پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برنامه‌ریزی برای تولید تجاری جلبک

0

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی مازندران گفت: به زودی فاز نیمه صنعتی تولید و فرآوری ریزجلبک‌ها در این نهاد به بهره‌برداری می‌رسد.

فاطمه قلی‌زاده در گفت‌وگویی با ایسنا، با اشاره به پژوهش‌های آزمایشگاهی جهاد دانشگاهی این استان در زمینه جلبک و ورود این سازمان به فاز صنعتی و نیمه صنعتی در این مورد، اظهار کرد: جلبک‌ها موجودات تک سلولی اما بسیار ارزشمندی هستند که در بسیاری از کشورهای جهان به طور وسیع کشت شده و مورد بهره‌ برداری قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: این گروه از موجودات به سرعت تکثیر می‌شوند و با مصرف دی اکسید کربن و تولید اکسیژن علاوه بر رفع مسائل زیست محیطی در تولید انواع فرآورده‌های زیستی کاربرد دارند.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی مازندران با اشاره به اینکه جلبک‌ها دارای ظرفیت تثبیت کربن اتمسفری هستند، خاطرنشان کرد: حدود یک کیلوگرم زیست توده جلبک قادر به تثبیت 1.8 کیلوگرم دی اکسید کربن است.

قلی‌زاده با بیان اینکه این گروه از موجودات با مصرف نیتروژن و فسفر قادر به تصفیه فاضلاب‌ها هستند، اظهار کرد: از این رو، جلبک‌ها در حفظ محیط زیست بسیار مؤثر هستند.

وی با اشاره به اینکه  جلبک‌ها به دلیل فعالیت‌های ضدباکتری، ضد قارچی و ضد ویروسی قابلیت استفاده در صنعت داروسازی را دارند، گفت: بیومس ریزجلبک‌ها در تولید محصولات زیستی متعددی چون داروها، رنگدانه‌ها، ترکیبات بهداشتی و آرایشی، مکمل‌های غذایی انسانی و حیوانی و همچنین سوخت‌های زیستی (بیواتانول، بیودیزل، بیوهیدروژن و بیواتانول) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی مازندران با بیان اینکه از سیاست‌های جهاد دانشگاهی، نیازسنجی و بررسی مسائل استان و ارائه راهکارهای مناسب است، اظهار کرد: با توجه به اهمیت و کاربردهای فراوان ریزجلبک‌ها و همچنین قابلیت‌های استان مازندران در تولید این موجودات ارزشمند، تولید تجاری جلبک و فرآورده‌های آن در دستور کار حوزه پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی مازندران قرار گرفت.

قلی‌زاده گفت: تولید آزمایشگاهی و پایلوت این محصول با موفقیت به انجام رسیده و به زودی فاز نیمه صنعتی تولید و فرآوری ریزجلبک‌ها در این سازمان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: از اهداف اصلی این حوزه، فرآوری و تولید محصولات پرکاربرد در حیطه کشاورزی و شیلات با استفاده از آب های شور و زمین‌های بدون کاربرد کشت و زرع است.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی مازندران در پایان ابراز امیداوری کرد که این سازمان بتواند با تولید محصولات زیستی و دوستدار طبیعت گامی هرچند کوچک در حفظ محیط زیست و بهبود سلامت بردارد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.