پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بحران مدیریت آب در استان مازندران

0

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان مازندران گفت: باید بحران مدیریت آب در استان مازندران برطرف شود.

بابک مومنی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: احقاق حقابه رودخانه‌های مازندران امری ضروری است که باید محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اصلی کاهش آب گیری رودخانه تجن که از منابع مهم تامین آب استان است این بوده که بسیاری از آب هایی که به تجن می ریزد را از سر منشاء، حذف و با تغییر مسیر به استان‌های همجوار می فرستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان مازندران با اشاره به این که احداث سد سیلیس بالاتر از سد تجن یکی از دلایل دیگر کاهش آب گیری رودخانه تجن است، یادآور شد: باید مهار آب های سطحی تا افق ۱۴۰۴ به طور جدی افزایش پیدا کند چرا که این موضوع به جهت ساختار بیولوژیکی مازندران بسیار حائز اهمیت است.

وی در بحث آبندان های مازندران خاطرنشان کرد: توزیع آب بندان ها در پرورش ماهی و ماکیان در استان  و در امتداد آن فعالیت  اکوتوریسمی منجر به افزایش اشتغال در استان مازندران می شود و در این راستا باید آبندان ها توسعه یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان مازندران تصریح کرد: با توجه به وضعیت بحران آب در سطح کشور باید آمایش جدید رصد کشور انجام شود و هر منطقه کشت محصولی که کمتر آب مصرف می‌کند و صرفه اقتصادی داشته، انجام دهد.

مومنی ادامه داد: با وضعیت موجود نزولات جوی، اگر مدیریت منابع آب اتفاق بیفتد مازندران می تواند همچنان قطب کشاورزی باشد در غیر این صورت به دلیل منابع آبی محدود و کشت سنتی  مشخص نیست در آینده بتوانیم به این کشت غیر اقتصادی کشاورزی ادامه بدهیم یا نه.

وی تاکید کرد: انتظار می رود با توجه به قطب بودن کشاورزی استان مازندران اعتبارات تخصصی در بخش زیرساخت نیز به این استان تخصیص یابد. متاسفانه با توجه به این که مازندران جز سه استان برتر در صنعت کشاورزی بوده اما در موضوع اعتبارات جز ۱۰ استان آخر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان مازندران با اشاره به این که باید نظام بهره‌برداری در کشاورزی به سمت سیستم‌های تحت فشار در باغات و کم فشار در اراضی شالیزاری برود، خاطرنشان کرد: در این صورت مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش یافته و به بهره وری می رسیم.

وی گفت: از دهه ۸۰ طرح عبور مازندران از کشاورزی به گردشگری مطرح شد اما باز هم در این راه موفق عمل نکردیم.

مومنی یادآور شد: مازندران قابلیت کشاورزی دارد ولی با توجه به این که بحث های جهانی کشاورزی سالم و ارگانیک در دنیا مطرح  است برای توسعه این حوزه  باید در بحث های زیرساختی وارد شد و شیوه های نوین کشت را در مزارع اجرایی کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان مازندران با اشاره به این که  با طرح های نوین جهانی در شیوه کشاورزی با توجه به قابلیت اصلی مازندران در این حوزه، می توان اشتغالزایی کرد گفت: نسل جدید را نمیتوان با ساختار قدیم در بحث “داشت و برداشت” وارد عرصه کشاورزی کرد و نیازمند تغییرات در ساختار است.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.