پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

باران پرندگان زمستان گذران را به مازندران کشاند

0
 به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، همه ساله با شروع فصل سرمای پاییزی افزون بر150 گونه ازپرندگان زمستان گذران با جمعیت افزون بریک میلیون و500 هزار بال به مازندران کوچ می کنند.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران گفت که با باران پاییزی هفته گذشته وکاهش 8 تا 10 درجه ای دما کوچ پرندگان زمستان گذران به این استان شدت گرفت.

کوروس ربیعی یکشنبه درگفت وگوبا خبرنگارایرنا افزود: تا پیش از بارندگی به دلیل کاهش آبگیری آببندان و تالاب ها در مازندران کوچ پرندگان با تاخیر مواجه شده بود و پرندگانی که کوچ داشتند نیز برای پیدا کردن آببندان یا ذخیرگاه مناسب دچار مشکل بودند.

وی اضافه کرد : در شرایط فعلی حدود 60 گونه از پرندگان زمستان گذران با جمعیت افزون بر 100 هزار بال وارد مازندران شدند و تا پایان آبان ماه حدود یک میلیون بال از پرندگان دیگر نیز به این خطه شمال کشور مهاجرت خواهند داشت.

وی گونه هایی که تاکنون به مازندران سفر کردند را شامل آب چلیکا، خوتکا،با کلان، حواصیل، گیلار،بوتیمار، اردک غواصی اعلام کرد.

به گفته وی همزمان نیز تعداد از گونه های تابستان گذران شامل زنبورخواران و سبز قبا نیز طبیعت مازندران را ترک و به مناطق جنوبی کشور کوچ کردند.

مازندران علاوه برتالاب بین المللی و 2 تالاب فریدونکنار و کیاسر افزون بر 800 آببندان با مساحت 17 هزار هکتار دارد که با داشتن ذخیرگاه های مناسب اماکن مهم برای کوچ پرندگان زمستان گذران هستند.

براساس آمارهای رسمی ، تاکنون بیش از 490 گونه جانوری از رده های مختلف مهره داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی ها در زیست بوم مازندران شناسایی شده اند.

پرندگان با 317 گونه از 58 خانواده ، پستانداران با 63 گونه و 19 خانواده ، دوزیستان با 9 گونه از 6 جنس و 6خانواده ، خزندگان با 26 گونه از 21 جنس و 11 خانواده و ماهی ها با 75 گونه بخشی از تنوع زیستی حیات وحش مازندران را تشکیل می دهند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.