پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برنج، یتیمی که به دنبال قیم می گردد

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، نزدیک فصل خزانه گیری اراضی شالیزاری می شویم، محصولی که قوت دوم مردم پس از گندم بوده و ماده غذایی استراتژیکی  که تامین آن یکی از اولویت های اصلی دولتمردان در سه استان شمالی است، هر چند بخش مهمی از آب سه استان شمالی کشور در بخش کشاورزی و عمده آن در اراضی شالیزاری مصرف می شود اما جایگاه مهم برنج در امنیت غذایی کشور موجب شده تا با عمال محدودیت و جلوگیری از کشت برنج در دیگر استان ها، سه استان شمالی با فراغ بال بیشتری به تولید اقدام کنند.

  نکته قابل تامل توجه دولتمردان به آمار تولید و مصرف داخلی است تا با استناد به آن بتوان کمبود نیاز داخل را محاسبه و اقدام به واردات منطقی کرد، وارداتی که اگر درست و منطبق بر نیاز داخل باشد یقینا ضربه ای به بازار تولید داخلی آن وارد نمی کند.

اما شواهد حاکی از آن است که این مهم نه تنها در دستورکار دولت ها نبوده بلکه آمارها غیر واقعی و غیرعلمی در محاسبه مصرف و تولید برنج اعمال شده است، آمارهایی که با استناد به آن اقدام به وارداتی می کنند که بارها مورد اعتراض کشاورزان داخلی قرار گرفته است.

دولت هر سال اعلام می کند که مقدار مصرف سالانه  برنج کشور، سه میلیون تن است! وقتی به نحوه محاسبه این میزان از مصرف توجه کردم خنده بر لب می زنم تا کس نداند حال من!

نحوه محاسبه مصرف برنج قابل تامل است. در این محاسبه سرانه مصرف برنج هر ایرانی را روزانه 100 گرم در روز در نظر گرفته اند که ماهانه 36 تا 38 کیلو خواهد بود، این عدد را در ضرب در جمعیت 80 میلیونی ایران می کنند که نتیجه اش می شود مصرف سالانه 2 میلیون 800 هزار تا 3 میلیون تن!

حال باید پرسید ابزار این محاسبه، علمی است؟ واقعا هر ایرانی که شامل نوزاد یک ماه تا پیرمرد 90 ساله می شود، روزی 100 گرم و ماهانه 36 کیلو برنج مصرف می کند؟

بر اساس همین نیازسنجی غیر منطقی نیاز کشور را هر سال  700 هزار تن واردات برنج اعلام می کنند! جالب اینجاست که ابزار علمی محاسبه تولید برنج در داخل نیز فنی و علمی نیست.

* تفاوت فاحش آمار اراضی شالیزاری

یکی از مصداق های بارز در مورد نبود آمارهای درست در حوزه برنج،  تفاوت فاحش مقدار اراضی شالیزاری در آمار سازمان ملی آمار و سازمان جهاد کشاورزی است.

سال 91 یحیی ابطالی معاون وقت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در مصاحبه ای که با خبرگزاری ایسنا داشته مقدار اراضی شالیزاری را 239 هزار هکتار اعلام می کند. در سال 93؛ سازمان ملی آمار، سرشماری عمومی کشاورزی را شروع می کند که در صفحه 27 کتاب نتایج سرشماری عمومی کشاورزی، در بخش مازندران، اراضی شالیزاری استان 140 هزار هکتار معرفی می شود.

وقتی سازمان جهاد کشاورزی مازندران دو سال قبل مقدار اراضی شالیزاری را 239 هزار هکتار معرفی کرده چرا سازمان ملی آمار بدون توجه به آن، آمار خودش را به چاپ رسانده است؟ کدام یک درست می گویند؟ تولید 2 میلیون 200 هزار تن بر اساس کدام یکی از این آمارها صورت می گیرد؟

هر چند این موضوع را با حیدرپور رئیس  سابق سازمان جهاد کشاورزی مازندران در میان گذاشتیم و وی از نادرست بودن حتمی آمار ارائه شده توسط سازمان ملی آمار سخن به میان آورده بود!

* همیشه آمارهای موجود در حوزه برنج با تفاوت های چندگانه مواجه است

سلمان دستان استاد دانشگاه و کارشناس زراعت ملکولی با بیان اینکه در سرشماری کشاورزی، کشاورزان از ترس مالیات، سهمیه بندی نهاده ها و برآورد درآمدها، آمار درست و دقیقی به ماموران سازمان ملی آمار نمی دهند، اظهار کرد: همیشه آمارهای موجود در حوزه برنج با تفاوت های چندگانه مواجه است اما به نظر آمارهای سازمان جهاد کشاورزی مازندران به واقعیت نزدیک تر باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تاکنون دانشگاه نیز در این زمینه ورود پیدا نکرده است تا معیاری درست را در محاسبه علمی و فنی مصرف و تولید برنج ارائه کند.

وی با بیان اینکه همچنان معیارهای میزان محاسبه مصرف و تولید برنج دقیق و فنی نیستند، تصریح کرد: نبود آمار درست و متقن موجب شده تا نتوان سیاست گذاری های دولت را در واردات برنج و محاسبه نیاز داخل درست و علمی دانست.

* نبود آمار درست و متقن از میزان مصرف و تولید برنج در کشور

احسان وهاب زاده کارشناس کشاورزی نیز با انتقاد از نبود آمار درست و متقن از میزان مصرف و تولید برنج در کشور بیان کرد: نبود آمار درست و مبتنی بر داده ها و معیارهای علمی، فنی و دقیق موجب شده تا واردات برنج هر سال برای کشاورزان مشکل ایجاد کند و زحمت یکساله آن ها را به حاشیه ببرد.

وی با بیان اینکه چرا سازمان ملی آمار توجهی به آمار منتشر شده سازمان جهاد کشاورزی مازندران نداشته است، اظهار کرد: امروز در تمامی دانشگاه ها و مراکز علمی داخلی و بین اللملی مقدار اراضی شالیزاری مازندران را 140 هزار هکتار در نظر گرفته و تمامی پژوهش های صورت گرفته نیز در این زمینه بر پایه این آمار شبهه انجام شده است.

با توجه به اهمیت موارد بیان شده مستدعی است که سازمان ملی آمار و سازمان جهاد کشاورزی مازندران نسبت به محاسبه فنی و علمی مصرف و تولید برنج در داخل کشور چاره ای اندیشیده تا بتوان با یک آمار دست و دقیق اقدام بهبرنامه ریزی برای تولید و واردات کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.