پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی آیت الله اسدالله زمانی کیاسری + تصاویر

بخش چهاردانگه و شهر کیاسر از دیر باز مهد علمای بزرگ و نامداری مانند آیت الله ملا عبدالله کیاسری معروف به شریعت مدار کیاسری ، آیت الله ملا عبداله تیلکی معرف به شریعت مدار تیلکی و آیت الله شیخ علی اصغر ولویه ای و…. بود.

5

آیت الله اسدالله زمانی کیاسری  معروف به ملا اسدالله زمانی ، فرزند حجت الاسلام محمد زمان، یکی از علمای بزرگ شیعه و به نام ایران در قرن چهاردهم هجری قمری است. وی در سال 1311 هجری قمری ( حدود سال 1275 هجری شمسی ) در شهر کیاسر مرکز بخش چهاردانگه متولد شد . سطوح مقدمات  علوم را در نزد پدر و علمای دیگر منطقه آموخت. عشق و علاقه وافر او برای آموختن معارف الهی و  نوشیدن از چشمه زلال علم فقاهت او را برای کسب علم به شهر نجف راهی نمود.

آیت الله اسد الله زمانی به مدت شش سال در نزد اساتید بزرگ حوزه علمیه نجف اشرف مانند: حضرات آیات سید  ابوالحسن اصفهانی  ، میرزا محمد حسین نایینی ، ضیا ء الدین عراقی و سید ابراهیم اصطهباناتی تلمذ نمود و خود به درجه اجتهاد رسید.

ایشان جهت ارشاد و راهنمایی مردم بخش چهاردانگه به شهر خود برگشت و با اقامت در منطقه به ارشاد و راهنمایی مردم پرداخت.

زمانی که در دوره رضا شاه سختگیری به روحانیت بیشتر شده بود و هر کس حق پوشیدن لباس روحانیت را نداشت، ایشان به عنوان مجتهد، مجاز شناخته شده بود و حق پوشیدن لباس روحانیت را به طور رسمی داشت.

Ayetoolahh-asadollah-zamani-1

از وپژگی های بارز این مجتهد مسلم، مردم داری او بود که ریش سفیدان و بزرگان شهر کیاسر و بخش چهاردانگه خاطرات خوبی از او به یاد دارند. من جمله سرکشی از تمام خانواده های شهر کیاسر در ایام عید نوروز بدون در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی و اجتماعی آنها.

حضور در روستاهای بخش چهاردانگه جهت ارشاد و راهنمایی مردم و آشنا نمودن آنها با معارف دین مبین اسلام و مذهب حقه تشییع و فرستادن طلبه های جوان برای روستاهای دور دست و کوچک از دیگر خصلت ها و کارهای نیکوی ایشان بود.

ایشان راهنمایی عملی لازم را به مردم برای زندگی بهتر و سفارش های لازم برای انجام درست کارها حتی در کارهای کشاورزی و زندگی انفرادی انجام می دادند.

این عالم وارسته بعد از سال ها خدمت و  تلاش صادقانه برای آشنا نمودن هرچه بیشتر مردم با معارف ناب اسلامی در سال 1365 هجری شمسی به رحمت حق واصل و به دیدار معبود شتافت. ( روحش شاد )

تنها پسر ایشان، آیت الله مهدی زمانی کیاسری می باشد که خود یکی از علمای شناخته شده شهرستان ساری و استان مازندران است.

ضمن تشکر از آیت الله  مهدی زمانی فرزند بزرگوار آیت الله اسدالله زمانی کیاسری که عکس ها و مطالب را در اختیار اینجانب قرار داد.

انشا الله در فرصت دیگر به معرفی کامل این مجتهد نامدار خواهیم پرداخت.

نویسنده: حامد خلیلی ازنی

Ayetoolahh-asadollah-zamani-2

Ayetoolahh-asadollah-zamani-3

Ayetoolahh-asadollah-zamani-4

5 نظرات
  1. عباس اسلامی کیاسری می گوید

    با تشکر از زحمات شما جناب آقای خلیلی در معرفی و زنده نگه داشتن بزرگان چهاردانگه. به یاد دارم که پدربزرگم همواره از ایشان به نیکی یاد می کرد. روحش شاد.

  2. سهیل می گوید

    سلام اینجانب سهیل بعنوان نتیجه دختری از عکس ایت الله زمانی ممنونم

  3. علی‌سلیمانی‌کیاسری می گوید

    بِسمِ‌ٱللّٰهِ‌ٱلرَّحمٰنِ‌ٱلرَّحیٖمِ
    ممنون از شما که به معرفی عموی عزیزم، و بزرگ کیاسر پرداختین!
    إن‌شاءاللّٰه موفق باشید…
    ضمنا؛ یه جایی تو سایت بذارین که تمام مطالب تاریخی بخش اونجا باشه…

  4. علي می گوید

    از مهدي زماني هم صحبت كنيد از كارهاش بدرش ادم خوبي بود

  5. حسن مرتضوي می گوید

    سلام به روح اين عالم بزرگوار ، بنده به دليل توفيق خادم بودن أهل بيت ، از كودكي در مراسم سالانه محرم و روضه هاي هفتگي بودم ؛ هنوز هم در برخي مباحث ، مردم به فرمايشات ايشان استناد مي كنند . يادم هست كه در سال هاي دور يكي از ريش يفيدان مجلس نكته اي در باره استحمام از ايشان نقل مي كرد يعني ايشان علاوه بر مسائل ديني (همان طور كه در متن آمده) در كوچك ترين مسائل زندگي روز مره هم صاحب نظر بوده و خودشان را متعهد به راهنمايي مردم مي دانستند . به راستي كه دنيا به چنين سطح از تعهد علما نيازمند است .
    در جمال تو چنان صورت چين حيران شد / كه حديثش همه جا بر در و ديوار بماند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.