ابتدائی این وحدت بوده است که معتقدم اگر همه توانمندی‌های حوزه به دانشگاه در عرصه‌های مختلف و بالعکس دانشگاه با همه رشته‌های متعدد به همه توانمندی‌های حوزه واقف شود مطمئنا یک رویکرد تعاملی بسیار خوبی شکل می‌گیرد که مولود این رویکرد می‌تواند پیشرفت‌های علمی معنوی باشد.

وی با بیان اینکه اعتقاد ما بر این است که آن علمی را مفید می‌دانیم که منجر به هدایت انسان و تعالی اخلاق در جامعه باشد، افزود: دانشگاه بدون معنویت در نهایت منجر به تعالی انسانی نمی‌شود بلکه به انسانیت انسان ضربه می‌زند.

غلامیان با تاکید براینکه آن چه که در حوزه انجام می‌شود ارائه راهکارهای تعالی و هدایت انسان در مراتب مختلف جامعه است، خاطرنشان کرد: در واقع یکی از وظایف مهم حوزه ارائه بسته هدایتی در شئونات مختلف انسان و مراحل مختلف رشد علمی و مطابق با سطح فهم جامعه است و این امر در دستور کار حوزه است؛ در واقع برای سطوح جامعه باید بسته‌های هدایتی را تعریف کنیم همان گونه که دانشگاه برای پیشرفت علمی با ایجاد رشته‌های تخصصی به این مهم دست می‌یابد.

وی یادآور شد: رسالت حوزه و دانشگاه رساندن جامعه به پیشرفت‌های مهم مادی همراه با ارتقاء اخلاق و معنویت است و این ماموریت مهم قرآن کریم است که کتاب هدایت است و حوزه متولی اصلی نشر گفتمان هدایت در بین انسان‌هاست.

جلوگیری از ضعف‌های حوزه و دانشگاه در تقویت وحدت دو نهاد

رئیس دانشگاه فناوری‌های تخصصی نوین آمل نیز لازمه این وحدت را قرار گرفتن دو نهاد حوزه و دانشگاه مطرح و عنوان کرد: این دو نهاد باید قوانین حاکم و لازم برای ارتقاء قلبی را یاد بگیرند تا چه کاری باید انجام دهند.

داود دومیری‌گنجی با بیان اینکه نگاه این وحدت را در علمای یک صد سال پیش را می‌توان مشاهده کرد هدف اصلی آنها سخت جامعه، جوانان و آینده آنها بوده است، بیان کرد: در این امر وقتی بزرگان راهی رفتند تا در ساخت این کار به موازت هم زاویه‌ای نگیرند مسلما این مسیر حرکت می‌کند؛ اکنون با پیشرفت علمی با بسیاری از اساتید و دانشمندان بزرگ در ارتباط هستیم.

وی ادامه داد: امام راحل(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکید داشتند که بعد از انقلاب باید به دانشگاه رسید و برای ارتقاء این انقلاب هم اساتید حوزه‌ها و هم اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند کمک کنند.

دومیری‌گنجی با تاکید براینکه هنوز دانشگاه‌ها در این راستا خودشان نساختند، افزود: با توجه به همه فعالیت‌ها و حوزه‌های متعدد در دانشگاه به گفته بنیانگذار کبیر انقلاب نتوانستیم به آن وحدت حوزه و دانشگاه دست یابیم و یکی از دلایل مهم پررنگ نکردن بدی‌ها و ضعف‌های یکدیگر است و پررنگ‌تر کردن آن موجب تفرقه‌اندازی می‌شود.

رئیس دانشگاه فناوری‌های تخصصی نوین آمل با بیان اینکه تفرقه‌اندازی ما را از اهداف اصلی دور می‌کند، افزود: جوانان ما پاک و سالم هستند و هدف دانشگاه نیز تربیت آنهاست و وارد جامعه کنیم.

وی گفت: جوانان رشد خوبی می‌کنند در صورتی که شرایط این رشد را فراهم کنیم برای رسیدن به این وحدت نیز باید هم حوزه و هم دانشگاه با یکدیگر و در یک خط موازی حرکت کنند تا به اهداف متقابل دست یابند.

دومیری‌گنجی تاکید بر برنامه‌ریزی کردن برای جوانان از سوی حوزه و دانشگاه داشت و بیان کرد: این برنامه‌ریزی کار ساده‌ای نیست مگر اینکه در کنار این برنامه‌ریزی قرار بگیریم.

