پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

با به علاوه یا منهای 6 ماه، کلاس اولی می‌شوند!

0

طی بیست یا سی سال گذشته، کوچک و بزرگ کردن سن افراد در شناسنامه و تفاوت میان زمان واقعی تولد کودک با آنچه در شناسنامه ثبت می‌شود، از جمله راه‌هایی بوده که موجب می‌شد، کودکان زودتر از موعد قانونی پا به مدرسه بگذارند و در واقع، بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دادند با آوردن چند شاهد و تغییر تاریخ تولد فرزندان‌شان که در مهر یا آبان متولد شده‌اند، نام آنان را در فهرست نوزادان متولد شهریور گذاشته و براین اساس برای آنها شناسنامه بگیرند.

تغییر تاریخ تولد درسال های گذشته موجب می‌شد تا کودک یکسال زودتر وارد مدرسه و کلاس‌های درس شود و بر عکس در مواقعی خانواده‌ها شناسنامه کودکان متولد بهمن، اسفند و حتی دی ماه خود را به عنوان نوزادان متولد فروردین، ثبت کرده و به نوعی سن آنان را کوچک می کردند. 

برخی کودکان معمولا باید یکسال منتظر بمانند تا به مدرسه بروند، چرا که سن دانش‌آموزانی که می‌خواهند به اول دبستان بروند تا پایان شهریور باید 6 سال تمام شده باشد و اگر بعد از مهرماه، سن به این عدد برسد باید تا سال آینده منتظر بمانند و برخی نیز حتی به دلیل یک روز تولد دیرتر، باید یکسال برای حضور در مدرسه صبر کنند.

حسین سعادف فر، شهروند ساروی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که پسرم متولد 10 آبان سال 1382 و دخترم متولد 16 مهر سال 1392 است، گفت: پسرم پیش دبستانی را دو بار گذرانده و در حال حاضر در پایه نهم مشغول به تحصیل است در حالیکه باید در پایه دهم درس بخواند.  وقتی فرزندم می‌بیند که با برخی دیگر متولد یک سال است اما در مدرسه یک سال عقب تر درس می‌خواند از لحاظ روحی بر وی تاثیر می‌گذارد.

این شهروند مازندرانی در ادامه یادآور شد: اختلاف چند ماهه یا چند روزه موجب عقب ماندن بچه‌ها از مدرسه می‌شود، فرزندم که ۴۰ روز برای ورود به مدرسه کم داشت باید ۱۰ ماه دیرتر به مدرسه برود.

قانون اجرایی آموزش و پرورش خاک خورده است

سعادف فر تصریح کرد: قانون آموزش و پرورش، قانونی است که مدت ها است بر آن تجدیدنظر نشده و موجب می شود فرزندان زیادی یکسال نسبت به تحصیل عقب بمانند.

در ادامه ابراهیم شفیعی دارابی، یکی دیگر از شهروندان مازندرانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه فرزندم با 7 سال و 10 ماه سن، به کلاس اول رفته است،  اظهار کرد: 10 ماه از 7 سال تمام بودن فرزندم گذشت و از نظر جسمی نیز از سایر همکلاسی‌های خود بزرگ تر است.

وی گفت: هر روز پسرم بابت اینکه نمی‌تواند در کلاسی باشد که دوستانش حضور دارند اعتراض کرده و ناراحت است و ما باید در خانه با ترفندهای مختلف او را قانع کنیم و صبح روز بعد به مدرسه بفرستیم. امیدوارم این موضوع به صورت جدی از سوی آموزش و پرورش پیگیری شده و راه حل مناسبی برای کودکان متولد نیمه دوم سال در نظر بگیرند. 

تغییر تاریخ تولد نوزادان غیر ممکن است

علی رجبی، مدیرکل ثبت احوال مازندران در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مازندران در طول سال حدود ۴۵ هزار ولادت دارد که بر اساس گواهی که از سوی بیمارستان صادر می شود، شناسنامه صادر خواهد شد، اظهار کرد: تمام انسان ها در کل دنیا بر اساس زمان تولد خود شناسنامه دریافت می‌کنند و تغییر تاریخ تولد نوزادان غیر ممکن است.

وی با اشاره به اینکه ولادت و فوت بر اساس مصوبه قانونی در زمان مقرر خود در ثبت احوال ثبت می‌شود، تصریح کرد: آموزش و پرورش چه مقایسه‌ای در ارتباط با دانش آموزی که در ۳۱ شهریور به دنیا آمده با دانش آموزی که در اول مهر به دنیا آمده، دارد، نمی‌دانم اما در سازمان ثبت احوال تاریخ، دقیقا بر اساس گواهی ولادت نوزادان صادر می‌شود.

رجبی تصریح کرد: در گذشته به خاطر سیستمی نبودن اداره‌ها و بیمارستان‌ها، تولد نوزادان در منزل و نداشتن گواهی ولادت، خانواده‌ها با آوردن 2 شاهد که فرزندشان در تاریخ مشخصی متولد شده، شناسنامه دریافت می‌کردند اما در حقیقت به طور مثال فرزند، متولد ۷ مهر و شناسنامه او ۲۹ شهریور را نشان میداد.

مدیرکل اداره ثبت احول مازندران خاطرنشان کرد: امروزه با رشد تکنولوژی و تغییر در سیستم کاری، به سمت دولت الکترونیک رفته و کارت هوشمند به عنوان هویت دیجیتال افراد محسوب می‌شود. اگر بخواهیم فرزندانی را که در نیمه دوم سال به دنیا می آیند، اجازه گرفتن شناسنامه با تاریخ نیمه اول سال بدهیم، نباید هیچ فرقی بین ۲ مهر و ۲۹ اسفند باشد در صورتی که ۶ ماه تفاوت سنی بین آنها است.

رجبی افزود: شناسنامه یک سند برای فرد محسوب می شود و نباید این سند خدشه دار باشد، تصمیم گیری‌ها بر اساس آمار اداره ثبت احوال بوده و سازمان سند خدشه‌داری صادر نخواهد کرد.

اسفندیار نظری، معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سال تحصیلی از اول مهرماه آغاز می‌شود و پایان آن ۳۱ خرداد سال آینده است، براساس مصوبه ثبت احوال کشور، دانش آموز برای ورود به مدرسه باید سن کامل شده‌ای داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: فرآیند آموزش شامل حال دانش آموزانی که سن کامل ۷ سال را ندارند، نخواهد بود و کودکان نیمه دومی نمی‌توانند در وسط سال وارد مدرسه شوند. برای رفع این موضوع سازمان ثبت احوال کشور باید با اداره کل آموزش و پرورش تفاهم نامه‌ای امضا کنند مبنی بر این که اگر دانش آموزی در نیمه دوم سال یا در ماه های نزدیک شهریور متولد شده به آن‌ها مجوز  ورود به مدرسه داده شود.

معاون آموزش متوسطه اداره‌ کل آموزش و پرورش مازندران اظهار کرد: ما نمی‌توانیم بدون لحاظ به مصوبه و رد شدن از خط کشی‌های قانونی اجازه ورود به دانش آموزانی که سن کامل شده را ندارد داده و در این موضوع ورود پیدا کنیم.

گزارش از بهناز مقدس، خبرنگار ایسنا

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.