تقویت اعتقادات جوانان در دانشگاه و حوزه

حجت‌الاسلام یعقوبیان استاد حوزه و دانشگاه نیز در این نشست با اشاره به وحدت بین حوزه و دانشگاه آن را ادبی معنی نکرد و گفت: همچنین معنی وحدت ماهوی نیز در کاربرد ایجاد وحدت دانشگاه و حوزه ندارد زیرا همه ما حیوان ناطقی هستیم و این بخش وحدت‌آفرین نیست زیرا در این دنیا انسان‌هایی که همدیگر را می‌کشند همه انسان‌های ناطق هستند.

وی با بیان اینکه وحدت طبیعی و نژادی از دیگر وحدت‌هاست که کمی اثر دارد البته در جایی این نوع وحدت نمی‌تواند کمکی کند و در جاهایی خط انحرافی وجود دارد، افزود: اما مهمترین وحدت، وحدت در دین است که عقاید، احکام و قواعد، آداب و اخلاق بخش‌هایی است که دین به ما ارائه می‌دهد و عاملی بهتر از دین نیست که ما را کنار هم قرار دهد.

یعقوبیان عنوان کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی مشاهده کنید تمام همه فتنه‌ها و نزاع‌هایی که می‌بینید یک علم امام حسین(ع) است که همه فتنه‌ها را می‌خواباند و دور این علم جمع می‌کند؛ دین مهمترین عامل وحدت است.

این استاد با تاکید براینکه به گفته ملاصدرا همه حوزه و دانشگاه سر سفره دین می‌آیند، گفت: برای رسیدن انسان به وحدت دینی برداشتن تناقضات فطری است و حوزه و دانشگاه نیز باید از این تناقضات فاصله بگیرند.

وی با اشاره به اینکه در اصول وحدت بین دانشگاه و حوزه این تناقضات باعث شده تا مشکل پیدا کنیم و بسیاری معنی انقلاب را با ایجاد سکولاریسم نفهمند، تصریح کرد: به فرموده امام حسین(ع) سه طایفه چون توانگران اقتصادی، صاحب طرح، برنامه، فکر و توان مدیریت و صاحبان فضل به کار گرفته شود تا به این وحدت دست یافت.

یعقوبیان بیان اینکه دین در حوزه‌های ما مظلوم است و یک دفتر از آن برای مردم باز نشده است، گفت: مهمترین عامل وحدت‌آفرینی است و بین مردم اعتقاد را ایجاد کنیم؛ بین علم و دین اعتقاد را ایجاد کنیم.

وی با اعلام اینکه ما اطلاعات دینی به جوانان می‌دهیم اما اعتقاد نمی‌دهیم، افزود: اکنون منبرهای ما پراکندگی علم است و پای بچه‌ای که به منبر می‌آید اعتقاد است و اگر علم همراه با محبت اجین شود اصطلاحا به اعتقاد تعبیر می‌شود و دانشگاه نیز باید در این علم، اعتقاد را نیز اجین کند.

این استاد خاطرنشان کرد: علم به اضافه محبت از آن اعتقاد بیرون می‌آید و اکنون مشکل جوانان ما مشکل علمی نیست بلکه اعتقادی‌ است که باید در حوزه و دانشگاه برطرف شود.

به‌کارگیری آموزه‌های دینی در کلاس‌های علمی

خاکی عضو هیئت علمی دانشگاه ارتباط اصلی دانشگاه را با قشر جوان بیان کرد و گفت: با توجه به ارتباط با این دانشجویان و مشاهده‌شان به این حقیقت می‌رسیم که این جوانان با دین قهر هستند.

وی افزود: با این حقیقت که نشستن چنین جلساتی مطرح شود که همه چیز گل و بلبل هست اینطوری هم نیست و در زمان درس تا بخواهیم از سمت علمی به سمت عقیدتی پیش ببریم این دانشجویان می‌گویند که بحث رو ادامه ندهید چون گوش‌مان از این مباحث پر است.

خاکی با بیان اینکه دانشگاه و حوزه باید خودشان را با نسل جوان تطبیق داده و با زبان آنها صحبت کنند، عنوان کرد: در این زمینه پیشنهاد می‌دهم که در عرصه آموزش از آموزه‌های دینی برای آگاهی‌بخشی جوانان استفاده ببریم و از اساتید دینی و علمی با هم به‌کار گیریم تا این گونه دوستی را با دین و قرآن بین جوانان ایجاد کنیم.

گزارش و فیلم از کبریا مقدس؛ میلاد رمضانی

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.